به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمد حسین امید روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: پنج سال پیش در اوسط سال ۹۵، برنامه اول راهبردی دانشگاه شروع و اهداف آن مشخص شد.
وی با بیان اینکه اهداف پیش بینی شده دانشگاه از اول سال ۹۵ تا انتهای سال ۹۹ محقق شد، ادامه داد: در برنامه اول راهبردی قرار بود مراکز علمی و کاربردی ساماندهی شود که از هزار و ۷۷ مرکز از سال ۹۵ به ۶۰۰ مرکز رسیدیم. برخی براساس مصوبه دولت حذف شدند و بخش دوم مراکزی بودند که کیفیت لازم را نداشتند و در برنامههای دانشگاه نمی توانستند کمک کننده باشند.
رییس دانشگاه علمی کاربردی خاطر نشان کرد: همچنین براساس آیین نامه مدیریت دوره ریاست رییس دانشگاه ها باید حداکثر ۲ دوره ۴ ساله باشد، اما برای بسیاری از روسا این دوره برخلاف قانون بیشتر بود، بنابراین با رسیدگی به صلاحیت علمی و عمومی روسای دانشگاه نیز ساماندهی روسای مراکز صورت گرفت.
امید ادامه داد: همچنین بیش از ۹۳ هزار مدرس به دانشگاه فراخوانده شدند که ۲۵ هزار نفر از آنها آمدند و تا امروز چهار دوره فراخوان جذب مدرس در دانشگاه عنوان شده است.
وی با بیان اینکه فرآیند جذب مدرس قانونی است، گفت: همه مدرسان پایش میشوند و در طول همکاری با دانشگاه همیشه این روند ادامه دارد.
رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی افزود: ارزیابی مستمر و سطح بندی مراکز در طول سال انجام می شود و اگر مرکزی در یک سال ارتقا پیدا نکند، در پایان سال حذف می شوند.
کلاسهای حضوری دانشگاه علمی کاربردی از ۱۵ آبان برگزار شد
امید در ادامه درباره بازگشایی کلاس های درس به صورت حضوری گفت: آموزش مهارتی به صورت مجازی به درستی ارائه نمی شود، آموزش مجازی در دوران کرونا اتفاق افتاد، اما مهارت باید به صورت حضوری کسب شود.
وی یادآور شد: پیشتر بارها از وزارت بهداشت درخواست دوره حضوری داشتیم، اما ستاد ملی مقابله با کرونا به دلیل شیوع و گسترش بیماری کرونا اجازه حضور نداد، اما با توجه به مجوز ستاد ملی و آمادگی از پیش دانشگاه، بحث آموزش حضوری از روز گذشته آغاز شد.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: اولین دانشگاهی هستیم که آموزش حضوری را شروع کرد، البته دانشگاه علمی کاربردی دانشجوی خوابگاهی و غیر بومی ندارد که همین کار را آسانتر می کند.
امید تاکید کرد: راه اندازی کلاس های حضوری آغاز شده است، البته با توجه توانمندی و زیر ساخت های مجازی این اجازه داده میشود که دروس عمومی و بخش های نظری به صورت مجازی تداوم یابد.
وی افزود: برای سالهای آینده هم این امکان وجود دارد که برخی از دروس در برخی از رشتهها مانند دروس نظری و عمومی اجازه برگزاری آموزش حضوری داده شود که این موضوع به عدالت آموزشی و ارتقای سطح یادگیری کمک میکند.
امید عنوان کرد: دروسی که در این نیم سال تا آخر مجازی تدریس شود، امتحان آن درس هم به صورت مجازی و هرکدام حضوری تدریس شود، امتحان آن درس حضوری برگزار میشود.
وی خاطر نشان کرد: بازگشایی حضوری کلاس های درس براساس مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا است و هر زمان امکان باشد حضور دانشجو در اولویت قرار میگیرد.
افزایش ۸۰۰ کد رشته محل جدید
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی درباره افزایش کد رشته محل ها در دفترچه انتخاب رشته دانشجویان گفت: امسال ۸۰۰ کد رشته محل جدید ایجاد شده است. هر سال به همین تعداد کدرشته محل ایجاد میشود.
امید ادامه داد: همچنین در پذیرش امسال بیش از ۵۰ کد رشته محل به دلیل اشباع و بی نیاز بازار کار به رشته مورد نظر، حذف شده است.
وی گفت: در آیین نامه جدید مراکز دوره علمی و کاربردی، برگزاری دوره ها براساس شغل و نیاز شغل تعریف میشود. بنابراین اگر دستگاههای متقاضی یا مراکز به برگزاری دوره خاصی نیاز داشته باشند، دوره سال اول به مرکز ارائه می شود، اما از سال بعد امکان برگزاری برای همه فراهم می شود.
امید همچنین اعلام کرد که یک دانشجوی این دانشگاه برای دوره کارورزی به آلمان اعزام شده است.
نظر شما