حمایت سالانه از هزار و ۱۰۰ طرح پژوهشی در بنیاد علم ایران

تهران - ایرنا - رییس بنیاد علم ایران (صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور) با ارایه آماری از فعالیت‌های این مجموعه گفت: از سال ۱۳۹۶، سالانه هزار و ۱۰۰ طرح در این مجموعه مورد حمایت قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه آموزش ایرنا، ایمان افتخاری روز شنبه در نشست خبری به مناسبت ابلاغ مصوبه بنیاد علم ایران و هفته ترویج علم، افزود: تعداد طرح های حمایتی از ابتدای تاسیس صندوق تاکنون از ۸ هزار طرح عبور کرده است.

وی تاکید کرد: اصلی ترین حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در سه محور طرح های پژوهشی، حمایت از دوره های پسادکتری و حمایت از پابان نامه های مقطع دکترا بوده است. این سه محور از لحاظ حمایت بیشترین تعداد را به خود اختصاص دادند.

افتخاری، یکی از مهمترین فعالیت های این مجموعه را توسعه تعاملات بین المللی صندوق اعلام کرد و گفت: در ۲ سال گذشته فراخوان مشترک با بنیاد پژوهش های بنیادی روسیه انجام شده است.

وی ادامه داد: شکل گیری گروه های تحقیقاتی ایران و روسیه از مهمترین اهداف این فراخوان است. در تلاش هستیم فعالیت های پژوهشی ۲ کشور به هم گره بخورد.

رییس بنیاد علم ایران ادامه داد: بیش از ۳۸۰ طرح مشترک در این قالب، دریافت کردیم که از بین آنها ۴۱ طرح مورد حمایت طرفین قرار گرفت که تعداد قابل توجهی است.

وی با اشاره به اینکه در کنار این مورد، ۲ فراخوان مشترک با آکادمی علوم چین هم داشتیم، گفت: آخرین فراخوانی که با آکادمی علوم چین داشتیم، حول موضوعات انرژی تجدید پذیر و مهندسی زیستی است.

افتخاری تصریح کرد: بیش از ۳۵ طرح در این قالب دریافت شده و پنج طرح مورد تصویب قرار گرفت.  برای این طرح ها تا سقف ۳ میلیارد تومان از سوی ایران و ۱۲۰ هزار دلار از سوی چین درنظر گرفته می شود. علاوه بر این پنج طرح، چهار کارگاه مشترک به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: اولین فراخوان مشترک را هم با بنیاد علوم طبیعی چین برگزار کردیم که بیش از ۲۶۰ طرح مشترک در حوزه های علوم زیستی، علوم مواد، ریاضیات دریافت شد.

افتخاری بیان کرد: تعداد قابل توجهی از این طرح ها دارای کیفیت بسیار خوبی دارند و از بین آنها ۱۵ طرح تا سقف یک میلیارد تومان از سوی ایران و ۱۲۰ هزار دلار از سوی چین مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه علاوه بر این کشورها، همکاری های بین المللی با کشورهای ژاپن و آلمان داریم، گفت: تفاهم نامه ای هم با کشور برزیل منعقد شده که امید است به زودی به سمت اجرایی شدن پیش برویم.

افتخاری تصریح کرد: از برنامه های دیگر این مجموعه فعالیت مشترک با نیماد وزارت بهداشت (مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران) است که در این مورد قرار است ۲۰ پروژه مشترک حمایت شوند و برای هر پروژه ۶۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. ۳۰۰ میلیون تومان از سوی ما و همین مقدار از سوی وزارت بهداشت حمایت می شود.

وی با تاکید بر اینکه برنامه دیگری با محوریت رفع چالش های کشور در دست اجرا است، گفت: مهلت اولین فراخوان این موضوع از ۱۷ مهر تا ۳۰ آبان است و طرح ها در حال دریافت است.

افتخاری افزود: تمرکز این طرح ها بر انرژی، اقلیم، منابع آب، امنیت غذایی و مدل سازی و تحلیل سیستم های پیچیده است. امید است در این برنامه ۱۰ طرح تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان مورد حمایت قرار گیرند.

رییس بنیباد علم ایران خاطرنشان کرد: احصای سایر مشکلات و چالش ها در معاونت آینده پژوهشی این مجموعه در حال انجام است.

افتخاری با اشاره به اینکه طی سال های گذشته فعالیت های صندوق دستخوش تغییر و تحولاتی شده است، گفت: تصویب این اساسنامه شروع یک توسعه اثرگذار در صندوق بوده و در واقع با تمرکز بر پژوهش های پایه فعالیت های بنیاد علم ایران ادامه پیدا می کند.

به گزارش ایرنا، ‌ تغییر عنوان صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به بنیاد علم ایران و تصویب اساسنامه آن هفته گذشته از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha