حجت الاسلام عبدالرسول بینازاده پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به نظر می رسد امروزه یکی از موانع جدی در مسیر وحدت قرار گرفتن انسان در دام خود برتربینی و هوا و هوس است؛شرایط پذیرش و تعهد به موضوع وحدت و الزامات آن که همان عدالت، دوری از هوا و هوس و پرهیز از خودبرتربینی و تکبر و غرور است ابتدا باید در فردیت یک انسان ایجاد شود.
او بیان کرد: هرگاه توانستیم این مهم را در جامعه و برای افرادی که داعیه دار ایجاد وحدت هستند نهادینه کنیم که وحدت ممکن نیست مگر در پرتو التزام عملی به حق، عبودیت محض و دوری از هواهای نفسانی، آنگاه می توان به تحقق عینی و ایجاد وحدت به معنای واقعی کلمه نیز امیدوار بود.
بینازاده ادامه داد: باید به همان میزان که دنبال تحقق وحدت و همگرایی و انسجام میان امت اسلامی از همه فرقه های مختلف هستیم که لازمه آن تهذیب نفس است از سوی دیگر نیز باید ریشههای اختلافات، عناد و کینهتوزی ها را با دقت شناخت و بررسی عمیق کرد.
این مدرس حوز و دانشگاه در شیراز اظهار داشت: بدون شک بهترین ضامن حفظ، تقویت و بقای وحدت، داشتن ضمیری خدایی است و تفرقه همواره از جایی نشات می گیرد که با خدا فاصله باشد و هرگاه خودخواهی، تکبر و نفاق در دلها رخنه کند، آنجا نیز وحدت آسیب می بیند.
وی با بیان اینکه پیامبر اعظم (ص) نمونه اعلای بندگی و عبودیت صادقانه است، افزود: یکی از مهمترین الزامات وحدت در میان امت اسلامی اعم از شیعه و سنی در حقیقت حرکت در مسیر زندگی نورانی و نزدیک شدن با سیره و مشی و رفتار و اخلاق حسنه و زندگی ایشان است.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه همواره اختلافات فکری، عقیدتی و فقهی و اندیشه ای میان صاحبنظران و عالمان دینی در همه فرقه ها وجود داشته و این یک امر مسلم است، گفت: نکته حائز اهمیت آنجاست که نباید این اختلافات به تنازع کشیده شود.
او ادامه داد: حتی می توان با طرح مسایل اختلافی ، فقهی و اندیشه ای اقدام به روشنگری و مطالعه عمیق نسبت به امور مختلف مسلمانان و فرقه های مختلف مذهبی داشت اما باید این مهم به اهلش سپرده شود.
نظر شما