۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۵۸
کد خبر: 84524134
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توان دریایی چین و روسیه در آستانه ربودن گوی سبقت از آمریکا

تهران-ایرنا- تحلیل‌گران امور امنیتی و دفاعی معتقدند که نیروی دریایی آمریکا باید روند کشتی‌سازی و مدرن کردن ناوگان دریایی خود را همگام با توسعه و مدرن سازی امور دریایی روسیه و چین سرعت ببخشد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روزنامه واشنگتن تایمز، این تحلیل‌گران عنوان کرده اند که چین و روسیه به طور چشمگیری روند کشتی‌سازی و مدرن سازی ناوگان دریایی خود را طی سالهای اخیر تسریع بخشیده‌اند و این در حالی است که آمریکا همچنان با چالش بهبود ظرفیت خود برای ماموریت های جنگی در دریا دست و پنجه نرم می کند و تحلیل گران امنیتی آمادگی دریایی آمریکا را ضعیف ارزیابی می کنند.

در این میان چین پیشرفت‌های قابل توجه ای داشته و توسعه امور دریایی‌اش طی یکسال گذشته تیتر رسانه‌های جهانی بوده است. مقامات پنتاگون پیش تر نسبت به اینکه شمار کشتی های جنگی ناوگان دریایی چین به ۳۵۰ عدد رسیده و فراتر از شمار ۳۰۰ کشتی جنگی آمریکاست، هشدار داده بودند.

البته آمریکا در بخش ناوهای هواپیمابر از چین برتری دارد به طوریکه آمریکا ۱۱ ناوهواپیمابر فعال در اختیار داشته در حالیکه چین فقط ۲ ناوهواپیمابر خود را از سال ۲۰۲۱ تاکنون فعال کرده است.

هدف چین برای ایجاد یک ارتش در سطح جهانی تا سال ۲۰۵۰میلادی بر کسی پوشیده نیست و تحلیل گران آمریکایی  به طور فزاینده نسبت به توانایی واشنگتن برای حرکت پا به پای چین در روند مدرن سازی ناوگان دریایی خود و کشتی سازی ابراز نگرانی کرده اند.

"برنت سادلر" یک افسر بازنشسته نیروی دریای آمریکا و یک تحلیلگر بنیاد هریتیچ در این زمینه گفت: چین کارخانه‌ها و مراکز کشتی‌سازی فراوان و همچنین ظرفیت زیادی در این راستا دارد. آنها در حال ساخت کشتی های زیادی هستند.

در گزارش سال ۲۰۲۲ این تحلیل گر برای بنیاد هریتیچ در مورد قدرت نظامی آمریکا عنوان شده که نیروی دریایی آمریکا با توجه به انتظارات به روز به یک قوای شامل ۴۰۰ کشتی نیاز دارد . این در حالی است که این قوا در حال حاضر ۲۹۷ کشتی در اختیار دارد.

تحلیل گران معتقدند که یک ناوگان فرسوده و استفاده رقبایی همچون روسیه و چین از تکنولوژی های مدرن در امور دریایی اتفاقات خوبی برای نیروی دریایی آمریکا محسوب نمی شوند.   

سالدر عنوان کرده است که در اختیار نداشتن شمار کشتی های لازم مهمترین دلیل آشکار برای رتبه دهی ضعیف تحلیل گران نسبت به آمادگی نیرو دریایی آمریکا می باشد.   

در این میان چالش های بودجه ای برای مدرن سازی بخش های مختلف ارتش آمریکا از جمله نیروی دریایی نیز مطرح بوده است.

جمهوری خواهان نسبت به این مسئله شکایت داشته اند که بودجه ۷۵۳ میلیارد دلاری درخواستی از سوی جو بایدن برای کل بودجه ۲۰۲۲ پنتاگون در مواجه با تهدیدها از سوی روسیه و چین ناکافی است. در این میان نگرانی ها در مورد بودجه نیروی دریایی ارتش آمریکا نیز از هر دو حزب در مجلس نمایندگان آمریکا مطرح شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha