به گزارش روز سهشنبه ایرنا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، «سید امیر اصغری»، مشاور دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات اظهار کرد: در گذشته برای سرشماری عمومی نفوس و مسکن از سوی مرکز آمار ایران، ماموران سرشماری به درب منازل مرجعه میکردند و اقلام اطلاعاتی مورد نیاز جهت سرشماری را از طریق خوداظهاری خانوارها استخراج میکردند. چنین روالی اگر الان مورد استفاده قرار گیرد، کشور را متحمل چند ۱۰۰میلیارد تومان هزینه میکند.
وی افزود: امروزه از تقاطع و انقطاع دادهای پایگاه دادههایی که در کشور شکل گرفتهاند (نظیر پایگاه اطلاعاتی اشخاص حقیقی و حقوقی، مدارک و نظایر آن) برای سرشماری کمک گرفته میشود که میتواند با کاهش محسوس هزینه سرشماری، دادههای قابل اتکایی را با سرعت در اختیار قرار دهد.
اصغری بیان کرد: برای مثال با راهاندازی پایگاه جامع مدارک تحصیلی تعداد فارغالتحصیلان، رشتهها و محل تحصیلی آنها مشخص میشود البته این موضوع استخراج این نوع دادهها در سایر نهادها همانند سازمان ثبت احوال، سازمان ثبت اسناد، نیروی انتظامی نیز قابل تعمیم است.
مشاور دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات ادامه داد: مرکز آمار ایران مکلف است تا ۵ سال آیند، سرشماری عمومی نفوس و مسکن را در کشور به طور کاملا دادهمبنا انجام دهد. در این راستا، کمیته زیرساخت و تبادل داده که در دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور شکل گرفته، نقش بسزایی در هماهنگی دستگاهها و تجمیع دادههای مورد نیاز جهت سرشماری داشته است.
اصغری گفت: وزارت ارتباطات در این زمینه به عنوان دستگاه برتر برای روز آمار و برنامهریزی انتخاب شده است.
نظر شما