ناوگان حمل و نقل عمومی سهم بالایی در آلودگی هوای همدان دارد

همدان- ایرنا- معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: درجا کارکردن ناوگان حمل و نقل عمومی در پایانه ها و ایستگاه ها و تردد خودروهای تک سرنشین سهم بالایی در آلودگی هوای همدان در فصول سرد سال دارد.

«سید عادل عربی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با توجه به سهم بالای ناوگان حمل و نقل عمومی در افزایش آلودگی هوا باید نسبت به بررسی سیستم احتراق حریق وسایل نقلیه و معاینه فنی خودروها به ویژه اتوبوس و تاکسی ها بیش از گذشته دقت کرد.

وی اضافه کرد: رانندگان اتوبوس هنگام توقف طولانی مدت در ایستگاه ها برای سوار کردن مسافر به بهانه گرم ماندن موتور وسیله نقلیه از خاموش کردن خودرو خودداری کرده و وسیله نقلیه در جا روشن کار می کند که باید از این کار جلوگیری شود.

 معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان افزود: رانندگان خودروها باید از سوخت استاندارد یورو ۴ به علت آلایندگی کم استفاده کنند که جایگاه های عرضه بنزین و گازوئیل یورو ۴ در استان همدان وجود دارد.

عربی گفت: با ورود به فصل سرد سال استان های نیمه شمالی کشور از جمله همدان با پدیده اینورژن (وارونگی دما) مواجه شده که این پدیده طبیعی به علت تششع نور خورشید در زمان وجود برف در سطح زمین و صاف بودن آسمان رخ می دهد و در این مواقع با فاصله گرفتن از سطح زمین هوا گرم تر شده و هوای سرد در سطوح پایین باقی می ماند.

وی اضافه کرد: سرد شدن هوا در سطوح پایین و گرم شدن قسمت های بالا (وارونگی دما) سبب حبس آلودگی در روی زمین و افزایش غلظت آلاینده ها می شود که با نزدیک شدن به نیمه روز و گرم شدن هوا، آلودگی از بین می رود.

معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان اظهار داشت: در فصل های سرد سال به علت رطوبت و خیس بودن سطح زمین آلودگی ناشی از گرد و غبار نداریم بلکه ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون موجود در هوا ناشی از احتراق ناقص منابع متحرک شامل وسایل نقلیه و منابع ثابت شامل واحدهای تولید و شرکت ها به علت استفاده از سوخت های فسیلی است.

عربی افزود: برای پیشگیری از پدیده آلودگی هوا در فصل سرد سال نیازمند همراهی و همکاری نهادها و دستگاه های مختلف حاکمیتی از جمله شهرداری ها هستیم البته به تازگی در نامه ای از سوی وزیر کشور به استانداران و نهادهای متولی بر اجرای دقیق قانون هوای پاک تاکید شده است.

وی اضافه کرد: همچنین وزیر کشور در نامه ابلاغی به مسئولان استانی بر ضرورت رصد و پیگیری چگونگی اجرای قانون هوای پاک و پیگیری قصورات احتمالی تاکید کرده است.

به گفته معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان، برخورد جدی پلیس راهور با خودروهای بدون معاینه فنی و موتورسیکلت های دودزا، جلوگیری از فعالیت درجا اتوبوس و کامیون ها در پایانه ها، تعطیلی فعالیت طرح عمرانی همسو با باد غالب هنگام آلودگی هوا،  تشکیل منظم و ماهانه کارگروه مقابله با آلودگی هوا، بررسی راهکارهای اجرایی توزیع سوخت استاندارد و اجرای طرح «کهاب» از دیگر تاکیدات وزیر کشور بوده است.

عربی اظهار داشت: هفت ماه گذشته هوای استان همدان ۴۰ روز در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس و سه روز ناسالم برای همه گروه ها بوده است همچنین فروردین با ۱۲ روز و مرداد ماه با ۱۰ روز بیشترین میزان آلودگی هوا را به خود اختصاص دادند.

وی افزود: هوای شهر همدان از ابتدای سالجاری تا پایان مهر ماه ۱۰ روز، نهاوند ۱۳ روز، کبودراهنگ ۱۲ روز، ملایر سه روز و اسدآباد ۲ روز آلوده بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha