سند برنامه و بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران چگونه تصویب شد؟

تهران- ایرنا - اعضای شورای اسلامی شهر تهران کلیات سند سیاست‌های حاکم بر تدوین برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری پایتخت را تصویب کردند.

به گزارش ایرنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز سه شنبه در بیستمین جلسه شورا، بررسی طرح «سند سیاست های حاکم بر تدوین برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱» را در دستور کار اعضا قرار دادند.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در توضیح این سند اظهار داشت:‌ پیش نویس این طرح در کمیته بودجه و نظارت مالی طی جلسات متعددی بررسی و برای اعضای شورا ارسال شد تا نظرات خود را درباره این پیش نویس تهیه و ارسال کنند.

وی افزود: سیاست های حاکم بر بودجه سال آینده شامل چارچوب ‌های معرفتی و مبانی نظری، اهداف حاکم بر برنامه و رویکردهای حاکم بر بودجه سال آینده و اولویت های شش گانه در این سند عنوان شده است.  

میثم مظفر دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر درباره بخش چارچوب معرفتی و مبانی نظری حاکم بر حکمرانی شهری، گفت: هدف تحقق رشد انسان‌ها در عرصه فردی و همچنین تکامل و پیشرفت جامعه انسانی است.

وی ادامه داد:‌ براساس چنین دیدگاهی، شهر به مثابه زیست بومی است که بتواند زمینه های رشد و تکامل فردی و همچنین تعالی و پیشرفت جمعی را محقق کند.

مظفر درباره اهداف حاکم بر برنامه و بودجه سال ۱۰۴۱، اظهار داشت: ارتقاء زیست پذیری در شهر تهران، ایجاد آرامش در شهر، ارتقاء مشارکت اجتماعی، عدالت شهری و تحقق شهری پیشرفته با اصالت و هویت ایرانی اسلامی باید اهداف کلی برنامه بودجه سال آینده شهر تهران باشد.

وی درباره رویکردهای حاکم بر برنامه و بودجه سال ۱۰۴۱ شهرداری تهران نیز گفت: ایجاد فرصت رشد برابر، حفظ کرامت انسانی، تقویت فرهنگ جهادی و باز آفرینی اعتماد عمومی، حکمرانی مشارکتی، هوشمند سازی و شفافیت، فسادستیزی و رفع تعارض منافع، ارتقاء کیفیت کالبد و زیرساخت های شهری، توانمند سازی و کاهش آسیب های اجتماعی، ارتقاء فرهنگ رفتاری و تعلق خاطر به شهر، ارتقاء نظام مدیریت سازمان و منابع سرفصل های این بخش هستند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: با توجه به رویکرد دوره ششم مدیریت شهری در زمینه افزایش مشارکت اجتماعی، توجه به سرمایه های انسانی، بهره گیری از فناوری و استفاده بهینه از منابع، صرفه جویی در هزینه ها و کاهش تصدی ها، رعایت الزامات زیر در تدوین برنامه و بودجه سال ۱۰۴۱ توسط شهرداری تهران، ضروری است.

وی با بیان اینکه بر این اساس باید لایحه بودجه با برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر انطباق داشته باشد، افزود: علاوه بر پیش ‌بینی منابع درآمدی و وصول درآمدی باید هزینه ‌های جاری براساس قوانین و مقررات موضوعه و هزینه‌ های نگهداشت شهر با ارائه مستندات مربوطه پیش بینی شود.

به گفته مظفر گزارش اصل، سود و جرائم بدهی به بانک‌ ها و اوراق مشارکت به تفکیک معوقات و بدهی‌های سررسید نشده با ذکر موعد سررسید، پیش بینی بازپرداخت تعهدات و بدهی های شهرداری تهران، سازمان ‌ها و شرکت ‌های تابعه از جمله بانک‌ها، اشخاص حقیقی و حقوقی و نهادها، ارائه فهرست و بودجه طرح های سرمایه گذاری بخش خصوصی و نهادهای حاکمیتی در طرح های شهری و ارائه گزارش عملکرد ۹ ماهه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران به همراه مستندات و دلایل ماموریت‌ های انجام نشده، از دیگر الزامات و مستنداتی است که شهرداری تهران در تهیه لایجه بودجه ۱۴۰۱ باید به آن توجه کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ارائه تفکیکی برنامه و بودجه شرکت ‌ها، موسسات، سازمان ها، مناطق و واحدهای ستادی شهرداری تهران، ارائه منابع در لایحه بودجه شامل درآمدها و واگذاری دارائی‌های مالی و سرمایه‌ای و ارائه مصارف در لایحه بودجه از دیگر مواردی است که انتظار می رود در لایحه اعمال شود.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نهایت کلیات سند سیاست ‌های حاکم بر تدوین برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱ را تصویب کردند.

پیوست عدالت اجتماعی در کجای سند آمده است؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی طرح یاد شده، در مخالفت با این طرح و با یادآوری منویات رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: معظم له می‌فرمایند هر طرح و لایحه‌ای که در شورا، مجلس و هیات دولت مصوب می‌شود، هر بخشنامه‌ای که در دستگاه‌ها صادر می‌شود، باید پیوست عدالت داشته باشد. باید مراقب باشید که این روش، این کار و این دستور ضربه‌ای به عدالت نزند و حق طبقات مظلوم را پایمال نکند. این مراقبت باید همیشه باشد.

ناصر امانی با بیان اینکه سوال من این است که پیوست عدالت در این مصوبه با دستور واجب‌الاطاعه رهبر معظم انقلای کجاست؟ افزود: این سند منشوری از چشم‌اندازها، راهبردها، هدف‌ها و برنامه‌ها است اما تعداد کمی سیاست در آن دیده شده است و معنا ندارد اسم این سند را سیاست بگذاریم.  

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: این برنامه می‌گوید سیاست اصول و قواعد باثبات و مرتبی هستند که ذیل راهبردها قرار گرفته و چارچوب و نظام فکری و اجرایی سازمان شهرداری تهران را مشخص می‌کند.

وی خطاب به آخوندی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اظهار داشت: کسی نگاه نمی‌کند که شما گفتید در حوزه‌ مدیریت شهری و فرهنگی و اجتماعی چه اصولی باید رعایت شود.

امانی با بیان اینکه اگر قرار بود برنامه تنظیم کنید، برنامه دوم و سوم را داریم و دیگر لازم نبود اینجا تکرار شود، ادامه داد: اگر قرار بود سیاست تعیین کنید، باید بگویید شهرداری تهران منابع محدودی دارد و سال آینده کدام طرح های نیمه تمام را در اولویت بگذارد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در این سند، اشاره شده تحقق شعار تهران، کلانشهر الگوی جهان اسلام است، گفت: شعار انتخاباتی شهردار تهران را در بالای برنامه‌ سیاست‌های بودجه‌ای سال ۱۴۰۱ گذاشتیم؛ ما شورا هستیم نه شهرداری. 

وی با بیان اینکه ۸۰۰ محله‌ محروم در شهر تهران داریم، عنوان کرد: سیاست بوجه ای این است که سهم محلات محروم در بودجه‌ سال ۱۴۰۱ را در سیاست‌هایمان تعیین کنیم.

امانی با تاکید بر اینکه نمی‌خواهم زحمات دوستان را نادیده بگیرم گفت: اما این سند، سند سیاست نیست بلکه این سند چشم‌انداز، راهبرد، هدف و برنامه است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران به شهردار توصیه کرد که در سال ۱۴۰۱ اولویت‌ خود را رسیدگی به درون شهرداری قرار دهد.

میثم مظفر نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نسبت به سخنان امانی واکنش نشان داد و گفت، امانی که خود عضو کمیسیون برنامه و بودجه است، در جلسات کمیسیون سکوت مطلق است و در صحن شورا سخنرانی می کند.

امانی نیز در این باره افزود: رییس کمیسیون برنامه و بودجه و نائب رییس آستانه تحمل خودشان را بالا ببرند.

محمد عباسی رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا هم در پی این سخنان از اعضای شورا خواست برای نزدیک شدن قلوب صلوات بفرستند.

در نهایت اعضای شورای شهر تهران سند یاد شده را با اکثریت آرا تصویب کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha