۲۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۷:۰۸
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 84507612
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چهارمحال و بختیاری در توسعه واحدهای گلخانه‌ای رتبه برتر را کسب کرد

شهرکرد -ایرنا-رییس سازرمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان با توسعه هفت هکتار گلخانه در صدر جدول توسعه واحدهای گلخانه‌ای کشور در نیمه اول سالجاری قرار گرفته است.

عطاءالله ابراهیمی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران استان با اشاره به محدودیت شدید منابع آبی در استان افزود: توسعه سطح زیر کشت گلخانه و توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای از سیاست‌های اصولی جهادکشاورزی است.

وی گفت: از ابتدای اجرای طرح توسعه گلخانه تا سال گذشته تنها ۳۰ هکتار گلخانه در استان احداث شده بود که با توجه به استقبال کشاورزان و همچنین ارائه تسهیلات، پارسال هفت هکتار گلخانه به مساحت گلخانه‌های استان افزوده شد.

به گفته وی، توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای، شیلاتی و دامپروی در اولویت برنامه‌های سازمان قراردارد و بیش از ۲۰ مورد مکان‌یابی و تامین زیرساخت برای احداث مجتمع‌های کشاورزی در استان فراهم شده است که این رویکرد در افزایش تولیدات بخش کشاورزی، حفظ کاربری اراضی  و کاهش هزینه‌های تولید اثرگذار است.

ابراهیمی افزود: هم‌اکنون  زیرساخت‌های گاز رسانی به مجتمع قارچ جونقان فراهم شده است و زیر ساخت‌های مجتمع گلخانه‌ای بلداجی در ۱۸ هکتار فراهم شده که به مردم واگذارشود.

وی با اشاره به اینکه با فعال شدن هر هکتار گلخانه زمینه ایجاد ۱۵ فرصت شغلی فراهم می‌شود ، گفت: احداث ۱۹.۱ هکتار گلخانه دیگر نیز در استان در دست اجراست که بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیریکی دارند و تا پایان سال به بهره‌برداری خواهند رسید.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال وبختیاری افزود: امسال موافقت اصولی توسعه کشت گلخانه برای  ۲۰۰ هکتار جدید نیز صادر شده است.

وی به اجرای طرح توسعه باغات و کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار در استان به عنوان یک مزیت اشاره کرد و گفت: امسال یکهزار هکتار توسعه باغات در اراضی شیب‌دار در استان انجام شد که در حفاظت از خاک، افزایش بهره‌وری منابع آب و خاک اثرگذار است.

به گفته وی، توسعه کشت گیاهان دارویی نیز امسال در سطح ۴۷۰ هکتار از مساحت استان تحقق یافت در حالی‌که برنامه هدف امسال ۳۰۰ هکتاربود.

ابراهیمی افزود: هم‌اکنون سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان به یک‌هزار و ۶۰۰  هکتار رسیده است که توسعه این کشت در دشت‌هایی که با مشکل آب مواجه هستند، در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: در استان یک‌هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده است که ۴۰۰ گونه گیاهی استان خاصیت دارویی دارند و حدود ۲۰ گونه گیاهی استان از گونه‌های اقتصادی است و توسعه کشت گیاهان دارویی در تنوع بخشی تولیدات کشاورزی و  بهره‌وری منابع آبی اثرگذار است.

۵۵۴میلیارد تومان تسهیلات و اعتبار در اختیار تولیدکنندگان بخش کشاورزی قرار گرفت

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این استان رتبه نخست در تولید بادام و ماهیان سردآبی کشور را دارد، گفت: به منظور توسعه بخش‌های مختلف در حوزه کشاورزی در سال زراعی گذشته ۵۵۴میلیارد تومان تسهیلات و اعتبار به تولیدگنندگان بخش کشاورزی پرداخت شد.

ابراهیمی اظهار داشت: این اعتبارات از محل ردیف‌های مختلف از جمله رونق تولید، بند"الف" تبصره ۱۸، تسهیلات روستای وعشایری، مشاغل خانگی،  کمک فنی و اعتباری، بند"الف" ماده ۵۲ قانون الحاقی بودجه، تسهیلات خُرد مناطق روستایی، اعتبارات مکانیزاسیون کشاورزی، کشاورز کارت و توافق‌نامه با بنیاد برکت بوده است.

به گفته وی، در حوزه مکانیزاسیون امسال بیش از ۵۲ میلیارد تومان برای نوسازی و بازسازی تجیهزات کشاورزی به استان اختصاص داده شد.

ابراهیمی افزود:هم‌اکنون ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در استان ۱.۹۴ اسب بخار است و امسال ۱۹۸ دستگاه ادوات کشاورزی به حوزه مکانیزاسیون کشاورزی افزوده شد که ۱۸ دستگاه از این تعداد کمباین است که در افزایش کیفیت برداشت محصولات و کاهش ضایعات بخش کشاورزی اثر گذار است.

وی به تهیه سامانه اطلاعات جغرافیایی در سازمان جهادکشاورزی به عنوان یک کار زیربنایی و اصولی در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: با تکمیل این سامانه، اطلاعات واحدهای تولیدی تهیه شده که با توجه به تجریه و تحلیل مکانی زمینه توسعه بخش کشاورزی و مدیریت اصولی این بخش فراهم شود تا در مواقع بحران  از جمله سیل و زلزله و سایر موارد تمام اطلاعات این واحدها مشخص  باشد.

چهار هزار هکتار باغات چهارمحال وبختیاری  اصلاح و احیا شد

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه اجرای طرح اصلاح و احیا باغات قدیمی در دستور کار قرار دارد، گفت:هم‌اکنون ۴۲ هزار هکتار از مساحت استان باغ است که دیرزیستی درختان و طول دوره رشد آنها در برخی از باغات استان ضروری است.

ابراهیمی اظهار داشت: تاکنون حدود چهار هزار هکتار از این باغات اصلاح شده تا افزایش محصولات باغی داشته باشد.

ابراهیمی افزود: در راستای اجرای کشاورزی حفاظتی و اجرای روش اصولی کاشت، داشت و برداشت ۲۲ هزار و ۶۲۵ هکتار اراضی کشاورزی استان از طرق کشاورزی حفاظتی و روش بی خاک ورز و کم خاک‌ورز مورد کشت قرار گرفت.

 وی به توزیع بیش از پنج هزار تن بذر گواهی شده در سال زراعی جدید در استان اشاره کرد و افزود: بذر اصلاح شده و گواهی شده در افزایش تولید  و واحد سطح و کاهش آفات و امراض در محصول اثرگذار است.

۵۲هزار و ۵۰۰ نفر ساعت آموزش در حوزه کشاورزی در استان ارائه شده است 

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال وبختیاری در ادامه افزود: به منظور افزایش توان علمی کشاورزان و بهره‌برداران حوزه کشاورزی با اجرای طرح آموزش چهره به چهره ۵۲ هزار و ۵۰۰ نفرساعت در استان انجام شد.

وی صدور کارت بیمه و حمایت از مدکاران و تسهیلگران ترویجی را از دیگر برنامه‌های حمایتی عنوان کرد و گفت: برای ۵۰۰ نفر در استان کارت تسهیلگری صادر شده است.

ابراهیمی افزود: سالانه ۴۷۰ هزار قطعه ماهی زینتی در استان تولید می‌شود که در ایجاد اشتغال اثرگذار است.

وی از صدور ۴۶ فقره موافقتنامه جواز تاسیس صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان اشاره کرد و گفت: برای احداث این طرحها بیش از ۸۳۸میلیلارد تومان اعتبار نیاز است .

ابراهیمی به ارتقاء ضریب در بخش بهره‌وری منابع آبی در استان اشاره کرد و گفت: این ضریب از۱.۲ به ۱.۳۷ صدم به ازای هر مترمکعب آب مصرفی افزایش پیدا کرد است.

به گفته وی، هم‌اکنون ۳۵۸ هزار تن محصولات پروئتینی در استان تولید می‌شود که ۲۹۶ هزار تن شیر، ۲۷ هزار تن گوشت قرمز، ۲۶هزار تن مزغ، یکهزار و ۱۸۴تن سایر ماکیان، چهار هزار و ۴۲۸ تن تخم مرغ و ۲ هزار تن عسل است.

به گزارش ایرنا، در استان ۶۷ هزار بهره‌بردار در حوزه کشاورزی فعالیت دارند و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که ۹۴۰ تن از این میزان تولیدات زراعی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha