۱۰ آبان ۱۴۰۰، ۳:۴۷
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 84524849
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرمانده ارتش سودان دادستان این کشور را برکنار کرد

تهران- ایرنا- منابع خبری یکشنبه شب گزارش دادند، «عبدالفتاح برهان» فرمانده ارتش سودان، دادستان و هفت تن از دادستان‌های عمومی این کشور را برکنار کرده است.

به گزارش ایرنا از الجزیره، فرمانده ارتش سودان، «مبارک محمود» دادستان این کشور را پس از تصمیم وی برای آزادی شماری از اعضای رژیم عمر البشیر رییس جمهوری پیشین سودان برکنار کرد.

بر اساس این گزارش، برهان همچنین هفت تن از دادستان‌های عمومی سودان را برکنار کرده است.

این گزارش می‌افزاید: فرمانده ارتش سودان همچنین دستور داده است تا اعضای رژیم بشیر که توسط مبارک محمود از زندان آزاد شدند به زندان بازگردانده شوند.

شورای امنیت سازمان ملل روز پنج شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اعضای شورای امنیت از کودتای نظامی سودان در ۲۵ اکتبر، توقف فعالیت تعدادی از موسسات انتقالی، اعلام وضعیت اضطراری بازداشت عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان و همچنین بازداشت سایر مقامات غیر نظامی در دولت انتقالی بسیار نگران است.

در این بیانیه آمده است اعضای شورای امنیت خواهان آزادی فوری افراد بازداشت شده توسط مقامات نظامی هستند. در این راستا شورای امنیت به بازگشت حمدوک به محل سکونت خود توجه کرده است.

جرقه تحولات جاری سودان چند هفته پیش با وقوع کودتای نافرجام این کشور زده شد و نظامیان حاکم بر سودان در قالب سناریویی از پیش تعیین شده و با ادعای ناکام گذاشتن کودتای قبلی، مقدمات ارعاب مردم را کلید زدند و بدین ترتیب زمینه برای کودتای فعلی در آستانه انتقال قدرت به غیرنظامیان فراهم شد.

عمر البشیر از سال ۱۹۸۹ (۱۳۷۸) بر سودان حاکمیت داشت که  پس از برپایی تظاهرات در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹  از قدرت برکنار شد و یک دولت انتقالی مورد حمایت عربستان سعودی و امارات متحده عربی قدرت را در این کشور در دست گرفت که ریاست دولت موقت آن بر عهده حمدوک بود.

دولت انتقالی سودان آگوست ۲۰۱۹  میلادی آغاز به کار کرد و قرار بود مدت زمان انتقال قدرت از نظامیان به غیرنظامیان ۳۹ ماهه باشد و در این مدت نیز قدرت میان ارتش و ائتلاف «الحریة و التغییر» تقسیم شود.

در دومین سالگرد آغاز انقلاب سودان در ۱۹ دسامبر نیز تظاهراتی در مخالفت و برکناری دولت انتقالی این کشور برگزار شد که در آن زمان گفته شده بود که تظاهرات معترضان تا مساعد شدن اوضاع سودان ادامه خواهد یافت؛ تظاهراتی که سرانجام منجر به تصمیم حمدوک در انحلال دولت انتقالی و تشکیل دولت جدید شد.

هفته گذشته نیز در سودان به رهبری ژنرال البرهان فرمانده نیروهای مسلح کودتا شد و حمدوک نخست وزیر سودان با کودتای نظامیان در حبس خانگی قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha