۱۵ آبان ۱۴۰۰، ۹:۵۵
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 84530798
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کوچ قشلاقی عشایر به مراتع گلستان آغاز شد

۱۵ آبان ۱۴۰۰، ۹:۵۵
کد خبر: 84530798
کوچ قشلاقی عشایر به مراتع گلستان آغاز شد

گنبدکاووس - ایرنا - کوچ قشلاقی عشایر کوچنده خراسان شمالی و رضوی و سمنان به مراتع شهرستان‌های مراوه‌تپه، گنبدکاووس و کلاله گلستان همزمان با سرد شدن مناطق ییلاقی این استان‌ها از امروز شنبه ۱۵ آبان آغاز شد.

مدیرکل امور عشایری گلستان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در نشست هفته قبل فرماندهان بسیج عشایری با مدیران کل امور عشایری ۲ استان گلستان و خراسان شمالی و مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان مصوب شد که عشایر با توجه به شدت سرمای هوا در مناطق ییلاقی و مشکل تامین علوفه، امسال نیز همانند سال گذشته کوچ خود را از نیمه آبان آغاز کنند.

رضا علیپوری افزود: کوچ قشلاقی عشایر با ۴۵۰ هزار راس دام از استان‌های همجوار به مراتع گلستان از امروز آغاز شده و آنان طبق روال هر ساله تا پایان فروردین سال آینده در این استان حضور دارند.

وی با اشاره به شرایط کرونایی کشور و ضرورت اندیشیدن تمهیدات لازم برای پیشگیری از شیوع این ویروس در مناطق گوناگون گفت: طبق توافق دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان و خراسان شمالی و رضوی مقرر شد تا عشایر قبل از ورود به گلستان تا حد امکان هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند.

وی ادامه داد: تیم‌های مرکز بهداشت گنبدکاووس، مراوه‌تپه و کلاله به همراه کارشناسان دامپزشکی با استقرار در مبادی ورودی عشایر کوچنده به گلستان بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی پیشگیری از شیوع بیماری کرونا نظارت کامل دارند و نیروهای مرزبانی و انتظامی هم امنیت عشایر را هنگام کوچ تامین می‌کنند.  

مدیرکل امور عشایری گلستان یادآور شد: در آستانه شروع کوچ عشایر بومی و غیر بومی به مناطق قشلاقی استان بر اساس توافقات صورت گرفته راه‌های محل تردد عشایر در مراتع مراوه‌تپه که در جریان سیلاب‌ها تخریب شده بود با همکاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان مورد تسطیح و مرمت قرار گرفت.

علیپوری افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۸۰۰ تن آرد یارانه‌ای میان جامعه عشایری بومی و کوچنده گلستان توزیع شد و توزیع ماهانه ۱۰۰ تن آرد نیز همچنان ادامه دارد و با توجه به سرمای هوا از ۲ هفته آینده توزیع سهمیه ماهانه ۱۲۵ لیتر نفت سفید و ۴۶ کیلوگرم گاز مایع برای هر خانوار عشایری مستقر در مراتع گلستان آغاز می‌شود.

وی گفت: ۶۹ درصد از جمعیت عشایر کوچنده و بومی گلستان در مراتع شهرستان مراوه‌تپه، ۲۵ درصد در گنبدکاووس و ۶ درصد در کلاله حضور داشته و قشلاق می‌کنند.  

گلستان یکی از استان‌های عشایری کشور است که چهار هزار و ۱۲۲ خانوار عشایری شامل هزار و ۸۸۸ خانوار بومی ترکمن و ۲ هزار و ۲۳۴ خانوار کوچنده با مجموع جمعیت افزون بر ۲۳ هزار نفر در مراتع این استان زندگی می‌کنند.

جامعه عشایری گلستان را ۲ تیپ از عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان و عشایر بومی ترکمن استان تشکیل می‌دهند که در مجموع ۷۶۷ هزار راس دام برای پرورش در اختیار دارند و  قلمرو زیستی آنان ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع سه شهرستان گنبدکاووس، مراوه‌تپه و کلاله است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha