مرگ زمین، مرگ تمامی کهکشان است

تهران- ایرنا- روزنامه گاردین نوشت: برایان کاکس فیزیکدان انگلیسی و استاد دانشگاه منچستر در آستانه کنفرانس تغییرات آب و هوایی در گلاسکو هشدار داد که نابودی زمین می تواند به مرگ تمام کهکشان ما بینجامد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه گاردین، «پروفسور برایان کاکس» فیزیکدان و استاد دانشگاه منچستر به رهبران جهان در آستانه نشست کاپ۲۶ (کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد ۲۰۲۱ در گلاسکو) هشدار داد که انسان احتمالا تنها موجود هوشمند حاضر در کهکشان ما است، بنابراین نابودی تمدن ما بر روی کره زمین می تواند یک فاجعه کهکشانی باشد.

این فیزیکدان معتقد است که انسان و زندگی آن روی زمین یک پدیده چشمگیر طبیعی است که رهبران جهان باید با علم به آن به موضوع تغییرات آب و هوایی در نشست پیش رو در گلاسکو بپردازند.

کاکس ادامه داد: اگر تمدن ما به هر دلیلی پایدار نماند که ممکن است این امر تحت تاثیر یک رویداد خارجی باشد یا در نتیجه فعالیت های انسانی همچون جنگ هسته ای، می تواند به معنای نابودی تمامی کهکشانی باشد که ما بر روی یکی از سیاره های آن بسر می بریم.

این استاد دانشگاه منچستر با اشاره به نظرات ستاره شناسان مبنی بر وجود بیش از ۲۰ میلیارد سیاره شبیه به زمین در کهکشان راه شیری، گفت: ممکن است ما پس از بحرانی شدن وضعیت زندگی بر روی زمین انتظار حیات در سایر سیاره ها را داشته باشیم. بله، حیات شاید بر روی سیارت دیگر کهکشان ما وجود داشته باشد، اما در بهترین حالت سیارات دیگر لجنزاری بیش نیستند. ما در جهانی پر از خشونت بسر می بریم و شما فکر می کنید که می توانید سیاره هایی به اندازه کافی پایدار داشته باشید تا زنجیره حیات قطع نشود، اما باید در پاسخ گفت چنین انتظاری به وقوع نمی پیوندد.

او همچنین با اشاره به نظریه "فیلتر بزرگ" (نظریه ای که براساس آن حیات برخاسته از ماده غیرزنده در طول فرگشت خود به موانع بزرگی برمی ‌خورد که به سختی می‌تواند از آن عبور کند و به همین دلیل است که ما اثری از حیات هوشمند در جاهای دیگر نمی‌یابیم.) گفت: این نظریه توضیح می دهد که تمدن ها عمر طولانی ندارند و ممکن است چالش های صنعتی شدن برای تمدن بسیار بزرگ باشد.

وی همچنین تغییرات اقلیمی را چالشی دیگر پیش روی تمدن بشری دانست که می تواند با تحت تاثیر قرار دادن حیات بر روی کره زمین دگرگونی هایی را در کهکشان سبب شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha