۱۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۵:۰۰
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 84526881
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۶۵ درصد موقوفات کشور تثبیت مالکیت شد

۱۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۵:۰۰
کد خبر: 84526881
۶۵ درصد موقوفات کشور تثبیت مالکیت شد

شهرکرد -ایرنا- مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در راستای اجرای طرح کاداستر و حدنگاری در کشور تاکنون ۶۵ درصد املاک وقفی تثبیت مالکیت شده و برای آنها سند تگ برگی دریافت شده است.

مجتبی باقرزاده روز سه‌شنبه در سفر به شهرکرد در حاشیه برگزاری جلسه ثبتی چهارمحال و بختیاری در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: برای اجرای طرح کاداستر و صدور سند برای املاک وقفی کارگروهی با حضور مسوولان اوقاف و امور خیریه، ثبت اسناد و املاک، بنیاد مسکن در سطح استان‌ها تشکیل شده است.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه بر اجرای هر چه سریعتر و پوشش ۱۰۰ درصدی طرح کاداستر در موقافات کشور تاکید کرد و گفت: حفظ و حراست از اصل موقوفات و تثبیت مالکیت و اخد سند تک برگی از مهمترین  ماموریت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه است و هم‌اکنون ۳۵ درصد املاک وقفی کشور فاقد سند است.

وی با اشاره به اینکه قانون جامع حدنگاری مصوب سال ۹۳ است، گفت: براساس این قانون، با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک، دستگاه‌های متولی از جمله اوقاف و امور خیریه، سازمان جنگل‌ها و مراتع، امور اراضی و زمین، مسکن و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی، سایر دستگاه‌های دولتی و عمومی، اشخاص حقیقی باید تمام اطلاعات املاک خود را به واحدهای ثبتی ارائه دهند و نسبت به تثبیت مالکیت و کاداستر املاک اقدام کنند.

باقرزاده افزود: در این طرح، تثبیت مالکیت و جانمای املاک و اراضی وقفی در دستور کار اوقاف و امور خیریه قرار دارد که این قانون موجب افزایش بهره‌وری موقوفات و کاهش آمار دعاوی حقوقی می‌شود.

وی مهمترین مانع و مشکل برای اجرایی نشدن ۱۰۰ درصدی این طرح در حوزه موقوفات و اماکن مذهبی را نبود تعریف در پلاک‌ها و نقشه‌برداری املاک و تامین منابع مالی برای این طرح برشمرد و گفت: اراضی زراعی و اماکن مذهبی که اختیار هیات امنا مساجد و حسینه‌ها هستند، بیشترین املاک و موقوفاتی را تشکیل می‌دهند که تثبیت مالکیت نشده‌اند و باید با همکاری هیات امناء مساجد و اماکن مذهبی نسبت به اجرای طرح کاداستر برای این اراضی اقدام شود.

به گفته وی، در چهارمحال و بختیاری بیش از ۷۰ درصد املاک و اراضی موقوفات تثبیت مالکیت شده است که با اجرای کامل این طرح، از موقوفه‌خواری و تعرض به موقوفات جلوگیری خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر ۱۹۷ هزار وقف با بیش از سه میلیون رقبه در کشور وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha