بالا رفتن سن و چاقی احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد

همدان - ایرنا - کارشناس بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت همدان گفت: بررسی های علمی صورت گرفته گویای این است که افزایش سن و چاقی احتمال ابتلای بانوان به سرطان پستان را افزایش می دهد.

«مرضیه مرادی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: هر چند افراد نمی توانند بر روی سن خود کنترلی داشته باشند اما چاقی به عنوان یکی از عوامل ابتلا به سرطان پستان قابل کنترل است و این مولفه را می‌توان تا حد زیادی با رژیم غذایی و ورزش کنترل کرد.

کارشناس بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت همدان با بیان اینکه امروزه یکی از عوامل نگران‌کننده در سلامتی زنان، سرطان پستان است گفت: در سراسر دنیا سرطان پستان شایع‌ترین نوع سـرطان در زنان بوده و حدود ۲۵درصد از تمام موارد سرطان را به خود اختصاص می‌دهد در ایران نیز این بیماری در صدر سرطان‌های زنان قرار دارد.

وی افزود: مرگ یک زن در اثر سـرطان پستان عواقب بسیاری برای خانواده و جامعه دارد بنابراین  ارتقای سطح آگاهی زنان و توجه آنها نسبت به خطر جدی سرطان پستان مهمترین عامل کنترل این بیماری است.

کارشناس بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت همدان، میزان بروز سالیانه سرطان پستان در بین زنان ایرانی را حدود ۳۰ تا ۳۵ مورد در ۱۰۰ هزار نفر دانست و افزود: سن ابتلا به سرطان پستان در استان همدان بین ۴۵ تا ۵۵ سالگی بوده و به طور متوسط سن ابتلا به این بیماری در بین زنان کشور ۴۵ سالگی است.

مرادی ادامه داد: ژنتیک یکی از فاکتورهای ابتلا به سرطان پستان است و اگر زنی در خانواده‌اش سابقه ابتلا به سرطان پستان و یا تخمدان وجود داشته باشد، نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان است، اما افراد نمی‌توانند روی این فاکتور نیز تاثیری داشته باشند.

وی اضافه کرد: قاعدگی زودرس(کمتر از ۱۲ سال )، یائسگی دیررس ( بالای ۵۵ سال) نیز خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد. 

وی خاطرنشان کرد: مطالعات انجام شده در مورد تاثیر هورمون ها ثابت کرده که در افرادی که کمبود ویتامین D دارند، احتمال ابتلا به سرطان پستان بیشتر است البته در این خصوص تحقیقات وسیع‌تری نیاز است.

کارشناس بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت همدان با بیان اینکه عمل جراحی نکردن پستان سرطانی یک اعتقاد نادرست است گفت: جراحی سرطان پستان مانند سایر سرطان‌ها هرچقدر زودتر اتفاق بیفتد، درمان بیمار زودتر کامل می‌شود.

مرادی اظهار داشت: همچنین هیچ مستند علمی و دقیقی مبنی بر رابطه مستقیم بین استفاده از رنگ مو، اسپری‌ها و دئودورانت‌ها با ابتلا به سرطان پستان وجود ندارد و این نوع باور نیز نادرست است.

وی درباره باور نادرست تاثیر «بیوپسی» در تشدید بیماری نیز گفت: بیوپسی یک آزمایش پزشکی است که توسط جراح یا متخصص رادیولوژی انجام می‌شود و شامل برداشتن نمونه‌ای از سلول‌ها یا بافت‌ها برای بررسی وجود یک بیماری یا تعیین وسعت آن است.

کارشناس بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت همدان ادامه داد: بسیاری از افراد می‌ترسند که در صورت انجام این کار توده‌ در بدنشان پخش شود، درحالی که توده اگر خوش‌خیم باشد که پخش شدن آن معنایی ندارد و در صورت بدخیمی هم چنین چیزی امکان ندارد.

مرادی جراحی را مهمترین راه درمان سرطان پستان و تنها راه درمان این سرطان را خارج کردن بافت سرطانی دانست و افزود: زمان جراحی و درمان به مرحله بیماری بستگی دارد یعنی در مراحل اولیه بیماری، ابتدا جراحی و سپس شیمی درمانی یا رادیوتراپی صورت می‌گیرد، و در صورت پیشرفت بیماری ابتدا با شیمی درمانی باید توده را کوچک کرد تا شرایط برای جراحی مساعد شود و بعد از این مراحل، بیمار وارد چکاپ‌های دوره‌ای می‌شود.

وی ادامه داد: درمان سرطان پستان مساوی با تخلیه کامل سینه نیست زیرا تکنیک‌ها و شرایط جراحی متفاوت و شرایط داروهای شیمی درمانی بسیار بهتر شده است حتی اگر بیمار در سال‌های گذشته سینه‌اش را تخلیه کرده باشد می تواند با استفاده از بافت بدن خود یا پروتزهای مصنوعی سینه‌اش را بازسازی کند.

کارشناس بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت همدان گفت: سن غربالگری سرطان پستان در کشور از ۳۰ سالگی آغاز شده و تا ۶۹ سالگی ادامه دارد و در افراد دارای عوامل خطرساز، بنا به شرایط زودتر یا دیرتر نیز این غربالگری صورت می گیرد.

مرادی «ماموگرافی» را مفیدترین راه تشخیصی برای یافتن سرطان در مراحل اولیه برشمرد و عنوان کرد: ایران جزء کشورهایی است که در آن سن ابتلا به سرطان پستان در بین مبتلایان پایین‌ آمده اما از سوی دیگر تعداد مبتلایان نیز افزایش یافته بنابراین با توجه به آمار بالای ابتلا به سرطان پستان توصیه می‌شود خودآزمایی (توسط خود فرد ) و معاینه کلینیکی پستان هر یک تا ۲ سال یکبار توسط مامای دوره دیده انجام گردد.

وی گفت: براساس آخرین آمار رسمی موجود، میزان بروزسرطان پستان در زنان ایرانی۳۰تا۳۵مورد در ۱۰۰ هزار نفر است بنابراین معاینه بالینی توسط پزشک یا مامای دوره دیده از سن ۳۰ تا ۴۰ سالگی هر ۲ سال یکبار باید صورت بگیرد و در سنین بالای ۴۰ سال این معاینه سالانه می شود همچنین در زنان دارای سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان، معاینات باید هر ۶ ماه یکبار انجام شود.

ماه اکتبر از نهم مهر تا ۹ آبان به عنوان ماه جهانی آگاهی بخشی در مورد سرطان پستان شناخته می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha