به گزارش روز سهشنبه ایرنا، هیترو از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۳.۴ میلیارد پوند خسارت کرده است. آمار مسافران در سه ماهه آخر سال جاری ۲۸ درصد و بخش باربری هم ۹۰ درصد افزایش داشته است اما رئیس فرودگاه و کارشناسان بعید میدانند که اوضاع تا پنج سال دیگر به حالت عادی بازگردد.
این درحالیست که اوپراتور فرودگاه شارلدوگل فرانسه (اِیدیپی) هم پیشبینی کرده که ترافیک هوایی این فرودگاه تا سال ۲۰۲۴ میلادی ترمیم نخواهد شد. هیترو که میزبان پروازهای کوتاه و طولانی متعددی است سال گذشته جایگاه شیوغترین فرودگاه اروپا را به شارلدوگل واگذار کرد.
این فرودگاه در تلاش است تا با افزایش ۵۶ درصدی مالیات مسافران و کاهش پروتکلهای بهداشتی بخشی از زیان خود را جبران کند. سازمان هواپیمایی کشوری انگلیس با پیشنهاد افزایش مالیات مسافران که برای هر نفر حدود ۳۴ پوند و ۴۰ پنس محاسبه خواهد شد موافقت کرده است.
این فرودگاه قصد داشت تا مالیات ها را ۹۰ درصد افزایش دهد و با سرعت بیشتری خسارت سنگین ناشی از همهگیری کرونا را جبران کند. در آن صورت مالیات مسافران به رقمی معادل ۸۳ پوند میرسید.
این درحالیست که افزایش ۵۶ درصدی هم با انتقاد و مخالفت گسترده مدیران و روسای خطوط هواپیمایی مواجه شده و آن را اقدامی شرماور خواندهاند. آنها مدیران هیترو را افرادی دندانگرد و انحصار طلب نامیدهاند. اما جان هلند-کای رئیس فرودگاه هیترو ادعا کرده که سهام سرمایه داران طی ۱۵ ماه گذشته رشد منفی داشته است.
تا پیش از شیوع کرونا سالانه حدود ۸۱ میلیون مسافر از فرودگاه هیترو جابهجا میشد. اما امسال پیشبینی میشود که بین ۱۳ تا ۳۶ میلیون نفر از طریق این فرودگاه مسافرت کنند. هلند-کای میگوید که تمرکز دولت باید روی تکمیل روند واکسیناسیون باشد تا مرزهای کشور بدون نیاز به انجام آزمایش کرونا باز شود.
بحران کرونا برای صنعت هواپیمایی اروپا، از سال ۱۹۵۵ به این سو سابقه نداشته و سرمایهداران غربی امیدوارند که ترافیک بین المللی پس از ۸ نوامبر که محدودیتهای سفر به آمریکا برای افرادی که واکسینه شده کاهش مییابد بهبود یابد.
نظر شما