مردودی ۳۱ درصد از خودروها در آزمون معاینه فنی تهران

تهران- ایرنا- مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه از ابتدای امسال تا پایان ماه مهر، ۹۲۸ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی پایتخت مراجعه کردند، اعلام کرد: حدود ۳۱ درصد از این خودروها نتوانستند در مرتبه اول معاینه فنی بگیرند.

به گزارش ایرنا، حسین مقدم روز چهارشنبه در این باره به خبرنگاران گفت: از ابتدای امسال سال تا پایان مهرماه ۹۲۸ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی پایتخت مراجعه کرده که از این میزان ۷۰۲ هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات اول بوده که ۱۴ درصد از آن در آزمون آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز، ۹ درصد در آزمون همراستایی چرخ ها، چهار درصد کمک فنر، ۱۱ درصد تست ترمز و ۱۴ درصد عیوب ظاهری مردود و در مجموع ۳۱ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشدند.

وی اظهار داشت: در هفت ماهه سال ۶۶۷ هزار گواهی معاینه فنی صادر شده که از این تعداد، ۱۳۸ هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است و در مجموع حدود ۲۰ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر هستند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران ادامه داد: در مهر ماه حدود هشت هزار دستگاه خودرو با استفاده از سامانه نوبت دهی اینترنتی و با تعیین وقت قبلی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه و تقریبا شهروندان از ۳۴ درصد ظرفیت پذیرش اینترنتی استفاده کردند.

وی در خصوص فعالیت واحدهای سیار کنترل کنار جاده ای وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین در حال تردد در سطح شهر تهران نیز گفت: امسال ۲هزار و ۱۶۷ دستگاه خودرو مورد ارزیابی قرار گرفته که ۷۷ درصد دارای معاینه فنی و  ۲۳ درصد فاقد معاینه فنی بوده و همچنین پس از آزمون مجدد آلایندگی کلیه خودروها ۱۹ درصد در آزمون آلایندگی مردود شده اند.

مقدم در خصوص انجام معاینه فنی برتر در مراکز شهر تهران اظهار داشت: معاینه فنی برتر در ۹ مرکز منتخب بیهقی، سراج، آبشناسان، دماوند، الغدیر، شقایق، نیایش، چمران و خاوران انجام شده و این مراکز منتخب به استناد ضوابط قانونی و ممیزی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران دارای گواهی صلاحیت صدور معاینه فنی برترند لذا خودروها می توانند بصورت اختیاری در صورت احراز شرایط لازم نسبت به اخذ معاینه فنی معمولی و یا برتر اقدام و با اخذ معاینه فنی برتر از تخفیف ۳۰ درصدی عوارض تردد در طرح کاهش و ترافیک استفاده کنند.

وی افزود: البته تفاوت معاینه فی برتر و عادی تنها در فرآیند آزمون آلایندگی خودرو بوده و از لحاظ هزینه پرداختی یکسان است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی در ارتباط با وضعیت مراجعات به مراکز نیز گفت: در حال حاضر مراکز در شرایط عادی و فاقد صف است و مراجعان در کمترین زمان می توانند از خدمات مراکز استفاده کنند که به شهروندان توصیه می شود با توجه به تشدید آلودگی هوا در ۶ ماهه دوم سال با شروع فصل سرما خارج از الزامات قانونی مرتبط با انجام سالیانه معاینه فنی نسبت به کنترل وضعیت آلایندگی خودروی خود و اخذ معاینه فنی برتر اقدام کنند.

به گفته وی، شهر تهران از بضاعت ۵۴ خط معاینه فنی مختص خودروهای سبک در ۱۶ مرکز ثابت و هفت واحد سیار با پراکندگی مناسب در سطح مناطق شهرداری تهران برخوردار بوده و این مراکز طبق استانداردهای فنی و کیفی یکسانی فعالیت دارد که شهروندان جهت اطلاع از آخرین وضعیت کاری مراکز، قبل از مراجعه به سایت رسمی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران مراجعه ضمنا در مدت زمان اداری می توانند در صورت هرگونه سئوال با سامانه پاسخگو ۹۶۰۰۶۰۰۰ تماس بگیرند.

مقدم خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال هزینه مراجعه اول معاینه فنی تاکسی های شهر تهران در پنج مرکز معاینه فنی بیهقی، شقایق، دماوند، چمران و نیایش رایگان است و خودروهای تاکسی در صورت داشتن پروانه تاکسیرانی معتبر که از طریق سامانه سیما تاکسی سازمان تاکسیرانی قابل استعلام و کنترل است می توانند سالانه در هر نوبت مراجعه به مراکز معاینه فنی اعلام شده از این طرح رایگان هزینه مراجعه اول استفاده کنند که هزینه مراجعه اول معاینه فنی خودروهای سبک مبلغ ۴۷ هزار تومان بوده و خودروهای تاکسی با عمر ۱۰ سال و کمتر طبق قانون و مصوبات دولت بایستی هر ۶ ماه یکبار و خودروهای تاکسی با عمر بالای ۱۰ سال هر سه ماه یکبار نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند.

به گفته وی، پذیرش خودروهای تاکسی در سایر مراکز معاینه فنی شهر تهران انجام و رانندگان تاکسی در صورت تمایل به استفاده از طرح رایگان تنها باید به یکی از پنج مرکز اعلامی مراجعه کنند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران همچنین از راه اندازی درگاه ارتباطی جدید در باشگاه مشتریان خبر داد و گفت: در راستای توسعه مشتری مداری، شناسایی نیاز مشتریان و بهبود ارائه خدمات به شهروندان این ستاد نسبت به انجام نظر سنجی از مراجعه کنندگان به مراکز معاینه فنی در ارتباط با میزان رضایت مشتریان از کیفیت ارائه خدمات اقدام کرده که در این نظر سنجی ضمن پرسش از میزان رضایت از نحوه برخورد کارکنان و ارائه خدمات در مراکز، پیشنهادات مراجعین نیز ثبت می شود و نتایج حاصل از این نظرسنجی در شناسایی مشکلات، نقاط قوت وضعف مجموعه و ارزیابی عملکرد کارکنان و مراکز بخش خصوصی موثر خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha