غلبه بر بحران آب‌وهوا نیازمند سرمایه‌گذاری 4 تریلیون دلار در سال است

تهران- ایرنا- آژانس بین المللی انرژی با بیان اینکه تا سال ۲۰۵۰، ۶۰ درصد از هدف کربن صفر (کربن خنثی) تحقق نمی یابد، می گوید سالانه چهار تریلیون دلار سرمایه گذاری برای رسیدن به این هدف نیاز است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه گاردین، آژانس بین المللی انرژی می گوید سالانه چهار تریلیون دلار سرمایه گذاری برای رسیدن به هدف کربن خنثی (انتشار صفر دی‌اکسید کربن) نیاز است.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که برنامه های کنونی برای کاهش انتشار جهانی کربن، ۶۰ درصد از هدف کربن خنثی تا سال ۲۰۵۰ عقب خواهد بود و از رهبران جهان خواست تا از "کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد ۲۰۲۱" موسوم به "کاپ ۲۶" برای ارسال "چراغ سبزی عاری از اشتباه" با سیاست های مشخص استفاده کنند.

این نهاد بین المللی در چشم انداز سالانه خود در زمینه انرژی که امسال به عنوان "راهنمای" رهبران جهان در اجلاس گلاسکو (اجلاس آتی تغییرات آب و هوایی که قرار است از ۳۱ اکتبر در اسکاتلند برگزار شود) طراحی شده، پیش بینی کرده است که در صورت پایبندی کشورها به تعهدات اقلیمی، انتشار کربن تا اواسط قرن (۲۰۵۰) تنها ۴۰ درصد کاهش می یابد.

این سازمان می گوید شکاف میان برنامه های کنونی و تغییر لازم برای رسیدن به هدف کربن خنثی زیاد است و تنها تا یک دهه آینده تا چهار تریلیون دلار (۲.۹۴ تریلیون پوند) سرمایه گذاری نیاز است تا این شکاف برطرف شود.

«فاتح بیرول» مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی در این خصوص به گاردین گفت: «اقتصادهای بزرگ در حال رهایی از کووید-۱۹ فرصت را برای تقویت سرمایه گذاری در بخش انرژی پاک از دست می دهند».

وی با اشاره به بخش هایی از گزارش این آژانس که نشان می دهد استفاده از زغال سنگ به شدت در حال افزایش است، آن را مسبب دومین افزایش بزرگ در انتشار دی اکسید کربن در تاریخ دانست.

بیرول به ویژه از کشورهای توسعه یافته خواست تعهدات سختگیرانه تری در زمینه کاهش انتشار کربن داشته باشند و در عین حال تاکید کرد: «چنین چیزی امکان ندارد مگر آنکه رهبران کشورهای ثروتمند در کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی پیش رو در گلاسکو با اعمال فشار بر سرمایه گذاران خصوصی گام هایی را برای بازکردن جریان پول به سمت اقتصادهای نوظهور بردارند».

آژانس بین المللی انرژی تخمین می زند که ۷۰ درصد از سرمایه  چهار تریلیون دلاری مورد نیاز برای رسیدن به کربن خنثی باید به بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه سرازیر شود.

هشدارهای آژانس بین المللی انرژی در حالی مطرح می شود که انگلیس و اروپا با قیمت بسیار بالای سوخت مواجه هستند که علاوه بر بالا بردن هزینه ها در زمستان برای مصرف کنندگان، منجر به تعطیلی کارخانه ها و افزایش فشار بر تامین زنجیره غذا می شود.  

آژانس بین المللی انرژی همچنین به فرصتهای بالقوه اقتصادی کربن صفر اشاره کرد و گفت: تعهدات کنونی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ۱۳ میلیون شغل ایجاد می کند و افزایش اقدامات برای رسیدن به هدف این رقم را دو برابر می کند.

کارشناسان بر این باور هستند سرمایه گذاری مورد نیاز باعث ایجاد بازار توربین های بادی، صفحات خورشیدی، باتری های لیتیوم یونی، الکترولیزرها و پیل های سوختی با بیش از ۱ تریلیون دلار در سال می شود که قابل مقایسه با بازار نفت کنونی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha