فرهنگ ایثار و شهادت را به درستی و با زبان هنر به دنیا ارائه می کنیم

تهران ایرنا - معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نخستین جشنواره نوای مهر ( ایثار )‌ گفت :‌ تلاش داریم که بتوانیم فرهنگ ایثار و شهادت را با زبان هنر ،‌ امروزی و به درستی به جهان و با سیاست استمرار و همیشگی ارائه کنیم .

 به گزارش خبرنگار حوزه ایثار و شهادت ایرنا از مجموعه غدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ' امیر حسین قاضی زاده هاشمی سه شنبه شب در مراسم  فراخوان نخستین جشنواره ملی نوای مهر ایثار و رونمایی از مستند دانش آموز شهید علی لندی که با حضور خانواده شهدا و جانبازان و هنرمندان همراه بود با احترام به نام و یاد شهدای گرانقدر اظهار کرد : در بحث فرهنگی در نظام فکری و دینی ما که در مقابل نظام مادی است ،‌ باید فرهنگ و هنر را طوری به نمایش بکشیم که تقابل ابتذال و حماسه را نشان دهیم.  در دنیای امروز عنصر جذاب و قابل ذکر ،‌ حماسه است و آن هم به خاطر اینکه منظور از حماسه یک اقدام ماورایی است که جایگاهی متعالی و بالاتر از کارهای زمینی در آن  اتفاق می افتد .

شهید علی لندی، یکم مهر ۱۴۰۰ در کمک‌رسانی به ۲ حادثه دیده آتش‌سوزی در شهرستان ایذه در استان خوزستان به شهادت رسید؛ این شهید دانش‌آموز در زمان شهادت ۱۴ سال داشت.

رییس بنیاد شهید گفت :‌ شهید لندی قابل ستایش است زیرا از خودگذشتگی کرد که دیگران انجام نمی دهند.

وی  با بیان اینکه در مقابل این حماسه یک لذت مادی وجوددارد که آن هم کشاندن انسان به صحنه ابتذال است تصریح کرد :‌ حماسه باعث غیرت و شکوه انسان می شود ،‌ همه آدم ها در جهان افراد  ایثارگر را می شناسند.شخصیت های ایثار گر همواره مورد ستایش هستند  چون جانش را برای حفظ جان دیگران به خطر می اندازد.

جامعه انسانی بدون حماسه ذلیل است

رییس بنیاد شهید با اشاره به اینکه این تقابل در طول تاریخ بوده و خواهد بود گفت :‌ امروز در کشورهایی که حماسه آفرین ندارند و همچنین جهان مبتذل مجبور شده اند شخصیت های کارتونی و پوشالی بسازند چون آنها انسانهای واقعی و ایثارگر ندارند . آنها با داستانهای خیالی شخصیت های معروف درست می کنند . در اصل جامعه انسانی بدون حماسه ذلیل است. 

قاضی زاده با بیان اینکه خداوند به ایران حماسه سازان بزرگی در طول تاریخ اهدا کرده است  و این قدر نشناسی است که آنها را در جلوی چشم بشریت نگذاریم افزود: بنیاد شهید نیز طبق آن چیزی که وظیفه ذاتی دارد باید عنصر حماسه و ایثار را جلوه دهد و حقیقت واقعی را بگوید . بیان حقایق نابی که در جای جای این سرزمین اتفاق افتاده است و نشان دادن این ایثار و از خود گذشتگی کار هنر و هنرمندان است و باید  برای آن در بستر و دنیای هنر برنامه داشت و تولید کرد ، نوشتار عکس نقاشی فیلم موسیقی برای ماندگاری آن ایثار و ایثار گر باید ساخته و نوشته شود . 

مردمی کردن فرهنگ ایثار در دوره جدید با کمک دولت مجلس و تمام‌نهادها و هنرمندان 

رییس بنیاد شهید ادامه داد :‌ این حماسه ها در مکان و زمان و در میان اشخاص صورت گرفته ، بنیاد شهید در گذشته اقداماتی اینچنینی داشته اما فراز و فرودهایی هم داشته است و بر اساس بودجه خود کارهایی انجام شده است . امیدواریم در دوره جدید با کمک دولت مجلس و تمام‌نهادها و هنرمندان و با مردمی کردن ایثار، کارهای بزرگی برای نشان دادن به مردم و جهان انجام شود .

وی با بیان اینکه در امورات بنیاد شهید باید جنبش مردمی شکل بگیرد و دولت هم حمایت کند قطعا در این صورت کار بهتری انجام می شود.ادامه داد :‌ از دست اندر کاران این جشنواره که به دست تشکل های ایثارگری و فرزندان شهدا انجام می شود تشکر می کنم و برای آنها آرزوی موفقیت داریم .

جشنواره  در سالهای آینده بصورت بین المللی برگزار شود

قاضی زاده گفت :‌فرزندان شهدا ،‌جانبازان و کلا جامعه ایثارگران در هر نقطه ای نخبگانی دارند و انشالله این جشنواره که در سطح ملی درحال برگزاری است در سالهای آینده بصورت بین المللی برگزار شود ودر ابتدا در عرصه کشورهای مقاومت و بعد هم در عرصه جهانی نمود پیدا کند .

وی افزود:‌ بنیاد شهید از تولیدات این چنینی هنرمندان حمایت و استقبال می کند همچنین از صدا و سیما و گروههای دیگر هنری که در تولید فیلم و موسیقی و امور هنری درباره شهدا و ایثارگران پیشگام باشند قطعا حمایت جدی تری خواهیم کرد.

قاضی زاده خاطر نشان کرد :‌ بنیاد شهید تنها دستگاه متولی ایثار و شهادت نیست تمام دستگاهها در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه باید کمک کنند .

جوایز نقدی و نفیس به برگزیدگان اهدا می شود 

رییس بنیاد شهید با تقدیر از نخبگان شاهد و ایثارگر و همچنین مدیران جشنواره و نهادهای دیگر درباره جوایز نفیسی که جشنواره به تولیدات فاخر خواهد داد گفت :‌ درهر بخشی از موضوعات جشنواره یک جایزه ویژه از سوی بنیاد شهید به برگزیدگان تقدیم می شود و در جوایز نقدی پیش بنیی شده بنیاد شهید ۲۰ درصد اضافه تر پرداخت خواهد کرد.

هنرمندان ویژگی های شهدا و ایثارگری ها عفاف و حجاب و... را درون آثار خود گنجانده اند

سردار یعقوب سلیمانی معاون فرهنگی و اموزشی بنیاد شهید و رییس جشنواره نوای مهر ایثار با یاد و خاطر شهدا بویژه شهید علی لندی  گفت در تاریخ کشور اسلامی ما سراسر از ایثار و رشادت های جوانان برومند وجود دارد . شهدا با خدا معامله کردند و شهید علی لندی  هم دانش آموزی بود که مقام شهادت را نصیب خود کرد .

وی با اعلام سیاست ها و موضوعات جشنواره افزود امشب از نخستین جشنواره سرود ایثار رونمایی می شود که هنرمندان ویژگی های شهدا و ایثارگری ها عفاف و حجاب و... را درون آثار خود گنجانده اند . 

مجموعه وزارت ارشاد در تمام استانها و ستادی در خدمت برگزاری این جشنواره خواهند بود

محمد رضا سوقندی جانباز و ایثارگر و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد  اسلامی در امور ایثارگران ضمن تقدیر از دست اندرکاران و ابلاغ سلام دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد به خدمتگزاران  جشنواره مهر ایثار گفت مجموعه وزارت ارشاد در تمام استانها و ستادی در خدمت برگزاری این جشنواره خواهند بود .

وی با بیان اینکه  فرصت گفتمان حماسه در این جشنواره یک اقدام به جایی است که ریاست محترم بنیاد شهید برای گفتمان‌حماسه ایجاد کرده است افزود ظرفیت عظیم جامعه ایثارگری  برای تولید و پیشبرد آثار هنری در حوزه دفاع و ایثار نباید از یاد برود و استفاده از این عزیزان باید در دستور کار امور فرهنگی و سیاستگزاری ها باشند . 

برای معرفی شهدا در استانها مراکز صدا و سیما اقدامات خوبی انجام داده اند

فاطمی معاون امور استان های سازمان صدا و سیما با بیان اینکه در آستانه گرامیداشت روز  ۱۳ ابان هستیم  گفت ۳۶ هزار شهید دانش آموز در میان شهدای پر افتخار کشور که به ندای امام خمینی ره لبیک گفتند وجود دارند و این عزیزان الگوی جوانان و نسل های آینده خواهند بود .

وی با اسم بردن از ایثار شهید لندی و شهدای جوان افزود برای معرفی شهدا در استانها مراکز صدا و سیما اقدامات خوبی انجام داده اند و فیلم و تولیدات هنری بسیاری از صدا و سیما در دست تولید داشته و بسیاری هم از سیمای استانها  پخش شده است . 

در انتهای این مراسم از بلوتک مستند شهید علی لندی که توسط گروه تلویزیونی شاهد و صدا و سیمای مرکز خوزستان تولید شده و پوستر نخستین جشنواره ملی موسیقی نوای مهر با حضور دکتر سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، سردار یعقوب سلیمانی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش وپرورش، رونمایی شدو  گروههای دانش آموزی سرودهایی درباره شهدا و روز ۱۳ آبان اجرا کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha