۱۳ آبان ۱۴۰۰، ۰:۰۶
کد خبر: 84528862
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آمریکا، انگلیس، عربستان و امارات خواهان بازگشت دولت سودان شدند

تهران- ایرنا- آمریکا، انگلیس، عربستان و امارات روز چهارشنبه در بیانیه‌ای مشترک خواهان بازگشت دولت سودان پس از کودتای نظامی این کشور در ماه اکتبر شدند.

به گزارش ایرنا از "اسپوتنیک"، در این بیانیه مشترک آمده است: عربستان سعودی، امارات متحده عربی، آمریکا و انگلیس مواضع کشورهای خود در قبال مردم سودان را تصریح کرده و بر اهمیت حمایت از آرمان‌های آنها برای داشتن کشوری دموکراتیک و صلح‌آمیز تأکید می‌کنند. ما خواهان بازگشت کامل و فوری دولت و نهادهای انتقالی تحت رهبری مقامات غیرنظامی در سودان هستیم.  
این کشورها در بیانیه مشترک خود بر اهمیت پایبندی به قانون اساسی و توافقنامه صلح جوبا به عنوان زمینه گفت‌وگوی بیشتر درباره چگونگی حفظ مشارکت نظامی و غیرنظامی برای ادامه دوره انتقالی قبل از انتخابات سودان تاکید کردند.  
در این بیانیه مشترک همچنین خشونت بین طرفین در سودان محکوم شده و گفت‌وگوی مؤثر برای تضمین صلح و امنیت را تشویق کرده است.  
شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز روز پنجشنبه هفته گذشته بیانیه‌ای درباره وضعیت سودان صادر کرد که در آن از رهبری نظامی این کشور خواسته شده است تا دولت انتقالی غیرنظامی را احیا کند.  
به گزارش ارینا، سودان پس از هفته‌های پرتنش از تحولات گسترده در ساختار حکومت و تظاهرات سراسری مردمی و وقوع کودتا در این کشور، اکنون در شرایط انتظار بسر می‌برد و خبرها حاکی است که با تلاش‌های بین المللی، ارتش و سیاستمداران سودان به توافقی برای تقسیم قدرت نزدیک شده‌اند.  
برخی منابع خبری به نقل از سخنگوی سازمان ملل اعلام کردند که مذاکرات بین «عبدالفتاح البرهان»، فرمانده ارتش سودان و رهبر کودتا و گروه‌های شورشی سابق و «عبدالله حمدوک»، نخست‌وزیر مخلوع، روز سه‌شنبه در خارطوم، پایتخت ادامه یافت.  
حمدوک نخست وزیر سودان که از روز دوشنبه گذشته با کودتای نظامیان در حبس خانگی قرار دارد، به محل اقامتش در خارطوم پایتخت این کشور بازگشته است.  
از زمان کودتا در سودان به رهبری ژنرال البرهان فرمانده نیروهای مسلح، هزاران نفر در مخالفت با این کودتا به خیابان‌ها ریخته و چندین نفر در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.
تاریخ سودان نشان می‌دهد که این کشور همیشه بستر تحولات و کودتا بوده است. در زمان عمر البشیر که از سال ۱۹۸۹ (۱۳۷۸) بر سودان حاکمیت داشت که پس از برپایی تظاهرات در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ از قدرت برکنار شد و یک دولت انتقالی مورد حمایت عربستان سعودی و امارات متحده عربی قدرت را در این کشور در دست گرفت که ریاست دولت موقت آن بر عهده "عبدالله حمدوک" است.
دولت انتقالی سودان آگوست ۲۰۱۹ میلادی آغاز به کار کرد و قرار بود مدت زمان انتقال قدرت از نظامیان به غیرنظامیان ۳۹ ماهه باشد و در این مدت نیز قدرت میان ارتش و ائتلاف «الحریة و التغییر» تقسیم شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha