۱۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۴۱
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 84531252
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت آثار تاریخی رازوجرگلان تخصیص یافت

بجنورد-ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری رازوجرگلان گفت: ۲ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و حفظ آثار تاریخی امامزاده نبی و ارگ بالای بخش غلامان واقع در این شهرستان مرزی خراسان شمالی تخصیص یافت.

عقیل مجردی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اعتبار مصوب امسال برای مرمت آثار تاریخی این شهرستان مرزی چهار میلیارد بود که تاکنون نیمی از آن تخصیص یافته است.

وی افزود: همچنین برای ایجاد زیرساخت، راه، سکو و سرویس بهداشتی تفرجگاه و جاذبه طبیعی روستای چشمه فرحدین، ۲میلیارد ریال مصوب شده است.

مجردی با بیان اینکه تاکنون ۸۰ اثر تاریخی در این شهرستان مرزی خراسان شمالی شناسایی شده است، تصریح کرد: از این تعداد تنها ۳۷ اثر تاریخی که شامل میراث ملموس، ناملموس و میراث طبیعی است به ثبت ملی رسیده است.

وی با اشاره به کشف  ۲۳۴ شی تاریخی در این شهرستان مرزی، گفت: در نیمه نخست امسال،  سه دستگاه فلزیاب در شهرستان کشف و در این رابطه پرونده چهار متهم تحویل مقام های قضایی شده است.

بقعه شاهزاده نبی غلامان، مجموعه تاریخی راز،  ارگ تاریخی آلمادوشن، تپه ارگ بالا،  محوطه تاریخی راستقان،  بقعه سید بزرگ از جمله جاذبه‌های تاریخی این شهرستان است.

تاکنون ۶۴۲ میراث خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد، ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۴ اثر طبیعی، ۷۵ اثر ناملموس و ۱۴ اثر منقول تاریخی است.

یکهزار و ۲۰۰ اثر تاریخی و طبیعی در خراسان شمالی شناسایی شده  است.

شهرستان مرزی راز و جرگلان ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد و مرکز آن شهر راز در ۱۲۰ کیلومتری شمال بجنورد واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha