۱۰ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۲۶
کد خبرنگار: 3113
کد خبر: 84525744
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اردوغان و بایدن بر سر چه موضوعاتی به توافق رسیدند

تهران-ایرنا- رئیس جمهور ترکیه گفت که در دیدارش با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بر سر افزایش همکاری ها در حوزه های منطقه ای، اقتصادی و خریدهای نظامی به توافق هایی دست یافته است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز در یک نشست خبری به دیدار دیروزش با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در شهر رم پایتخت ایتالیا اشاره کرد و افزود، با همتای آمریکایی‌اش بر سر افزایش همکاری‌ها در افغانستان، سوریه، لیبی، مدیترانه شرقی و نیز همکاری های اقتصادی توافق کرده است.

اردوغان با بیان اینکه او و بایدن در خصوص عرضه جنگنده‌های اف 16 به ترکیه مذاکره کرده‌اند، تأکید کرد که هیچ رویکرد منفی از سوی بایدن در این زمینه مشاهده نشده است.

وی ابراز امیدواری کرد که موضوع عرضه جنگنده‌های اف 16 به عنوان یک موضوع حساس پایان یابد.

وی همچنین گفت که کشورش برای مبارزه با گروه‌های تروریستی PKK/PYD/YPG  آنچه لازم است انجام خواهد داد و آنکارا آماده است عملیاتی را علیه این گروه‌ها در خارج از مرزهای خود انجام دهد.

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: شریک ما در ناتو (واشنگتن) نباید برای انجام چنین کاری (حمایت از سازمان‌های تروریستی) اخلال کند.

اردوغان تأکید کرد که به بایدن گفته است که از ایجاد یک پایگاه نظامی در یونان به شدت ناراحت است.

دو هفته پیش «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه گفته بود که واشنگتن از آنکارا خواسته تا به جای جنگنده های اف-۳۵، خرید جنگنده های اف-۱۶ را در برنامه قرار دهد.

همزمان دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که آنکارا پس از کنار گذاشته شدن از برنامه جنگنده های تهاجمی مشترک، اف-۱۶ های بیشتری را به ناوگان هوایی خود به جای نسل پیشرفته تر آن یعنی سری اف-۳۵ اضافه می کند.

اختلاف میان آمریکا و ترکیه که منجر به حذف آنکارا از این پروژه شد، پس از تصمیم دولت ترکیه برای خرید سامانه های دفاع هوایی اس -۴۰۰ ساخت روسیه آغاز شد. واشنگتن در واکنش به این اقدام دولت آنکارا، فروش جت های اف-۳۵ به ترکیه را به دلیل آنچه ادعای افشای اسرار نظامی به روسیه خواند، لغو کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha