۸۹ هزار واحد مسکن روستایی در آذربایجان‌غربی مقاوم شد

مهاباد- ایرنا- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: از ابتدای طرح مقاوم سازی منازل مسکونی روستایی تاکنون ۸۹ هزار واحد در سطح استان مقاوم شده و به بهره برداری رسیده است.

محمود بدلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون ۲۵۸ هزار و ۴۴۵ واحد مسکونی روستایی در ۲ هزار و ۹۰۰ روستای آذربایجان غربی پایش و شناسایی شده که اغلب آنها در برابر حوادث طبیعی از جمله زلزله کم‌دوام یا بی‌دوام است.

وی اضافه کرد: از ابتدای طرح مقاوم سازی مسکن روستایی در آذربایجان غربی، بیش از ۱۰۷ هزار نفر جهت استفاده از این تسهیلات به بنیاد مسکن شهرستان‌ها مراجعه کرده‌اند که بعد از بررسی‌های لازم ۱۰۰ هزار متقاضی واجد شرایط به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ۹۷ هزار متقاضی اقدام به عقد قرارداد کرده‌اند، اضافه کرد: درحال حاضر ۸۹ هزار واحد مسکونی بر اساس آیین‌نامه‌های تعیین شده مقاوم‌سازی شده که از این تعداد سهم شهرستان مهاباد بیش از ۶ هزار واحد است.

بدلی، با بیان اینکه سالانه باید ۲۰۰ هزار مسکن روستایی در سطح روستاهای کشور مقاوم شود، اظهار کرد: سهم آذربایجان غربی از این تعداد ۱۳ هزار و احد مسکونی بوده و برای شهرستان مهاباد مقاوم‌سازی ۹۲۰ واحد مسکونی درنظر گرفته شده است.

وی با اشاره به تخصیص تسهیلات بلاعوض به محرومان نیز گفت: در آذربایجان غربی امسال برای سه هزار خانوار روستایی محروم، تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود که سهم مهاباد از این تعداد ۲۳۵ واحد است.

وی افزود: تسهیلات بلاعوض بر اساس پیشرفت فیزیکی ساختمان به خانواده‌های محروم روستایی پرداخت می‌شود.

محمود بدلی با اشاره به اهمیت مشارکت روستاییان در پیشبرد طرح مقاوم‌سازی واحدهای روستایی، اضافه کرد: این اقدام به مشارکت مردم بستگی دارد و بانک‌های عامل می‌توانند در تسریع پرداخت ها نقش موثری داشته باشند.

وی همچنین از افزایش تسهیلات مقاوم‌سازی مساکن روستایی خبر داد و گفت: امسال، میزان تسهیلات از ۸۰ میلیون به  ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته که با نرخ بهره پنج درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله به متقاضیان پرداخت می‌شود.

به گزارش ایرنا، در مجموع ۲ هزار و ۷۲۵ روستای دارای سکنه در آذربایجان‌غربی وجود دارد که ۲ هزار و ۲۰۰ روستا از آن‌ها بالای ۲۰ خانوار بوده و نقشه طرح هادی در همه این روستاها اجرا شده است؛ طرح هادی روستایی با هدف ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستاییان، هدایت فیزیکی روستاها و تامین عادلانه امکانات انجام می‌گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha