رسانه‌ها تقویت فرهنگ شفافیت و ترغیب آن را دنبال کنند

شهرکرد - ایرنا - دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره موضوع تعارض منافع، گفت: در این میان نقش امیدوارکننده را رسانه‌ها بر عهده دارند و لازم است رسانه‌ها ترغیب‌کننده فضای شفافیت باشند و تقویت این فرهنگ را دنبال کنند.

سید مجید امامی شامگاه پنجشنبه در نشست هم‌اندیشی کارگروه رسانه و فضای مجازی چهارمحال و بختیاری به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان، یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در کشور را لکنت زبان در گفت‌وگو با مردم دانست و افزود:اگر مشکلی دیده می‌شود در بیان آن با مردم به درستی عمل نمی‌شود که بخشی از آن به نظام رسانه‌ای کشور مربوط است اما به طور کلی رسانه‌ها در این شرایط می‌توانند نجات دهنده باشند.

امامی شفافیت را فراتر از ارائه بیانیه‌ها دانست و از قرارگیری قراردادها در نظام شیشه‌ای و امکان لغو قراردادهای خارج از این نظام به عنوان یک راهکار نام برد و در ادامه تصریح کرد: موضوع شفافیت نیازمند افرادی است که در زبان خود شکاف ساز و شکاف پرداز نباشند.

امامی جامعه‌ مطلوب را جامعه‌ای بیان کرد که در مجموعه متنابهی از شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی در حد میانه قرار گیرد و یادآور شد: فرهنگ عمومی به معنای حد میانه‌ای از فرهنگ‌های عبادی، اقتصادی و شهری تمام افراد است.

وی افزود: تعریف حد میانه در شاخص سیاسی به سختی امکان‌پذیر است چرا که نمودار ۲ قطبی بودن این حوزه به نوعی پر رنگ‌تر شده و حد وسط نادیده گرفته می‌شود که لازم است این موضوع با ایجاد رسانه‌های اعتماد ساز تعدیل شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی اعتراض به اشتباهات را نیاز جامعه دانست و گفت: این اعتراض باید در یک فضای امنیت ساز و با باز تولید اعتماد و در مقابل اعتراض ایمنی‌سوز شکل بگیرد.

وی درباره راهکارهای حل معضلات نشریات نیز به موضوع تامین نیازهای اجتماعی اصحاب رسانه از طریق صندوق بیمه هنر اشاره و تصریح کرد: در صورتی که شرایط ناشی از شیوع کرونا موجب از بین رفتن شاخص استمرار تولید نشریه‌ای در استان‌ها شده است می‌توان با شناسایی و معرفی این نشریات شرایط را برای ارائه برخی حمایت‌ها و باز نشر این نشریه فراهم کرد.

امامی در خصوص آگهی‌های قابل انتشار در نشریات و بازنگری دستورالعمل‌ها در این زمینه اظهار داشت: تلاش می‌شود این موضوع در سطح هیات وزیران به منظور برگشت آگهی‌ها به فضای مطبوعات بررسی شود اما باید در کنار آن به ظرفیت‌های فضای مجازی نیز توجه شود چرا که هدف قانون بر اصل اطلاع‌رسانی گسترده در این مورد است.

وی حرکت در مسیر تبدیل شاخص‌های کمی به کیفی برای بهره‌مندی رسانه‌ها از برنامه‌های حمایتی را نیز مهم بیان کرد و گفت: لازم است رسانه‌هایی که نقش خوبی در آگاهی بخشی و ارائه نقد صحیح دارند، حمایت‌های بیشتری را نیز به خود اختصاص دهند.

امامی بر حفظ و ارتقای نقش شوراهای فرهنگ عمومی تاکید کرد و گفت: در زمانی که ریل توسعه برخی موارد را با خود همراه کرده است، نیاز است این شورا برای جلوگیری از بروز مشکلات و مدیریت‌های فرهنگی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی داشته باشد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی همچنین به وحدت و الفت مردم ۲ استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری در مسائل تاریخی و فرهنگی اشاره و تصریح کرد: رسانه‌ها می‌تواند با مدیریت افکار عمومی  اطلاع‌رسانی صحیحی در موضوع آب داشته باشند و علاوه بر بیان نگرانی‌ها و ناراحتی‌های مردم بحث تعارض منافع را نیز در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه رسانه متعهد و مسوول به دنبال ارائه اطلاعات و آگاهی بخشی در حوزه تعارض منافع است، یادآور شد: کار رسانه به تحلیل امنیتی مربوط نیست بلکه باید در جایگاه تحلیل اجتماعی وارد شود و نبض جامعه را دریابد.

رسانه‌ها تقویت فرهنگ شفافیت و ترغیب به آن را دنبال کنند

نگاه سیاسی به مقوله فرهنگ می‌تواند آسیب‌هایی را به دنبال داشته باشد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست هم‌اندیشی درباره اصلاح قانون مطبوعات گفت: موارد مربوط به این اصلاحیه در دوران دولت‌های نهم تا دوازدهم بارها از طرف مجلس شورای اسلامی مورد پیگیری قرار گرفت اما این موضوع همچنان بی‌نتیجه مانده است.

بیژن نوباوه وطن با بیان اینکه فرصت اندکی از زمان آغاز فعالیت دولت سیزدهم سپری شده است، افزود: همسویی مجلس و دولت در حال شکل‌گیری است که امید می‌رود مشکلات و مسائل مختلف در ادامه این همفکری‌ها به ویژه در بحث رسانه و فضای مجازی به سرانجام مطلوبی برسد.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی بر موضوعات و درخواست‌های مردمی در حوزه فرهنگ واقف است اما با وجود قانون‌گذاری‌های مختلف، حاکم نبودن ضوابط، مشکلاتی را به وجود آورده است که در این مورد، بحث فاصله‌های فکری عده‌ای از مسوولان و نگاه سیاسی آنان به مقوله فرهنگ آسیب‌هایی را به دنبال داشته است.

نوباوه وطن یادآور شد و گفت: پیاده‌روی اربعین بزرگ‌ترین حادثه فرهنگی محسوب می‌شود که تمامی ابعاد آن با توان مردمی مدیریت شده و به پیش می‌رود و این نشان دهنده وجود ظرفیت‌های بالای فرهنگی در جامعه است و اگر گاهی بحث کمبود اعتبارات و بودجه‌ها در حوزه فرهنگ مطرح می‌شود می‌توان آن را ناشی از سوء مدیریت‌ها دانست.

وی ساختار سازی در حوزه فرهنگ را مقدم بر برنامه‌سازی دانست و اظهار داشت: در موارد مربوط به فضای مجازی هدف اصلی بر حمایت از حقوق کاربران متمرکز شده است و تا زمانی که در این فضا تعارض منافع وجود دارد برخی از داخل و عده‌ای نیز از خارج کشور به مخالفت با آن می‌پردازند چرا که هدف دشمنان در ابتدا از بین بردن مبانی فرهنگی و در ادامه آن ضربه زدن به اقتصاد و سیاست است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: مسیری که در دولت سیزدهم دنبال می‌شود مسیر صحیحی است اگر چه بدون خطا نخواهد بود و لازم است از این مسیر صحیح از دولت حمایت شود و تا زمانی که دشمنان در صحنه حاضر هستند ضروری است که همه برای کار در عرصه آماده باشند.

تحول در حوزه فرهنگ نیازمند اقدام جهادی است

رییس خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری نیز در این برنامه به عنوان یکی از نمایندگان اهالی رسانه استان گفت: مشکلات فرهنگی و نگاه فرهنگی موجود در کشور چارچوب مشخصی ندارد و همچنان انقلاب در حوزه فرهنگ به تاخیر افتاده است.

میثم محمودیان افزود: مسیر جامعه و نگاه سیاست‌گذاری‌های فرهنگی با یکدیگر همسو نیست و با وجود آنکه دولت‌های مختلف هر کدام با عناوین و شعارهای مختلف روی کار آمده‌اند اما همچنان چالش‌های فرهنگی در جامعه پابرجاست و برای آن ساماندهی و حل آن‌ها برنامه‌ریزی مشخصی صورت نگرفته است.

وی مشکلات حوزه‌های فرهنگ، اقتصاد و اجتماع را بهم پیوسته و وابسته به یکدیگر دانست و تصریح کرد: در حال حاضر چالش‌ها و ساختارهای اصلی فرهنگ به نوعی رها شده‌اند و لازم است برای حل مسائل موجود در ین حوزه به صورت ریشه‌ای و زیرساختی عمل شود.

محمودیان یادآور شد و گفت: ایجاد اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌های تخصصی در حوزه فرهنگ نیازی است که می‌تواند سیاست‌گذاری‌ها را در برخورد با مشکلات فرهنگی با نگاهی علمی و بینشی صحیح همراه کند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه در حوزه فرهنگ باید به صورت جهادی عمل شود، گفت: نبود فعالیت‌های میدانی و منفعل شدن و روزمرگی در ساختار قرارگاه‌های فرهنگی امکان حل مشکلات حوزه فرهنگ را سلب کرده است و این تغییر رویه نیاز به اتخاذ رویکردی جهادی دارد.

رییس خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری توجه به افکار عمومی و جلوگیری از برانگیخته شدن واکنش‌های منفی در مورد تصمیم‌گیری‌های فرهنگی را نیز یادآور شد و افزود: عدالت در توسعه زیرساخت‌های فرهنگی در تمامی استان‌ها نیز باید رعایت شود تا زمینه برای رشد و بلوغ فکری نسل جوان در تمامی مناطق کشور به صورت یکسان شکل بگیرد.

وی در خصوص ضرورت احداث ساختمان خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: حیات نشریات و روزنامه‌ها وابسته به یارانه و آگهی است و این موضوع چالش‌هایی را پیش روی آینده این بخش از حوزه فرهنگ قرار داده است که توجه مسوولان را در بحث قانونگذاری نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، در نشست هم‌اندیشی کارگروه رسانه و فضای مجازی چهارمحال و بختیاری با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، شجاع کریمی بروجنی، علیمراد مصیبی، امید امیدی و طهمورث فتاحی از فعالان عرصه رسانه استان به طرح دیدگاه‌ها و نظرات پرداختند.

تقویت نظارت‌ها بر انتشار محتویات تبلیغاتی در رسانه‌های غیر رسمی، ضرورت برخورد با تولیدکنندگان محتواهای ضد فرهنگی و امکان حمایت از فعالان عرصه مجازی برای اعلام جرم علیه این گروه از تولیدکنندگان، لزوم تدوین قانون برای حفظ دارایی‌های مردم در فضای مجازی، بازنگری در قانون مطبوعات، افزایش بودجه فرهنگی و اولویت‌بندی مراکز برای دریافت اعتبارات و قرار گرفتن رسانه‌ها در صدر ردیف‌های اعتباری، اصلاح دستورالعمل‌های اجرایی حوزه مطبوعات برای دریافت و انتشار آگاهی، توجه به وضعیت معیشتی خبرنگاران، ارائه حمایت‌ها بر اساس کار کیفی و تولیدی نشریات مکتوب و ارائه طرح پیشنهادی نظام خبرنگاری از جمله موارد مطرح شده از طرف فعالان رسانه‌ای چهارمحال و بختیاری در این  نشست به شمار می‌رود.

چهارمحال و بختیاری به‌ عنوان دومین استان کشور از شامگاه چهارشنبه ۲۱ مهر تا روز جمعه  ۲۲ این ماه میزبان اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و تعدادی از مسوولان ملی شامل معاونان وزیران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha