به گزارش ایرنا، خیرالله خادمی روز سهشنبه در آیین اتمام ریلگذاری راهآهن همدان - سنندج در ایستگاه سنندج در جمع خبرنگاران اظهار داشت: باید اطمینان پیدا کنیم عراق هم شبکه ریلی را به مرز باشماق میرساند که اگر در این زمینه توافق بین ۲ کشور صورت گیرد، ریلگذاری را ادامه و به شبکه ریلی این کشور متصل خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: در کنار آن شبکه ریلی شمال به جنوب در غرب کشور در دست اجرا است که با اتصال راهآهن همدان - سنندج به بیجار و تبریز و جلفا و از سمت جنوب نیز از مسیر ملایر و لرستان به بند امام خمینی(ره)، این شبکه ریلی ایجاد خواهد شد.
معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یادآور شد: تاکنون برای اجرای این پروژه ۲۰ هزار میلیارد ریال هزینه شده که ارزش روز آن ۴۵ هزار میلیارد ریال است.
خادمی با بیان اینکه کارهای کوچکی باقی مانده و امیدواریم این پروژه در دهه فجر به بهرهبرداری برسد، ادامه داد: برای اتمام عملیات و بهره برداری از راه آهن همدان - سنندج حدود چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که امیدواریم در سفر قریبالوقوع رییس جمهوری به کردستان، این اعتبار تخصیص یابد.
وی یکی از اولویتهای کشور را توسعه شبکه ریلی کشور و اتصال مراکز استان ها به آن اعلام کرد و گفت: سنندج بیست و سومین مرکز استان متصل به شبکه ریلی است و در صورت بهرهبرداری از راه آهن همدان - سنندج، حرکت قطار مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یادآور شد: به دلیل اختلاف سطح ایستگاه تشکیلاتی تا شهر سنندج، باید حدود ۴۳ کیلومتر دیگر ریلگذاری انجام شود و این طرح در برنامه است اما اعتبار بالایی نیاز دارد.
خادمی تاکید کرد: در ایستگاه تشکیلاتی سنندج، تمام امکانات رفاهی برای تردد شهروندان سنندجی و مسافران در نظر گرفته شده است تا مردم پس از بهره برداری از این مروژه، به راحتی امکان تردد و دسترسی به قطار را داشته باشند.
طول خط آهن تهران، همدان - سنندج ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر به بهرهبرداری رسیده است و از ۱۵۱ کیلومتر طول خط ریلی همدان - سنندج نیز ۶۴ کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی می شود.
تاکنون برای این پروژه یک هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان هزینه شده، شامل سه قطعه، ۲۷ کیلومتر خط ایستگاهی و هفت ایستگاه دارد که مهمترین آن ابستگاه سنندج است.
قطعه یک ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر، قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر است. این خط آهن دارای عرض مسیر ۶ متر، یک خطه، هفت ایستگاه و ظرفیت انتقال مسافر ۳۰۰ هزار نفر مسافر در سال ۱۴۰۱ و ظرفیت انتقال بار ۵۰۰ هزار تن( در سال ۱۴۰۱) است.
حداکثر سرعت طرح، در بخش مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است.
از جمله مزایای بهره برداری از این خط ریلی میتوان به کاهش تصادفات جادهای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگیهای زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.
نظر شما