علی اصغر خانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم در به نتیجه رساندن طرح رتبهبندی معلمان افزود: با حمایت نمایندگان انقلابی در جلسه صحن علنی روز سهشنبه ۲۷ مهر، ماده ۱ لایحه رتبهبندی معلمان با آرای بالا به تصویب رسید.
وی ابراز کرد: کیفیت بخشی به فرآیند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان و نظام پرداختها بر اساس تخصص و شایستگی، از جمله اصول این ماده است.
رئیس کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رسیدگی به مشکلات شاغلان و بازنشستگان فرهنگی از دغدغهها و اولویتهای مجلس یازدهم است و نمایندگان به طور ویژه برای رفع مطالبات این قشر تلاش می کنند.
خانی یادآور شد: نگاه مجلس یازدهم به معلمان نگاهی سرمایهای است و با تلاشهای صورت گرفته در کمیسیون تلفیق در بند و تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور پیشبینیهای لازم برای اجرای لایحه رتبهبندی معلمان در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: اجرای رتبهبندی معلمان به ارتقاء جایگاه حرفهای این قشر توجه ویژه دارد و باعث افزایش کیفیت آموزشی در نظام تعلیم و تربیت کشور می شود.
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این لایحه در مجلس با کار کارشناسی دقیق و به نفع معلمان در حال بررسی و تصویب است و امیدواریم دولت سیزدهم با اجرای آن، نقش مهمی در امیدآفرینی به این قشر موثر و کاهش دغدغههای معیشتی آنان داشته باشد.
وضعیت طرح رتبهبندی معلمان در مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست روز چهارشنبه هفته جاری بررسی لایحه رتبهبندی معلمان سطوح و جایگاه پنجگانه تعیین شده برای رتبهبندی را مشخص کردند. همچنین مواد باقیمانده لایحه برای اصلاح به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع داده شد.
در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی بررسی لایحه رتبهبندی معلمان در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با ۱۱۷ رای موافق ماده سه این لایحه را بر اساس پیشنهاد اصلاحی حمید رضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان تصویب کردند.
بر اساس این ماده، معلمان براساس شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای، تجربیات و عملکرد رقابتی خود در رتبههای پنج گانه آموزشیارمعلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استادمعلم قرار میگیرند. شرایط کسب، ارتقا، توقف و تنزل در آیین نامه رتبهبندی معلمان تعیین میشود.
در ماده سه این لایحه که با رای نمایندگان اصلاح شد، معلمان براساس شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفه ای، تجربیات و عملکرد رقابتی خود در رتبه های پنج گانه به ترتیب معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره، معلم سرآمد و استاد معلم تعریف شده بودند.
در تبصره یک ماده ۳ آمده است: وزارت آموزش و پرورش مکلف است ظرف یک ماه پس از ابلاغ این قانون لایحه رتبهبندی معلمان را بر اساس قانون تهیه و به تصویب هیات وزیران برساند.
نمایندگان تاکنون با تصویب مواد یک و دو این لایحه شرایط ارزشیابی برای رتبهبندی معلمان را تعیین کردند که در آن شایستگی، صلاحیت معلمی، شایستگی عمومی، شایستگی تخصصی و شایستگی حرفهای تعیین شده و تجربه، نظام رتبه بندی و رتبه نیز تعریف شده است.
نظر شما