۱۸ آبان ۱۴۰۰، ۸:۵۴
کد خبرنگار: 1291
کد خبر: 84534009
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هفت اثر تاریخی فرهنگی چهارمحال و بختیاری ثبت ملی شد

شهرکرد- ایرنا- رییس گروه حفظ و احیای اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: هفت اثر تاریخی فرهنگی از این استان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

واحد جولایی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: اعضای شورای‌عالی ثبت کشور آبان‌ماه امسال با ثبت هفت اثر تاریخی فرهنگی چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی ایران موافقت کردند.

وی افزود: این آثار شامل تپه باستانی گَت­گُلَّری (مَشایخی) در روستای حیدری بخش شیدا و تپه باستانی ماراغاشنای ۲ شهر بن در شهرستان بن و خانه رضایی، رختشوی‌خانه، کاروانسرا، مغازه‌های کوچه حافظ و کوره آجرپزی دشت مرجن در شهر بروجن است.

جولایی تصریح کرد: با ثبت این آثار مجموع آثار تبثی چهارمحال و بختیاری در بهرست آثار ملی ایران به ۶۳۸ اثر افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، تپه باستانی گَت­گُلَّری (مَشایخی) با مساحت ۲ هزار و ۲۰۰ مترمربع در روستای حیدری بخش شیدا شهرستان بن واقع شده و براساس یافته­های به‌دست آمده از این تپه قدمت آن مربوط به دوره ساسانی است.

تپه باستانی ماراغاشنای ۲ شهر بن (مَرغِ آشنا) ۱۹ هزار و ۵۰۰ مترمربع وسعت دارد که براساس سفالینه‌های به‌دست آمده از آن مربوط به دوران پیش از تاریخ (دوره مس و سنگ) است.

خانه تاریخی رضایی در محدوده بافت تاریخی بروجن، بلوار مدرس – کوچه عباس‌زاده واقع شده و مربوط به دوران قاجاریه در زمان حکومت مظفرالدین شاه است.

بنای رختشوی‌­خانه بروجن مربوط به دوران قاجار افزون‌بر ۹۰۰ مترمربع وسعت دارد و در میدان شهید و محله کاروانسرا واقع شده که مالکیت آن به‌صورت عمومی اکنون در اختیار شهرداری است.

کاروانسرای تاریخی بروجن با ۲ هزار و ۷۶ متر مربع وسعت تنها نمونه‌ از کاروانسراهای باقی‌مانده از اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی در خیابان طالقانی – کوچه شترخوان واقع شده است.

کوره آجرپزی دشت مرجن با یک‌هزار متر مربع وسعت، ارتفاع دودکش ۴۱.۴ متر و قطر دودکش ۶۳.۴ متر در دشت مرجن شهر بروجن واقع شده است.

مغازه‌های کوچه شامل پنج باب مغازه در حافظ خیابان دفتری شرقی بروجن مربوط به دوران قاجاریه در مرکز شهر قرار دارد.

بن در ۱۸ کیلومتری و بروجن در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha