خداداد مقبلی روز پنجشنبه در گفتوگو با ایرنا افزود: بر اساس برآورد صورت گرفته امسال حدود یک هزار میلیارد تومان قیر برای اجرای آسفالت و روکش جادههای روستایی کشور نیاز است.
وی تصریح کرد: با توجه به حل مشکلات اعتباری تامین قیر، از ادارات راهداری و حمل و نقل استانها خواسته شده است تا به منظور تسریع در روند توزیع قیر، نسبت به ثبت طرحهای اجرایی خود در سامانههای مورد نظر اقدام کنند تا با در نظر گرفتن اولویت مناطق سردسیر و کوهستانی، قیر مورد نیاز تامین و در اختیار آنها قرار گیرد.
مقبلی یادآور شد: تلاش میشود با تامین قیر مورد نیاز استانهای سردسیر حداکثر تا ۲ ماه دیگر، بخشی از طرحهای روستایی این استانها به پایان برسد.
معاون راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور در ادامه اعتبار پیشنهادی برای اجرای طرحهای روستایی در مناطق کمتر برخوردار را ۱۱ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از مجموع این اعتبار پیشنهادی، حدود ۲ هزار میلیارد تومان در سال جاری مصوب و به شورای برنامهریزی استانها ابلاغ شده است تا بر اساس طرحهای تعریف شده برای جذب اعتبارات اقدام کنند.
وی با بیان اینکه اعتبارات ساخت و نگهداری راههای روستایی بر مبنای ضوابط بودجه باید از محل منابع استانی تامین شود، اظهار داشت: امسال افزون بر پنج هزار میلیارد تومان در مجلس شورای اسلامی برای این موضوع مصوب شد که با افزوده شدن اعتبارات مناطق کمتر برخوردار، مراحل مبادله موافقتنامه و برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار برای اجرای عملیات راهسازی در سطوح مختلف در حال پیگیری است.
مقبلی در خصوص تعداد روستاهای محروم از جاده آسفالت شده، گفت: ضریب برخورداری از راه مناسب روستایی در کشور به ۸۱.۷ درصد رسیده است اما بررسیها نشان میدهد که در حال حاضر جاده دسترسی به هفت هزار و ۲۲۲ روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور خاکی و نامناسب است که بر همین اساس لازم است ۳۲ هزار کیلومتر جاده روستایی ساخته شود.
وی برآورد هزینههای ساخت ۳۲ هزار کیلومتر جاده روستایی در سال ۱۴۰۰ را حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
سه هزار میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران راه روستایی پرداخت نشده است
معاون راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور همچنین به مطالبات پیمانکاران این سازمان در سنوات گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: پرداخت نشدن این مطالبات موجب کاهش توان اجرایی پیمانکاران شده است و تعدادی از آنان نیز دیگر تمایلی برای حضور و مشارکت در اجرای طرحهای راهسازی را ندارد.
مقبلی طولانی شدن روند انتخاب پیمانکار برای واگذاری طرحهای راه روستایی به دلیل نبود متقاضی شرکت در مناقصات را از دیگر اثرات منفی پرداخت نشدن مطالبات دانست و افزود: در صورتی که فرصت اعتباری مناسبی برای تسویه مطالبات در نظر گرفته شود میتوان جهش خوبی را برای تسریع در اجرای سه هزار کیلومتر جاده روستایی در سال جاری به وجود آورد.
ضریب برخورداری از راه روستایی در چهارمحال و بختیاری ۸۲.۶ درصد است
وی همچنین در خصوص وضعیت جادههای روستایی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: ضریب برخورداری از راه روستایی در ۲ شهرستان بن و سامان ۱۰۰ درصد است و شهرستانهای اردل با ۷۲.۷ درصد و کوهرنگ با ۶۳.۶ درصد کمترین ضریب برخورداری را میان شهرستانهای استان دارند.
مقبلی با تاکید بر اولویت اجرای جادههای روستایی در شهرستان اردل و کوهرنگ گفت: هماکنون در اردل ۳۴.۳ کیلومتر طرح در دست اجرا وجود دارد که از این مقدار، ۲۰ کیلومتر آماده آسفالت و ۵.۷ کیلومتر نیز آسفالت شده است.
معاون راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور به اختصاص ۲۲ میلیارد تومان قیر در حوزه ساخت، ۶ میلیارد تومان در بخش روکش راه روستایی و ۲ میلیارد تومان روکش راه فرعی در استان اشاره کرد و یادآور شد: در صورتی که میزان قیر درخواستی از مقدار اختصاص یافته بیشتر شود، این میزان از استانهای دیگر تامین خواهد شد.
وی اعتبارات اختصاص یافته به چهارمحال و بختیاری از محل مناطق کمتر برخوردار برای ایجاد جاده روستایی را ۳۹ میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: مراحل مبادله موافقتنامه به زودی از طرف شورای برنامهریزی استان انجام میشود.
به گزارش ایرنا، خداداد مقبلی معاون راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور در سفر ۲ روزه به چهارمحال و بختیاری علاوه بر دیدار و گفتوگو با جمعی از مسوولان استانی از طرحهای راه روستایی این استان بازدید کرد.
نظر شما