بررسی روند فعال‌سازی کارخانه شیر قاین در بازدید استاندار

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی از کارخانه فرآورده‌های لبنی در قاین و روند فعال‌سازی آن که از مصوبات سفر رییس جمهوری به این استان است، بازدید کرد.

به گزارش ایرنا حمید ملانوری با همراهی نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، امام جمعه و فرماندار قاینات با حضور در این کارخانه از نزدیک موانع موجود و اقدامات انجام شده را بررسی کرد.

بازگشت به چرخه فعالیت کارخانه شیر آنا که از پایان سال ۱۳۹۶ تعطیل شده، از مصوبات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان است و در سفر نوزدهم شهریور رییس جمهوری به خراسان جنوبی نیز رفع موانع از مسیر این کارخانه مورد تاکید قرار گرفت.

این واحد تولید فرآورده‌های لبنی با زیربنای ۲ هزار و ۴۵۰ متر مربع در زمینی به مساحت ۷ هزار و ۷۵۰ متر مربع احداث شده و ماست پاستوریزه، شیر استریلیزه، خامه پاستوریزه، دوغ و شیر طعم‌دار از جمله محصولاتی است که در صورت برگشت این کارخانه به چرخه فعالیت، تولید خواهد شد.

این کارخانه که با سرمایه‌گذاری ثابت ۱۹ هزار و ۸۵۸ میلیون ریال در سال ۱۳۸۵ پایه‌ریزی شد، زمینه اشتغال ۵۰ نفر را فراهم می‌کند.

فعال‌سازی واحدهای تولیدی تعطیل یا نیمه‌فعال خراسان جنوبی از تاکیدات رییس جمهوری در سومین سفر استانی بود.

آیت الله سید ابراهیم رییسی نوزدهم شهریور امسال در نشست شورای اداری استان که در پایان سفر یک روزه به خراسان جنوبی برگزار شد، با اشاره به موضوع نبود کارخانه شیر در خراسان جنوبی که در جلسات داخل استان مطرح شد، گفت: از طرفی اعلام شد که کارخانه شیر داریم اما تعطیل است و استاندار خراسان جنوبی مورد و علت تعطیلی این کارخانه را بررسی کند و مشخص شود که مشکل کارخانه چیست تا مشکل آن رفع و فعال شود.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه براساس اولویت‌ها تخصیص منابع اعتباری را خواهیم داشت اضافه کرد: پروژه‌های نیمه‌فعال در استان باید در راستای اشتغالزایی فعال شود و برخی پروژه‌ها مشکل کمبود اعتبار دارند که با تزریق بودجه گره آن باز خواهد شد.

وی گفت: اگر مساله پروژه‌های نیمه‌فعال در خراسان جنوبی حل شود هم مشکل استان حل می‌شود و هم هزاران شغل در این زمینه ایجاد می‌شود و این موضوع یکی از اولویت‌هایی است که باید حتما دنبال شود.

فعال‌سازی واحدهای لبنی تعطیل خراسان جنوبی طی هفته‌های اخیر در دستور کار شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان هم قرار گرفت و استاندار خراسان جنوبی دهم مهر امسال در یکی از این جلسات گفت: باید ساز و کار برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان این واحدها فراهم شود همچنین رویکرد همه متولیان این باشد که واحدهای تعطیل فرآوری شیر در استان مجدد فعال شود.

ملانوری امروز از تنها کارخانه تولید کنسانتره زرشک جهان در شهر قاین نیز بازدید کرد و در این برنامه که با حضور نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی همراه بود، نحوه فعالیت این واحد فرآوری محصولات استراتژیک استان و وضعیت پاسخگویی به زرشک‌کاران مورد ارزیابی قرار گرفت.

کارخانه خوشه سرخ شرق با ۵ هزار و ۵۰۰  متر مربع زیربنا در زمینی به مساحت ۳۷ هزار و ۷۵۰ متر مربع در سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید و به عنوان نخستین و تنها کارخانه تولید کنسانتره زرشک جهان به تولید کنسانتره زرشک، عناب، آلبالو، انگور سفید، انگور قرمز، انار، سیب و خرما می‌پردازد.

این واحد تولیدی که با سرمایه‌گذاری ثابت ۲۸۲ هزار و ۱۵۰ میلیون ریال آغاز به کار کرد، زمینه اشتغال ۳۰ نفر را فراهم آورده است.

بازدید استاندار خراسان جنوبی از کارخانه غیرفعال کاشی ترنج قهستان از دیگر برنامه‌های سفر امروز وی به شهرستان قاینات بود.

کارخانه کاشی ترنج قهستان، واحد تولید کاشی تزئینی است که از سال ۱۳۹۱ آغاز به کار کرد و با زیربنای ۳ هزار و ۲۵۰ متر مربع در حال حاضر تعطیل است.

تغییر کاربری به واحد تولید کاشی، برنامه سرمایه‌گذار برای آینده این واحد تولیدی اعلام شده و تولید روزانه ۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع کاشی و اشتغالزایی برای ۱۰۰ نفر به‌صورت مستقیم از مزایای این کارخانه است.

ملانوری همچنین با هدف بررسی روند اجرای کار از پروژه در حال احداث پادگان غدیر قاین بازدید کرد.

عملیات اجرایی پروژه پادگان غدیر قاین در زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار در سال ۱۳۸۷ آغاز شد اما با کندی پیش رفت و با پیگیری‌های صورت گرفته در استان، عملیات اجرایی فاز اول این پروژه نیمه‌تمام بعد از سال‌ها معطلی اردیبهشت امسال آغاز شد.

در این مرحله عملیات اجرایی ساختمان اداری در زمینی به مساحت ۳۲ هزار متر مربع و ۵۸۰ واحد مسکونی کلید خورد و پیش‌بینی شده این پروژه در ۲ سال آینده به بهره‌برداری برسد.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه برنامه‌های این سفر از مجتمع فولاد قاینات به منظور اطلاع از روند تولید آزمایشی آهن اسفنجی در این واحد صنعتی و میزان آمادگی برای بهره‌برداری بازدید کرد.

شهر قاین مرکز شهرستان قاینات در ۱۱۰ کیلومتری شمال بیرجند است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha