«سلیمان عباسی» روز چهارشنبه در نشست هماندیشی با روسای مراکز دانشگاهی علمی،کاربردی کشور که در بستر فضای مجازی برگزار شد، افزود: ۶۰۰ مرکز دانشگاه جامع علمی کاربردی در کشور مستقر است که جذب مخاطب و ترویج مهارت در این مراکز هدفگذاری شده است.
وی اظهار داشت: انتخاب رشته بالا از سوی دانشجویان نشانگر آن است که اهمیت مهارتورزی در جامعه روز به روز بیشتر احساس میشود.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی،کاربردی کشور گفت: در ارزیابی انجام شده نیمه نخست امسال، استان مرکزی ۸۰ درصد امتیاز برگزاری المپیاد مهارتی را کسب کرده است.
عباسی افزود: دانشجویان جدید فرصت تکرار نشدنی را در اختیار دارند تا برای کسب مهارتورزی و باروری استعدادهای خود از ظرفیت دانشگاه جامع علمی کاربردی بهرهمند شوند و تمرین و ممارست در این راه باید محور قرار گیرد.
وی گفت: افزایش اعتماد به نفس در کارهای فردی و گروهی، مهارت مدیریت زمان، تسلط در برقراری ارتباط موثر، مهارتورزی در کار گروهی و تولید محتوا از سرفصلهایی است که دانشجویان باید در سال تحصیلی آن را برجسته کنند و گامهای موثر در مسیر آن بردارند.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور افزود: استان مرکزی در برگزاری المپیاد مهارتی سال گذشته درخشید و امسال نیز بهصورت خودجوش برای برگزاری المپیاد اعلام آمادگی کرده است.
عباسی اظهار داشت: المپیاد مهارتی امسال در ۱۲ رشته برگزار میشود که نسبت به سال گذشته شمار رشتهها رشد چهار برابری دارد.
رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی استان مرکزی نیز گفت: سال گذشته برای نخستین بار المپیاد مهارتی برگزار شد که این دانشگاه پایهگذار آن بود.
«مهدی رئوفی» افزود: المپیاد مهارتی در ۲ مرحله برگزاری میشود که گام نخست مربوط به آزمون کتبی به همراه ۳۰ تست و گام دوم با توجه به انجام واکسیناسیون حضوری انجام میگیرد.
وی با بیان اینکه رقابتهای المپیاد مهارتی در دنیا تا ۳۳ رشته وجود دارد، اظهار داشت: این المپیاد در ایران با ۱۲ رشته برگزار شده و امکان افزایش شمار رشتهها تا ۲۰ مورد هم وجود دارد.
رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی استان مرکزی گفت: طراحی سئوالات المپیاد مهارتی با استفاده از ظرفیت اساتید مراکز جامع علمیکاربردی سراسر کشور با رعایت مسایل محرمانه خواهد بود.
رئوفی افزود: دانشگاههای جامع علمیکاربردی با سایر مراکز دانشگاهی تفاوت دارند زیرا محوریت تربیت نیروی انسانی در این مراکز بر مهارتورزی است درحالیکه ماموریت برجسته دانشگاهها کسب دانش از سوی دانشجویان است.
وی اظهار داشت: ۶۰ درصد آموزشهای مراکز علمیکاربردی برپایه مهارت عملی و آزمایشی است و ۴۰ درصد مطالب جنبه تئوری دارد.
رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی استان مرکزی گفت: مهارت محوری در ارایه درسها به دانشجویان همواره مورد تاکید بوده است زیرا نتایج موثری به دست میآید.
رئوفی افزود: ۸۵ درصد دانشجویانی که از مراکز دانشگاه جامع علمیکاربردی استان فارغ التحصیل شدند جذب بازار کار میشوند و آنچه در این مراکز باید به آن پرداخته نشود مدرکگرایی است.
وی اظهار داشت: واحدهای صنعتی بزرگ استان از جمله ماشین سازی، آلومینیوم و هپکو سه نفر از برگزیدههای هر دوره دانشگاه جامع علمیکاربردی استان را استخدام میکنند و مرکز توانبخشی بهزیستی استان نیز افراد تحصیل کرده این مرکز را جذب یا به مراکز وابسته معرفی میکند.
در این نشست همچنین از پوستر برگزاری المپیاد مهارتی دانشگاه جامع علمیکاربردی رونمایی شد و از تلاشهای برخی استادان قدردانی شد.
سه هزار و ۷۰۰ دانشجوی علمیکاربردی در ۱۲ مرکز استان مرکزی به تحصیل اشتغال دارند.
نظر شما