سید مهدی نقوی روز سه شنبه در سومین رویداد از سلسله رویدادهای smart ,Steel manufacturing ,Startup event-۳s مرکز نوآوری تحول دیجیتال فولاد که در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: آموزش و پرورش در این عرصه باید برای دانشجویان و جوانان ایرانی شروع شود و بتوانند در یک محیط، ایده های خود را در یک شرایط پایلوت و عملیاتی مشاهده کنند، آزمایشگاه نسل چهارم محلی برای پرورش افراد است.
وی از نزدیک بودن زمان تکمیل ساخت مرکز نوآوری تحول دیجیتال خبر داد و یادآور شد: در مرکز نوآوری تحول دیجیتال در صنعت فولاد، میتوان از حضور دانشجویان و علاقهمندانی که بدنبال فضایی برای ارایه نظرات خود هستند، بهرهمند شد.
معاون تکنولوژی فولاد مبارکه با بیان اینکه در تقویم فولاد مبارکه، پنجم مرداد به عنوان روز دیجیتال و بهره برداری از ره نگاشت تحول دیجیتال در فولاد مبارکه نامگذاری شده است، اظهار داشت: مسیری بسیار سخت و طولانی از سال گذشته شروع کردیم و تمام امکانات و منابع شرکت را به کاربردیم تا بتوانیم برای سال ۱۴۰۴ به باشگاه فانوس دریایی ملحق شویم.
نقوی ادامه داد: فعالیت های بسیار زیادی طی سال گذشته در حوزه های مختلف عملیاتی و فرهنگی در بحث تحول دیجیتال اجرا شده است از جمله می توان به برگزاری اولین دوره تخصصی آموزش مدیران و راهبران تحول دیجیتال با همکاری دانشگاه اصفهان و دانشگاه های خارج از کشور اشاره کرد، همراهی و هم صحبت کردن مجموعه ای که بتوانند این فرایند را مدیریت کنند، اصلی ترین قسمت کار است.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، وی به برگزاری سال گذشته ۲ رویداد کارآفرینی تقاضا محور و مطرح شدن ۱۱ چالش، اشاره کرد و گفت: افرادی که پیشنهادات اولیه آنها مورد تایید کمیتههای فنی و بازرگانی قرار گرفته بود، از مجتمع فولاد بازدید و بهطور عینی چالشهای مطرح شده را مشاهده کردند. از آن مجموعه رویداد و بازدیدها، شماری شرکت و ایده در فرآیند انجام قرارداد و برگزاری شرایط همکاری حاصل شد.
نصب و راهاندازی نخستین شبکه ۵G صنعتی ایران در فولاد مبارکه باهمکاری ایرانسل
معاون تکنولوژی فولاد مبارکه اصفهان از همکاری با ایرانسل و نصب و راهاندازی نخستین شبکه ۵G صنعتی ایران در فولاد مبارکه نیز خبر داد و گفت: پوششی از نسل پنجم مخابراتی را در شرکت فولاد مبارکه ایجاد کردیم.
نقوی از نامگذاری پروژههای سال جاری فولاد با عنوان فولاد+۲۲ یاد کرد و افزود: این پروژهها بهطور مستمر در حال پیگیری است، طبیعتاً در آغاز راه برای هماهنگ کردن فعالیتها، باید تجاربی را به دست آورد. از همینرو کوشیدهایم از خرد جمعی استفاده کنیم تا بتوانیم در کنار هم مسیری را که برای نخستین بار در ایران در صنعت فولاد آغاز کردهایم، به نتیجه برسانیم.
وی با تأکید بر اصلیترین شعار دولت سیزدهم با عنوان حکمرانی هوشمند، تصریح کرد: طبیعتاً هوشمندسازی تصویر آینده دنیا خواهد بود. این آینده خیلی دور و طولانی نیست. ما هم آماده همکاری با همه ارکان مرتبط با حکمرانی کشور هستیم که بتوانیم این شعار حکمرانی هوشمند را در عمل به نتایج قابل توجهی برسانیم.
در ادامه این رویداد، رسول سراییان مدیرعامل شرکت ایریسا با یادآوری برگزاری نخستین رویداد کارآفرینی تقاضا محور (ریورس پیچ) در مهر ماه سال گذشته، گفت: با گذشت یک سال، این انتظار وجود دارد که اقدامات انجام شده و نتایج حاصل از آن را بیان کنیم و به تشریح گامهای عملی و اجرایی مسیر تحول دیجیتال بپردازیم.
وی با تأکید بر ضرورت وجود تفاوت میان فضای عملیاتی و فضای نگاه به مسایل از دور و تصور یک موضوع، اظهار داشت: شناسایی و ارائه موضوعاتی که بتوان آن را متناسب با ریورس پیچ و با زبان استارتاپی مطرح کرد، به تمرین و تجربه نیاز دارد.
مدیرعامل شرکت ایریسا دانشگاه را مرکز همه تحولات بنیادین دانست و خاطرنشان کرد: مجدد به دانشگاه بازگشتیم و روز به روز این ارتباط را عمق میبخشیم و سعی خواهیم کرد تا بتوانیم یک مسیر باثبات و پایدار را دنبال کنیم.
سراییان به نقشه راه فولاد مبارکه برای تغییر و تحول اشاره کرد و گفت: با شعار فولاد فردا، هوشمند از سنگ تا رنگ که بیانگر هوشمندسازی در کل زنجیره ارزش فولاد مبارکه است، این مسیر را طی خواهیم کرد.
وی با معرفی مسیر فولاد مبارکه در قالب یک قاب با عنوان سند ره نگاشت، تصریح کرد: این سند، اهداف، فعالیتها و اقدامات ما را بیان میکند، در واقع نقطهای است که همه با تمرکز بر روی آن، سعی کردیم تا همه حرکات خود را تنظیم کنیم و تا حد ممکن به تبیین مسیری که دنبال میکنیم، بپردازیم.
مدیرعامل شرکت ایریسا یادآور شد: مبحث تحول دیجیتال برای هر صنعت، موضوعی نیست که همه آن را به طور کامل و شفاف بدانند، گامهای فعالیت در این حوزه، مثل حرکت در یک مسیر مهآلود است، هرچه به جلو برویم، عمق دید بازتر و گامها شفافتر میشود و طبیعتاً بهتر میتوان حرکت کرد. این ماهیت و ذات تحول دیجیتال است.
سراییان در تشریح اقدامات مسیر دیجیتالی شدن گفت: یکی از مهمترین اقدامات مدیریتی شرکتهایی که تمایل و اراده به دیجیتالی شدن دارند، این است که چشمانداز خود را تعریف کنند. در فولاد مبارکه، عضویت در باشگاه فانوس دریایی در سال ۱۴۰۴ بهعنوان چشمانداز تعریف شده است. بدین معنا که در تراز بینالمللی بتوانیم هوشمندسازی صنعت فولاد را نشان دهیم.
وی در ادامه افزود: تبلور این عضویت را میتوان در قالب شاخصهای کلیدی عملکرد شبکه جهانی فانوس دریایی مشاهده کرد. این شاخصها شامل افزایش خروجی کارخانه، افزایش بهرهوری، افزایش نرخ بهکارگیری تجهیزات، کاهش هزینههای کیفیت، کاهش هزینههای تولید، راندمان انرژی، کاهش موجودی، کاهش زمان تحویل، کاهش زمان آماده فروش شدن محصول، کوتاه کردن زمان تغییرات و کاهش اندازه انباشته است.
وی خاطرنشان کرد: ما بهدنبال منافع دیجیتالی شدن فولاد مبارکه در عرصه داخل و بینالملل هستیم. عصاره این جمله در کلمه مزیت رقابتی نهفته است، بدین معنا که باید مزیت رقابتی داشته باشیم تا بتوانیم در عرصه بینالملل، محصولات خود را با کیفیت و قیمت مناسب عرضه کنیم. دنیا در حال حرکت به این سمت است و اگر ما میخواهیم در عرصه بینالملل حضور پیدا کنیم، باید محصول خود را با قیمت و کیفیت جهانی عرضه کنیم.
مدیرعامل شرکت ایریسا از همراه کردن بدنه سازمان بهعنوان اقدام دوم در این مسیر یاد کرد و افزود: بلوغ دیجیتالی مدیریت فولاد مبارکه باید به این موضوع اعتقاد پیدا کند که این مسیر، درست است و بقا را تضمین میکند. افتتاح دوره آموزشی مدیریت ارشد تحول دیجیتال نیز به همین علت بوده است.
وی نقش فولاد مبارکه در صنعت را به لوکوموتیوی تشبیه کرد و گفت: این لوکوموتیو اگر راه بیفتد، هزاران واگن صنعت را با خود میکشد.
مدیرعامل شرکت ایریسا به وجود یک ستاد برای مبحث نوآوری در تحول دیجیتال اشاره و تصریح کرد: رکن نوآوری را در قلب دانشگاه تهران تعریف کردیم تا بتوانیم از منابع کل کشور استفاده کنیم. منشا مبحث نوآوری دانشگاههای برتر کشور است. این ارتباط باید روز به روز عجینتر شود و این در مرکز نوآوری تحول دیجیتال فولاد محقق شده است.
سراییان گزارشی از رویدادهای کارآفرینی که سال گذشته برگزار شد، ارایه کرد و افزود: در دیماه ۱۴۰۰، نخستین طرح های تحول دیجیتال به بهرهبرداری می رسد.
وی پایه داده ها از شرکتها و افرادی که ظرفیت هوشمندسازی دارند را بزرگ ترین سرمایهای دانست که از رویدادهای کارآفرین جمع و جذب شده است.
در بخش دوم این رویداد، متخصصان و کارشناسان ۶ چالش را شرح داده و ارایه کردند از آن جمله حفاظت فیزیکی هوشمند با استفاده از تحلیل تصاویر ویدئویی موجود در فولاد مبارکه، هوشمندسازی نگهداری و تعمیرات ماشینهای دوار فولاد مبارکه با استفاده از تکنیکهای پایش وضعیت، هوشمندسازی انبار قطعات یدکی، ارتقاء ایمنی کارکنان فولاد مبارکه از طریق مانیتورینگ و کنترل آنلاین رفتارهای ناایمن، همیار بازرس کنترل کیفی نورد سرد و شبیهسازی و هوشمندسازی نرمافزاری احیاء مستقیم سبا بود.
سومین رویداد از سلسله رویدادهای۳s با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، مجتمع فولاد مبارکه، واحد کسب و کار تحول دیجیتال ایریسا، دانشگاه تهران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، سازمان نظام صنفی رایانهای کشور(استان اصفهان) و سازمان فناوری اطلاعات ایران و با حضور شماری از متخصصان و کارشناسان بهصورت نیمهحضوری و آنلاین برگزار شد.
هدف رویداد ۳s؛ تأمین نیازهای فناورانه صنعت فولاد ایران در حوزه تحول دیجیتال است.
نظر شما