۱۲ آبان ۱۴۰۰، ۹:۴۳
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 84527498
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جشنواره ملی زیبایی اسب ترکمن در کلاله آغاز شد

۱۲ آبان ۱۴۰۰، ۹:۴۳
کد خبر: 84527498
جشنواره ملی زیبایی اسب ترکمن در کلاله آغاز شد

گنبدکاووس - ایرنا - پانزدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن با شرکت ۱۵۲ راس اسب از ۱۲ استان امروز چهارشنبه به میزبانی روستای صوفیان شهرستان کلاله واقع در شرق گلستان آغاز شد.

در این جشنواره اسب‌هایی از استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، مازندران، البرز، گیلان، زنجان، فارس، قزوین، اصفهان، تهران و گلستان حضور دارند که با قضاوت "کاترینا جاکوب" از آلمان، اسب‌ برتر انتخاب خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی کلاله در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: اسب‌های شرکت کننده در این جشنواره  بر اساس جنسیت و سن در ۱۰ گروه مادیان‌ هفت و هشت ماهه، نریان هفت و هشت ماهه، کره‌ نریان ۱۸ ماهه، کره مادیان ۱۸ ماهه، نریان ۲ ساله، مادیان ۲ ساله، نریان سه تا پنج ساله، مادیان سه تا پنج ساله و مادیان ۶ ساله و سیلمی‌ها (اسب نر با خصوصیات عالی و برتر) طبقه بندی شدند.

علی علیزاده افزود: اسب‌های هر گروه یک دور در میدان مسابقه گردانده می‌شوند و بر اساس امتیاز داور، اسب‌های اول تا سوم هر گروه مشخص خواهد شد.

وی اظهارداشت: با توجه به علاقه مردم به ویژه جوانان و پتانسیل بالای کلاله در چند سال گذشته، با برگزاری جشنواره‌های متعدد گام بلندی در توسعه این صنعت برداشته شد تا جایی که اکنون روستای صوفیان این شهرستان به عنوان پایتخت اسب اصیل ترکمن شناخته می‌شود. 

علیزاده افزود: چهاردهمین دوره جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن سال ۹۸ با حضور ۲۳۰ راس اسب از ۲۲ استان کشور و حضور مهمانانی از کشورهای قزاقستان، ترکیه و ترکمنستان برگزار شد اما سال ۹۹ به دلیل شیوع کرونا پانزدهمین دوره آن برگزار نشد.

به گزارش ایرنا، اسب ترکمن با داشتن بدنی کشیده و لاغر، گونه‌ای زیبا از نژاد اسب‌ محسوب می‌شود که بیشتر در منطقه ترکمن صحرای استان گلستان زیست کرده و پرورش می‌یابد و صادرات آن برای حفظ نژاد به خارج از کشور ممنوع است.

از گذشته پرورش اسب نزد قوم ترکمن‌ ساکن گلستان رایج بود و امروز هم این استان در دنیا به پرورش مادیان مشهور است.

اسب ترکمن گونه‌ای از اسب‌های اصیل ایرانی است که پیشینه‌ای طولانی در زندگی ترکمن‌ها دارد و با توجه به ویژگی‌های خاص‌اش در تمام امور ورزشی پرطرفدار بوده و علاقمندان حاضر هستند مبالغ هنگفتی را برای داشتن این اسب پرداخت کنند.

به گزارش ایرنا، شهرستان کلاله واقع در شرق استان گلستان پنج واحد فعال پرورش اسب و همچنین ۵۲۰ راس اسب اصیل ترکمن با ۶۵ نفر بهره بردار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha