واحد تولیدی کنسرو غنی‌شده کرمانشاه نشان ایمنی و سلامت دریافت کرد

کرمانشاه- ایرنا- مدیر نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: امسال موفق به کسب نشان ایمنی و سلامت برای کنسرو عدسی غنی شده با ویتامین «D» و فیبر متعلق به شرکت کشت و صنعت بهساز غذای زاگرس شدیم.

به گزارش ایرنا؛ دکتر «شهریار مستوفی» روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی غذا در نشست خبری افزود: این نشان به محصولاتی اهدا می شود که خصوصیاتی مانند غنی شده با ویتامین ها، عاری از مواد شیمیایی و استفاده از قند و نمک پایین تر از حد استاندارد داشته باشند.

وی غذا را یکی از پرمشغله ترین مسایل دنیاست که عوامل متعددی بر این صنعت تاثیرگذار است و گفت: براساس آمارهای فائو و سازمان بهداشت جهانی، ۶.۱ تریلیون دلار گردش دلاری تجارت جهانی غذا است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: براساس آمارها در دنیا حدود ۲ میلیارد نفر دچار گرسنگی پنهان و حدود ۸۰۰ میلیون نفر دچار گرسنگی آشکار هستند و تعریف گرسنگی دریافت کمتر از یک هزار و ۹۶۰ کالری در روز است.

مستوفی در ادامه عنوان کرد: ایمنی غذایی به معنای فراهم کردن شرایطی برای اینکه غذا به صورت سالم و بدون آلودگی و عواملی که سلامت غذا را تهدید می‌کنند در اختیار مردم قرار گیرد.

افزایش بی رویه بیماری‌های غیرواگیر نگران کننده است

وی اظهار داشت: در حوزه ایمنی غذایی یکی از مهمترین چالش‌های ما افزایش بی رویه بیماری های غیرواگیر در جامعه هست. ۷۶ درصد بیماری ها در کشور ما مربوط به این نوع بیماری ها است که در راس آن بیماری های قلبی و عروقی، تنفسی، دیابت، فشار خون و سرطان ها است.

وی اضافه کرد: از ۳۸۰ هزار مرگی که در سال اتفاق می افتد (به جز مرگ و میر بر اثر کرونا) حدود ۳۰۰ هزار مرگ بر اثر بیماری های غیر واگیر رخ می دهد و بر همین اساس سند جامع پیشگیری از بیماری های غیر واگیر تعریف شده است.

به گفته او براساس این سند باید تا سال ۱۴۰۴ به اهداف خود که یکی از اهداف آن کاهش ۲۵ درصدی مرگ های ناشی از بیماری غیرواگیر است، کاهش ۳۰ درصدی نمک در محصولات غذایی و به صفر رساندن اسیدهای چرب ترانس از دیگر اهداف این سند است، برسد.

ترانس روغن های تولیدی کرمانشاه ۹ دهم درصد است

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین گفت: توانسته ایم اسیدهای چرب ترانس در روغن های تولید خوراکی استان را به ۹ دهم برسانیم و باید کاری کنیم که این عدد را در سال ۱۴۰۴به صفر برسد.

وی تاکید کرد: تغذیه ناسالم، تحرک کم، مصرف بیش از حد الکل و دخانیت عوامل رفتاری تاثیرگذار بر افزایش مرگ میر ناشی از بیماری های غیرواگیر است که رد پای تغذیه ناسالم در همه این موارد دیده می شود. 

مستوفی گفت: ۱۷ درصد سرطان های گوارش به دلیل مصرف کم سبزیجات است که میانگین مصرف این نوع ماده غذایی در کشور پایین تر از میانگین جهانی است.

وی اضافه کرد: با رعایت تغذیه صحیح و تحرک کافی از بروز ۹۰ درصدی از دیابت، ۷۰ درصدی بیماری‌های عروقی و ۳۰ درصدی از سرطان ها می توانیم جلوگیری کنیم.
۷۰ درصد مردم ایران اضافه وزن دارند

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: ۷۰ درصد مردم ایران اضافه وزن دارند که حدود ۲۳ درصد از این افراد چاق هستند. میزان چاقی در ایران از سال ۵۹ تاکنون حدود ۵.۵ برابر شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: به صورت پیوسته در حال رصد و ارزیابی سلامت محصولات کشاورزی هستیم. هنوز در زمینه نیترات در محصولات دچار مشکلات هستیم. نیتراتی که حاصل استفاده بی رویه کودهای شیمیایی در زمین های کشاورزی است. خوشبختانه در زمینه فلزات سنگین و سموم مشکلات ما کمتر است.

مستوفی افزود: نظرات درباره محصولات تراریخته متفاوت است و در دنیا با دیدگاه‌های مختلفی با این موضوع برخورد می کنند. براساس آخرین مطالعاتی که در آمریکا انجام شده تهدیداتی برای محصولات تراریخته ذکر نشده است.

وی اضافه کرد: هرچند نظرات و مقالاتی هم وجود دارد که محصولات تراریخته می‌تواند برای سلامتی انسان مضر باشد. محصولات تراریخته ملزم به استفاده از برچسب مخصوص این نوع محصولات هستند و مردم تصمیم می‌گیرند که از این محصولات استفاده کنند یا خیر.

همه محصولات تولیدی کرمانشاه دارای نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای است

وی با بیان اینکه تمام محصولات تولیدی استان کرمانشاه امروزه دارای نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای است. گفت: نشانگرهایی که در بحث بیماری های غیرواگیر موثر است و هر فرد متناسب با شرایط جسمی خود و با کمک این نشانگرها می تواند محصول غذایی موردنظر خود را انتخاب کند.

وی ادامه داد: طرح پی ام سی (pms) یکی از طرح هایی است که به صورت مرتب انجام می شود. در این طرح محصولات عرضه شده در سطح بازار را به صورت رندوم نمونه برداری و با بررسی پارامترهای موجود اگر مشکلی وجود داشته باشد، گزارش به دانشگاه ناظر بر تولید محصول ارسال می شود.

مستوفی، ساماندهی سیلوها را یکی دیگر از اقدامات معاونت غذا و دارو عنوان کرد و گفت: سال ها سیلوهای استان بدون متولی بود و مسوول فنی نداشتند و نظارت کافی روی سیلوها وجود نداشت. خوشبختانه اکنون همه سیلوهای استان دارای مسوول فنی هستند و مورد پایش و بازدید قرار می گیرند.

وی اظهار داشت: در سطح استان ۴۲۷ واحد زیرپوشش مدیریت نظارت بر مواد غذایی است که از این تعداد ۲۳۹ واحد تولیدی و کارخانه‌ و ۱۸۸ واحد کارگاهی را شامل می‌شود. ۵۰ سیلو و ۹۰ شرکت پخش مواد غذایی بقیه این تعداد واحدها را شامل می شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: در ۶ ماه گذشته ۳۶ هزار و ۶۱۹ کیلوگرم مواد غذایی فاسد و مصرف گذشته در سطح واحدهای تولیدی و شرکت های پخش استان را جمع آوری و معدوم کردیم.

در پایان این جلسه به صورت وبینار از واحدهای برتر صنایع غذایی استان و مسوولین فنی برتر این حوزه در سال ۱۳۹۹ به مناسب روز جهانی غذا تقدیر به عمل آمد.

به گزارش ایرنا، ۱۶ اکتبر مصادف با ۲۴ مهر هر ساله از سوی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) به عنوان روز جهانی غذا اعلام می شود.

امسال در ایران این روز با شعار ملی «آگاهی، مدیریت و اصلاح الگوی مصرف غذایی برای مبارزه با کرونا» و «رفتار ما آینده ما را می‌سازد» به عنوان شعار جهانی در نظر گرفته شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha