راه اندازی بازارچه مرزی خراسان شمالی باید در سطح ملی پیگیری شود

بجنورد- ایرنا- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: راه اندازی بازارچه مرزی از مصوبات مهم شورای گفت‌وگوی استان است و باید در سطح ملی پیگیری شود.

سعید پورآبادی روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این استان ظرفیت های خوبی در بخش های کشاورزی، صنعت و گردشگری دارد که با جمع بندی درخواست ها و اعلام آن ها می توان گام به گام به سمت ایجاد کانالی برای ارتقا و افزایش مبادلات بین این استان و ترکمنستان ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: رایزنی های لازم در گذشته بین استانداری خراسان شمالی و معاون استاندار آخال ترکمنستان برای گشایش مرز پرسه سو انجام شده ولی تاکنون به نتیجه نرسیده است.

پورآبادی افزود: راه اندازی بازارچه پرسه سو علاوه بر تسهیل تجارت خراسان شمالی با ترکمنستان، گذرگاهی برای مبادلات تجاری استان های همجوار از قبیل گلستان، خراسان رضوی و مازندران با جمهوری قزاقستان نیز گشوده می شود و علیرغم اینکه پیش‌ترها ۲ کشور موافقت ضمنی خود را با گشایش این گذرگاه مرزی مطرح کرده بودند اما تاکنون این امر جنبه اجرایی به خود نگرفته و عمده دلیل آن بی‌میلی طرف ترکمنستانی است.
وی عنوان کرد: تولید ثروت و خدمات در این استان به نسبت سایر استانها کمتر است و نیاز است تا این بازارچه راه اندازی شود تا اقتصاد منطقه تا حدی رونق گیرد.

پورآبادی افزود: درصد بالایی از اقتصاد کشور دولتی است و هر چقدر به سمت اقتصاد بخش خصوصی پیش رویم و مردم در عرصه تولید و خدمات فعال باشند، رونق اقتصادی را در پی خواهد داشت.

خراسان شمالی با ترکمنستان ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک بدون معبر باز دارد و از سال ۸۳ تلاش برای گشایش معبر مرزی پرسه شو در حال انجام است اما تاکنون به نتیجه نرسیده است. جمعیت مرزنشینان استان خراسان شمالی ۱۰۰ هزار نفر تخمین زده شده است.
میزان مبادلات تجاری این استان با ترکمنستان چهار درصد از مجموع مبادلات اقتصادی استان را تشکیل می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha