۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۴۲
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 84518517
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۹۰ درصد میگوی تولیدی گلستان به خارج صادر می‌شود
برداشت میگو در گمیشان

گرگان- ایرنا - مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: سالانه بیش از ۹۰ درصد از میگوی تولیدی این استان با گواهی بهداشتی دامپزشکی به خارج از کشور صادر می‌شود.

 غلامرضا محرابی روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: امسال در سایت گمیشان، یکهزار و ۵۶۵ تن میگوی با کیفیت بازار پسند و عاری از لکه سفید تولید شد که این مقدار معادل حدود چهار برابر حجم برداشت سال زراعی گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: موفقیت در رونق تولید میگو استان در سال جاری با توجه به اقدامات قرنطینه ای و امنیت زیستی تحت کنترل کامل کارشناسان دامپزشکی، همکاری و هماهنگی اداره کل شیلات و تلاش پرورش دهندگان و پشت سرگذاشتن ۲ سال عاری از بیماری لکه سفید در مزارع پرورشی میگو در گمیشان به دست آمده است.

وی ادامه داد : رقم خوردن پایان برداشت خوب برای تولید میگوی با کیفیت در استان، نوید بخش جذب دوباره سرمایه گذاران در منطقه برای سال آینده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اظهارداشت: میگو یکی از محصولات راهبردی در استان به شمار می رود که اکنون سهم قابل توجهی در بهبود وضعیت اقتصادی مردم مرزی شهرستان گمیشان دارد.

فصل رهاسازی بچه میگو در مزارع پرورشی گلستان از اواسط اردیبهشت تا اواسط تیرماه و زمان برداشت محصول از شهریور تا اواخر مهرماه است که امسال تا ماه آبان تمدید شد.

مطابق گزارش اداره کل دامپزشکی گلستان، امسال ۸۰ مزرعه با پوشش هزار و ۲۳۶ هکتار از مزارع مجتمع پرورش میگوی گمیشان به این گونه آبزی اختصاص یافته که در این مزارع با میانگین تراکم ۱۱۱ هزار و ۲۳۸ قطعه در هکتار ذخیره سازی شد.

سال قبل به دلیل ترس سرمایه گذاران از آلوده بودن مزارع پرورش میگو به بیماری لکه سفید، ۴۰۰ تن میگو تولید شد.

مزارع پرورش میگو در کشور از جمله گلستان، سال ۹۸ درگیر بیماری لکه سفید شد که باعث خسارت سنگین به پرورش دهندگان و کاهش سرمایه گذاران برای فعالیت در این زمینه شد.

همچنین مطابق گزارش ابتدای امسال اداره کل شیلات گلستان، در این استان هشت مرکز نگهداری و فرآوری میگو با ظرفیت اسمی هفت هزار و ۸۰۰ تُن وجود دارد.

تا قبل از شیوع ویروس کووید ۱۹، کشورهای چین، ویتنام، امارات، هنگ کنگ، عمان و اسپانیا، عمده مقصد صادرات میگوی استان گلستان بودند.

پرورش میگو از دهه ۷۰ در ده‌ها هزار هکتار اراضی شور، کم بازده و غیرقابل کشت مناطق ساحلی و مرزی شمال گلستان آغاز شد و به ۲ هزار و ۵۸۵ تن تولید میگو با اشتغال‌زایی هزار و ۴۰۵ نفر در سال ۹۷ رسید ولی در سال ۹۸ به خاطر وجود بیماری لکه سفید در مزارع پرورش میگو در کشور و از جمله این استان، برداشت این محصول کاهش چشمگیر به خود گرفته و با اقدام کنترلی و پیشگیرانه دامپزشکی، امسال این بیماری از مزارع پرورشی منطقه پاک شده است. 

گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده است و به گفته کارشناسان، میگوی تکثیری در مجتمع گمیشان از نوع وانامی است که این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز پرورش یافته و به وزن ۱۵ گرم می‌رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha