به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان ملی استاندارد ایران، «غلامرضا شریعتی» در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری جایزه ملی کیفیت با تاکید بر اینکه کیفیت باید به عنوان یک مطالبه عمومی در کشور مطرح باشد، افزود: با خرد جمعی در جهت فرهنگسازی برای ارتقای کیفیت تولیدات، خدمات و سایر حوزهها گامهای موثری برداشت.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به نارضایتی ارباب رجوع از ادارات دولتی، بیانداشت: اگر خدمات ارائه شده در سایر بخشها از کیفیت لازم برخوردار باشد دیگر شاهد این حجم از گلهمندی نخواهیم بود.
شریعتی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان متولی کیفیت در جامعه در جهت همگانی کردن و استقرار نظام کیفیت در کشور تلاش میکند، اظهار داشت: اگر از توان و تجارب اقشار مختلف در زمینه کیفیت استفاده شود بهطور حتم کیفیت به فرهنگ عمومی تبدیل خواهد شد.
وی با اشاره به عملکرد کشورهایی که در زمینه کیفیت پیشتاز هستند، ادامهداد: تجارب کشورهای دیگر بیانگر آن است که جایزه ملی کیفیت را پایه و اساس عمل و رفتار سازمانی دانسته و آن را به عنوان یک علم که حاصل خرد جمعی است پذیرفتهاند.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به تغییر مسیر اعطای جایزه ملی کیفیت ایران و سرعت بخشی به نظام کیفیت در کشور، توضیح داد: برای روزآمد شدن مدل جایزه و روش اجرایی آن باید ساختار اعطای جایزه ملی کیفیت را تغییر داد و از انحصار خارج کرد تا رضایت نسبی را در پی داشته باشد.
وی با اشاره به دو برنامه کوتاهمدت و بلندمدت در اعطای جایزه ملی کیفیت ایران، ابراز امیدواری کرد: در برنامه کوتاهمدت با کمک متخصصان، نخبگان و افراد صاحبنظر دستور العملی با کمترین اشکال داشته باشیم.
شریعتی با اشاره به طراحی «نظام جامع کیفیت» کشور در دانشگاه صنعتی شریف، گفت: این طرح مبنای برنامه بلندمدت (در مدت سه سال تعریف شده) در جایزه ملی کیفیت خواهد بود که مجری آن دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف است که به عنوان یکی از طرحهای ملی و در پنج مرحله انجام میشود.
وی اظهار داشت: مراحل طرح شامل طراحی نقشه جامع کیفیت، تدوین سند جامع راهبرد ملی کیفیت کشور، تدوین و طراحی نظام ارزیابی ملی کیفیت سازمانها، طراحی مدل سنجش نرخ کیفیت و طراحی سامانه الکترونیکی و یکپارچه سنجش نرخ کیفیت است.
برپایه این گزارش، در راستای اجرای بند ۲۰ ماده ۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد کشور مصوب ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی، سازمان ملی استاندارد ایران در چند مرحله فراخوان برای تعیین مجری فرآیندهای اجرایی جایزه ملی کیفیت ایران از بین سازمان، نهادها، انجمن یا تشکلهای علمی، تخصصی و حرفهای که در زمینه مدیریت کیفیت و براساس ارزیابی کیفی و احراز صلاحیت واجد شرایط بودند سازمان مدیریت صنعتی ایران را به عنوان مجری جایزه ملی کیفیت ایران انتخاب کرد.
برهمین اساس، سازمان مدیریت صنعتی بنا به سوابق و تجارب متعدد در طراحی و اجرای فرایندهای رتبهبندی و اعتباربخشی موظف شد تا نسبت به تجهیز گروه ارزیابان و مدرسان در قالب یک تفاهمنامه سهساله با سازمان ملی استاندارد ایران، فرایندهای اجرایی جایزه ملی کیفیت را عهدهدار شد.
این جایزه یکی از معتبرترین جوایز ملی با پشتوانه قانونی است که در قالب یک نظامنامه با مدل و روششناسی ویژه بهمنظور ارزیابی کیفیت محصولات و خدمات اجرا میشود.
بر این اساس مقرر شد مراسم تجلیل از برگزیدگان جایزه ملی کیفیت در سطوح اهتمام، اشتهار و تندیس مقارن با ایام دهه فجر برگزار و از برندگان جایزه قدردانی شود.
نظر شما