دکتر غلامرضا کیانی که به منظور بازدید از فرآیند برگزاری نخستین دوره آزمون چهارمرحلهای جذب مدرسان کانون زبان ایران به مازندران سفر کرد، روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: به دنبال این هستیم که از فرصت میانترم برای برگزاری آزمون مجازی حداکثر استفاده را داشته باشیم و امیدواریم برای ترم آینده یا حداکثر ترم بهار بازگشایی تدریجی و اقتضایی را داشته باشیم.
وی افزود: سیاست ما در کانون زبان ایران و کانون پرورش فکری متناسب با سیاستهای ستاد ملی کرونا آرام آرام به سمت دورههای حضوری-مجازی و آنلاین(Blended) پیش خواهد رفت. البته طی ماههای اخیر در برخی استانها و شهرستانها به تناسب شرایطی که داشتند اجازه برگزاری کلاسهای حضوری داده شد. اکنون نیز در حال بررسی دقیق شرایط هستیم و این احتمال وجود دارد که در پایان همین ترم آزمون زبانآموزان به صورت ترکیبی و حضوری-مجازی برگزار شود.
کیانی گفت: کانون زبان ایران متناسب با رویکردهای جدید آموزشی و نیازهای بهروز متقاضیان به دنبال تغییر تدریجی مطالعه شده و برنامهریزی شده برای رویکردهای آموزشی و رویکردهای تهیه محتواست تا بتواند خود را با مبانی آموزش زبان و نیازهای جدید هماهنگ کند. مدرسان جدیدی که جذب میشوند نیز ترکیبی از آموزشهای رو به آینده و آموزشهای رویکرد کنونی کانون را دنبال خواهند کرد تا آماده رقم زدن آیندهای که امیدوارکننده باشند.
تاثیر کرونا بر زبانآموزی در کشور
رئیس کانون زبان درباره فعالیتهای کانون زبان ایران در دوران کرونا و اثرگذاری همهگیری بر استقبال زبانآموزان در کشور اظهار کرد: کانون زبان هم طبیعتا مانند همه بخشهای دیگر جامعه پس از شیوع کرونا با چالشهایی مواجه شد و شاهد کاهش چشمگیر تعداد زبانآموزان بودیم ؛ به طوری که تعداد زبانآموزان از حدود ۳۳۰ هزار نفر در یک ترم پس از شیوع کرونا به حدود ۵۰ هزار نفر رسید. اما با تلاش همکاران روز به روز اوضاع بهتر شد و خوشبختانه در ترم جاری تعداد زبانآموزان به ۲۲۵ هزار نفر رسید.
وی افزود: این نخستین بار است که تعداد زبانآموزان ترم پاییز از زبانآموزان ترم تابستان بیشتر میشود. تعداد زبانآموزان ما در ترم تابستان ۲۰۹ هزار نفر بود. امیدواریم که امیدواریم با برنامهریزیهای جدید در ترمهای آینده شاهد عبور تعداد زبانآموزان از رکوردهای دوران پیش از کرونا نیز باشیم.
کیانی با بیان این که کاهش تعداد زبانآموزان در دوران کرونا قابل پیشبینی و طبیعی بود، تصریح کرد: به هر حال آزمونها و آموزش آنلاین مشکلات و الزامات و از طرفی هم ظرفیتهای خاص خودش را دارد که هم در کانون زبان ایران، هم در دانشگاهها و هم در مدارس خودنمایی کرد. اما دنیا فهمید که از تکنولوژی و فناوری چه استفادههایی در آموزش میتواند کند.
وی افزود : تلاش ما بر این است که با اتخاذ رویکردهای جدید نیازهای متقاضیان را بیشتر درک کنیم و برنامههایی را تدوین کنیم تا مرجعیت کانون زبان ایران نه تنها در کشور، بلکه در منطقه به عنوان یکی از قویترین، گستردهترین و بینظیرترین مجموعههای آموزش زبان گسترش یابد.
رئیس کانون زبان ایران گفت: در حال حاضر ۲۶۴ مرکز دایر در سراسر کشور داریم. با شناسنامه و روش جدیدی که برای همه مراکز دنبال میکنیم تعداد این مراکز در آینده بیشتر میشود. البته در جاهایی ممکن است با توجه به استانداردهای جدید کانون زبان تجمیع داشته باشیم.
وی افزود: توسعه فعالیتهای کانون بر مبنای برنامههای مد نظر طبعا اقتضائاتی دارد و مبانی جدیدی نیاز است. امیدواریم آموزش و پرورش و سایر نهادها و مسئولان مرتبط با این حوزه ضرورت برخی تغییرات در حوزه زبانآموزی کشور را بپذیرند تا آموزش زبانهای خارجی به عنوان یکی از سیاستهای رسمی آموزشی کشور به گونهای دنبال شود که جایگاه واقعیاش را پیدا کند.
نظر شما