شورای فرهنگ عمومی، پارلمان فرهنگی استان هاست

ارومیه - ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با تبریک ۱۴ آبان روز شورای فرهنگ عمومی گفت: این شورا، پارلمان فرهنگی استان هاست و نقش بی بدیلی در توسعه فرهنگ جامعه دارد.

حجت الاسلام ناصر خدایاری روز جمعه در گفت وگوبا خبرنگار ایرنا افزود: شورای فرهنگ عمومی، ظرفیت بزرگی برای رفع بسیاری از مشکلات موجود در حوزه فرهنگ عمومی است و می تواند نقشه جامعی برای بالندگی جامعه وهمچنین از میان رفتن برخی معضلات  که به بدنه فرهنگ عمومی ضربه می زنند، ترسیم کند.

وی با بیان اینکه سلامت، هنر، رسانه، کشاورزی ، حاشیه نشینی، طلاق،اعتیاد، خشونت، محیط زیست وخانواده از جمله مقوله ها و مشکلات فرهنگ عمومی هستند، گفت: درطول مدتی که جلسات شورای فرهنگ عمومی برگزار می شود به لحاظ محدودیت زمانی سعی شده مسایل مربوطه اولویت بندی شده  وموضوعات ضروری به چالش کشیده شوند.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی آذربایجان غربی ادامه داد:  ۸۰ درصد مصوبات جلسات شورای فرهنگ عمومی در استان اجرایی می شود.

وی افزود: با توجه‌به اینکه شورای فرهنگ عمومی با حضور استانداران، فرمانداران وهمچنین سایر دستگاه های عضونظیر نیروی انتظامی، آموزش وپرورش  برگزار می شود ‌بنابراین اجرایی شدن کامل مصوبات نیازمند نگاه دقیق دستگاه ها به موضوعات ومصوبات مطرح شده در جلسات است.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی آذربایجان غربی افزود: فرمانداران درجهت اجرایی کردن مصوبات شورای فرهنگ عمومی می توانند نقش موثری ایفا کنند؛ آنها می توانند با هماهنگی بین دستگاه ها نقش پیشران را دراجرای مصوبات شورا داشته باشند.

وی با بیان‌اینکه‌مصادیق فرهنگ عمومی نظیر برخورد فروشنده با مشتری، نحوه رانندگی، اعتیاد وطلاق جلوی چشم است، گفت: باید از خود بپرسیم  باوحود چنین معضلاتی اگر  شورای فرهنگ عمومی نبود چه می شد؟ و آیا مشکلات عمیق تر  نمی شد؟  

حجت الاسلام خدایاری به جایگاه شورای فرهنگ عمومی دردولت سیزدهم اشاره کرد وگفت: مشی دولت سیزدهم مردمی کردن شوراست به این معنی که مردم چه می خواهند، چه لازم دارند وبطور کلی بایدها ونبایدهای مردم درشورا باید فصل الخطاب باشد.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی آذربایجان غربی به نگاه شورای فرهنگ عمومی به قومیت ها اشاره کرد وگفت: فرهنگ عمومی، تنوع قومی را قبول کرده و ‌به آن احترام گذاشته چنانکه در استان های مرزی از جمله آذربایجان غربی روحیه تعامل، همزیستی مسالمت آمیز، حضور در مراسم مذهبی همدیگر از مصادیق بارز فرهنگ عمومی است که به وضوح درجامعه دیده می شود.

به گزارش ایرنا، شورای فرهنگ عمومی 14 آبان‌ماه را در تقویم سال ۱۳۸۷ به نام روز شورای فرهنگ عمومی نامگذاری کرد

فرهنگ عمومی به معنای فرهنگ غالب و گسترده‌ای است که در میان عموم جامعه رواج و رسوخ دارد و حوزه‌ای از عقاید،‌ ارزشها، جلوه‌های احساسی و هنجارهاست که اجبار اجتماعی غیر رسمی از آن حمایت می‌کند و فراتر از گروهها و اقشار خاص در کلیت جامعه مورد قبول است.

  درسال 1364 به منظور تعیین اهداف ، سیاستگذاری و هدایت فرهنگ عمومی کشور شورای فرهنگ عمومی  با وظایف مشخص تشکیل شد و از سال 1365 به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha