یک بام و دو هوای الیت در دانشگاه فردوسی مشهد

مشهد- ایرنا- مدیریت پارکینگ های غیر حاشیه که با سیستم یکپارچه مدیریت فضای پارک ها صورت گرفته و کنترل و نظارت پارکینگ ها از طریق آن صورت می پذیرد در مشهد توسط شرکتی به نام الیت انجام می شود.

چندی است که این شرکت به دنبال اجرای طرحی ترافیکی  در محوطه دانشگاه فردوسی مشهد و اخذ پول از دانشجویان این دانشگاه بابت پارک در محوطه دانشگاه است. اما شهرداری مشهد در حالی که جمعی از دانشجویان دانشگاه فردوسی از اجرای این طرح گلایه دارند آن را رد و ادعا می‌کند طرح الیت در دانشگاه توسط شهرداری اجرا نخواهد شد اما مدیران دانشگاه فردوسی مصر به اجرای این طرح هستند. 

سوم مهر ماه گذشته جمعی از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد با صدور بیانیه‌ای اجرای "طرح ترافیکی الیت" را منفعت‌طلبانه خوانده و خواستار لغو هرچه سریعتر آن در این دانشگاه شده بودند.
در این بیانیه آمده بود: طرحی موسوم به الیت، به بهانه‌های زیست محیطی و با هدف کاهش تردد در درون فضای پردیس دانشگاه مطرح شد اما با کمی دقت در بندهای آن، منافع اقتصادی اش پررنگ‌تر از مسائل محیط زیستی جلوه می‌ کند، طرحی که دقیقا سال گذشته در چنین روزهایی برای اولین بار مطرح و با اعتراضات و ایرادات بجای دانشجویان متوقف شد اما امسال بار دیگر با تلاش‌های مجریان طرح در حال اجرایی شدن است.
دانشجویان دانشگاه فردوسی در این بیانیه افزوده بودند: تمامی هزینه های طرح الیت بر گردن دانشجویان است و با وجود جمعیت ۱۰ برابری دانشجویان نسبت به اساتید، اعضای هیات علمی و کارکنان رسمی، در بندهای این طرح حق ایاب و ذهاب برای اساتید در نظر گرفته شده است که این نکته خود نشان از آن دارد که جامعه هدف برای کسب درآمد از این طرح فقط دانشجو است.
در پایان بیانیه لوگوی ۲۳ نشریه دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان امضاکنندگان متن اعتراضی نسبت به اجرای طرح ترافیکی الیت آمده بود که متفق‌القول خواستار لغو اجرای این طرح شده‌ بودند. 
پس از این اعتراضها "شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد" موسوم به "الیت" اعلام کرد: ساز و کار اجرایی پروژه حمل و نقل در دانشگاه فردوسی کاملا مجزا از ساختار مسوولیتی الیت است و این شرکت، دخالتی در سیاست‌گذاری حمل و نقلی و تعرفه‌گذاری پروژه مزبور نداشته است.
شهرداری مشهد در اقدام بعدی ۲۴ مهر ماه اقدام به تغییر مدیر شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد کرد.

ظرف این مدت در جریان تماس خبرنگار ایرنا با مدیران شرکت الیت و سایر حوزه‌های حمل و نقلی شهرداری، این پاسخ را شنید که هرگونه پاسخگویی در خصوص اجرای طرح الیت در دانشگاه تنها توسط  شهردار انجام می‌شود.
روز چهارشنبه پنجم آبان ماه جاری هم در آخرین تماس خبرنگار ایرنا با روابط عمومی شهرداری مشهد این پرسش بی‌پاسخ ماند تا این که پریشب شهردار مشهد در جریان یک برنامه تلویزیونی شبکه خراسان رضوی بالاخره به این موضوع پاسخ داد و بر عدم اجرای طرح الیت در دانشگاه فردوسی توسط شهرداری تاکید کرد.
طرح الیت توسط شهرداری در دانشگاه فردوسی مشهد اجرا نخواهد شد
شهردار مشهد با بیان این که طرح الیت توسط شهرداری در دانشگاه فردوسی مشهد اجرا نخواهد شد گفت:سال ۹۹ یک تفاهمنامه با دانشگاه مبنی بر استفاده از ظرفیت الیت در دانشگاه منعقد شد که این موضوع تا امسال اجرایی نشد اما بدون عقد قرارداد از ساختار شهرداری تجهیزات تهیه و در دانشگاه نصب شد.
عبدالله ارجایی افزود: مدیریت شهری جدید از این موضوع بی اطلاع بود و ناگهان با این درخواست دانشجویان رو به رو شدیم که چرا الیت وارد دانشگاه شده است.
وی ادامه داد: در این خصوص تفاهمنامه با دانشگاه فردوسی مشهد داشتیم اما قراردادی وجود نداشت لذا از این کار خارج شدیم و مسلما این طرح با شهرداری اجرایی نخواهد شد.
اجرای آزمایشی طرح الیت در دانشگاه
دبیر شورای راهبردی دانشگاه سبز دانشگاه فردوسی مشهد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به اجرای آزمایشی طرح الیت ظرف مدتی کوتاه در محوطه این مرکز آموزش عالی اشاره و بیان کرد: قرار بر این بود که در آغاز اجرای طرح "پیامک ورود خودرو" از طریق سامانه الیت برای صاحبان آنها ارسال شود و پس از آغاز رسمی اجرای طرح الیت هزینه ورود و خروج خودروهای عبوری از محیط دانشگاه از حساب مالکان خودروها کسرشود.
سیدیاسر بنی‌هاشمی افزود: دلیل اصلی ایجاد طرح کنترل هوشمند تردد در دانشگاه فردوسی مشهد، مدیریت ترافیک صبحگاهی از ساعت هفت و ۴۵ دقیقه تا ساعت هشت و ۱۵ دقیقه  و همچنین اوجگیری افزایش ترافیک همزمان با تعطیلی مدارس و خروج کارمندان از ادارات است.
وی ادامه داد: روزانه حدود ۲۰ هزار ورود و خروج خودرو در این دانشگاه ثبت می‌شود و ورود و خروج خودروها منجر به ایجاد ترافیک در محدوده میدان آزادی و بلوار وکیل آباد می‌شود.

دبیر شورای راهبردی دانشگاه سبز دانشگاه فردوسی مشهد گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی در سالهای گذشته به شدت از این موضوع ناراضی بود و حتی برای بستن در شرقی دانشگاه در بزرگراه کلانتری حکم قضایی گرفته بود.
بنی هاشمی افزود: به همین دلیل دانشگاه به دنبال راه حل جایگزین برای این مساله بود زیرا کنترل فیزیکی برای جلوگیری از افرادی که مجوز تردد در دانشگاه را نداشتند میسر نبود و لاجرم برای هوشمند شدن و کنترل ترافیک و همچنین ایجاد اهرمی برای کم کردن سفرهای غیر ضروری و حذف آن در محیط دانشگاه ایجاد سامانه تردد هوشمند مورد تصویب قرار گرفت.
وی ادامه داد: هم‌اینک هیچ هزینه‌ای در جریان اجرای این طرح از افراد دریافت نمی‌شود و تنها پیامک ارسال می‌شود. 
مجموعه متمرکز دانشگاه فردوسی مشهد شامل ۱۳ دانشکده، هفت پژوهشکده، ۱۴ خوابگاه (هشت خوابگاه دختران، پنج خوابگاه پسران و یک خوابگاه دانشجویان متاهل)، کتابخانه مرکزی، ساختمانهای اداری، تاسیسات و محوطه‌های ورزشی و فضای سبز در گستره‌ای ۳۰۰ هکتاری در شمال غرب کلانشهر مشهد واقع است.

حدود ۴۰ هکتار از این وسعت را زیربنای ساختمانها و تاسیسات دانشگاه تشکیل می‌دهد و بقیه ۲۶۰ هکتار آن شامل خیابانها، مسیرهای دسترسی به دانشکده‌ها و گستره قابل توجه فضای سبز دانشگاه فردوسی مشهد است. 

دانشگاه فردوسی مشهد که سال ۱۳۲۸ تأسیس شد، سومین دانشگاه باسابقه ایران پس از دانشگاههای تهران و تبریز، هم‌اینک در قالب دانشکده‌های‌ "ادبیات و علوم انسانی، الهیات و معارف اسلامی، علوم، مهندسی، کشاورزی، علوم ریاضی، علوم اداری و اقتصادی، دامپزشکی، علوم تربیتی و روانشناسی، منابع طبیعی، علوم ورزشی، معماری و شهرسازی، حقوق و علوم سیاسی" ۲۵ هزار دانشجو دارد که 2 هزار و ۵۰۰ نفر آنها در مقطع دکتری و 6 هزار نفرشان در مقطع کارشناسی ارشد و بقیه در مقطع کارشناسی مشغول تحصیل هستند. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha