به رسمیت شناختن دانش‌آموزان در مسوولیت پذیری اجتماعی آنها موثر است

تهران- ایرنا- دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان گفت: واگذاری امور فرهنگی مدرسه به دانش‌آموزان و به رسمیت شناختن آنها، گامی جدی در راستای رشد و نقش‌پذیری اجتماعی آینده‌سازان کشور است.

حسین تاریخی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه آموزش ایرنا، درباره شیوه فعالیت تشکل‌ها در نقش پذیری دانش‌آموزان برای آینده کشور اظهار داشت: در حال حاضر مهم‌ترین اتفاقی که تشکل‌های دانش آموزی رقم‌ می‌زنند، این است که فرصت بروز و ظهور توانایی‌های بالقوه دانش آموزان را به طور مشخص در محیط مدرسه فراهم کنند.

وی افزود: مدرسه، محیطی کاملا در دسترس برای دانش‌آموزان است. بنابراین اولیای مدرسه به عنوان متولیان امور فرهنگی باید این جسارت را داشته باشند که امور فرهنگی را به خود دانش‌آموزان واگذار کنند.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: این موضوع مسئله‌ای جدی است که در حال حاضر در مدارس با آن روبه رو هستیم. همچنین تلقی برخی معلمان پرورشی، معاونان و مدیران مدارس این است که آنها متولیان امور فرهنگی در مدرسه هستند و نگاه عموما مصرف‌کننده و شرکت کننده به دانش آموزان دارند.

تاریخی یادآور شد: در موضوع بیانیه گام دوم انقلاب وقتی مخاطب اصلی جوان با رده سنی ۱۵ سال به بالا مشخص شده است، یعنی کشور ایفای نقش آنها را به رسمیت می‌شناسد.

وی عنوان کرد: این رسمیت پیدا کردن از سوی متولیان و دست اندرکارانی که اکنون در محیط مدرسه هستند، به عنوان اولین پایگاه رسمی  ایفای نقش دانش آموزان باید پررنگ‌تر از پیش شود.

تاریخی ادامه داد: مناسب نیست که در حال حاضر بیش از ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی می گذرد و دانش آموز هول و ترس از انجام فعالیت غیر درسی داشته باشند؛ چرا که معلم نمره او را به دلیل انجام فعالیت‌های غیردرسی کسر می کند.

وی افزود: این امر در تناقض با نقش آفرینی تربیتی در محیط مدرسه است. مدرسه نه تنها باید آرامش خیال ایجاد کند، بلکه تسهیل‌گر نیز باشد تا دانش آموزان این مرحله را طی کنند.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان با بیان اینکه پس از واگذاری امور مدرسه به دانش‌آموزان، نقش‌های فرامدرسه‌ای هم قابل تعریف است، گفت: دانش آموزان در محله‌های خود و محله‌های شهری نیز به این واسطه می توانند ایفای نقش کنند.

تاریخی گفت: ردپای حضور دانش‌آموزان در نقش‌های محلی کم کم دیده می‌شود. دانش آموزان در دوران کرونا در بحث ارسال اقلام مورد نیاز افرادی که درگیر بیماری بودند و تامین اقلام معیشتی نیازمندان دست اندرکار شدند. تامین و توزیع این اقلام با محوریت دانش آموزان قرار گرفت و دانش ‌آموزان با کمترین مساعدت و کمک‌ها با مسوولیت وارد شدند.

وی افزود: پس از محیط مدرسه ایفای نقش‌های فرامدرسه‌ای هم می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تجربه ایفای نقش‌های مسوولیت اجتماعی را داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha