صاحبان صنایع از محصولات بومی‌سازی شده به جای نمونه خارجی استفاده کنند

تهران- ایرنا- رییس جهاد دانشگاهی با انتقاد نسبت به استفاده از محصولات خارجی به جای نمونه بومی سازی شده آنها در داخل کشور از سوی برخی صاحبان صنایع، خواستار توجه بیشتر به این حوزه در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان داخلی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ارتباط بین تولیدکنندگان محصولات دانش بنیان و بهره‌برداران این محصولات موضوعی است که سال‌ها به آن پرداخته و از آن صحبت می‌شود اما به شکل مناسب رفع نشده است و برخی تجهیزات مورد نیاز صنعت که با سخت‌گیرانه‌ترین استانداردها بومی‌سازی شده‌اند، گاهی از خارج از کشور وارد می‌شوند.

در طول دهه های گذشته دولت ها با اعمال سیاست های مختلفی از جمله حمایت های تسهیلاتی و تعرفه ای سعی در حمایت از تولیدات داخلی و جلوگیری از واردات کالاهای مشابه ساخت داخل داشته اند. همچنین با ایجاد دو نهاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در کنار جهاد دانشگاهی که از ابتدای انقلاب این وظیفه خطیر را عهده دار بوده است و زیرمجموعه هایی همچون پارک های علم و فناوری، تلاش مضاعفی برای حمایت از فناوران داخلی و توسعه حوزه زیست بوم نوآوری در کشور صورت گرفته است.

از سوی دیگر فناورانی در حوزه‌های گوناگون از جمله فناوری زیستی، کشاورزی، صنایع غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی، تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته و مخابرات و نرم افزار محصولات ارزشمندی را برای بهره برداران داخلی و حتی صادرات بومی سازی کرده اند و از سال ۱۳۹۲ تاکنون هر ساله بسیاری از این محصولات در نمایشگاه هایی همچون ساخت ایران به نمایش گذاشته شده است.

حال سوال اساسی اینجاست که چرا با وجود وضع قوانین و مقررات مختلف از سوی مجلس شورای اسلامی در جهت منع واردات کالاهای مشابه ساخت داخل و ضرورت تامین تجهیزات مورد نیاز وزارتخانه های داخلی و زیرمجموعه های آنها از محصولات ایرانی، باز هم برخی از زیرمجموعه های صنعتی توجه کافی به استفاده از فناوری های بومی ندارند.

صاحبان صنایع از محصولات بومی‌سازی شده به جای نمونه خارجی استفاده کنند

در این بین سازمان جهاد دانشگاهی نهادی است که در طول دهه های گذشته اهتمام ویژه ای در بومی سازی بسیاری از محصولات و تجهیزات وارداتی مربوط به بخش های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی و پزشکی داشته است؛ موضوعی که رفع آن به طور حتم در شکوفایی اقتصاد کشور از جمله افزایش درآمد اقتصادی، رفع معضل بیکاری، جایگزینی واردات و جلوگیری از خروج میلیاردها دلار ارز از کشور و تعطیلی واحدهای تولیدی فعال نقش به سزایی خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، سازمان جهاد دانشگاهی در طول سال های گذشته با تکیه بر دانش و توانمندی متخصصان و پژوهشگران خود و بر اساس نیازهای جامعه در طول سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات چشمگیر و بزرگی در بومی سازی و انتقال دانش فنی روز دنیا در حوزه های مختلف از جمله پزشکی، فنی مهندسی و علوم پایه، کشاورزی و علوم انسانی داشته است.

این سازمان بر اساس وظیفه ذاتی خود که همان ارتباط دانشگاه و صنعت است، با حمایت از حوزه پژوهش در دانشگاه ها و مراکز علمی و همچنین امضای قراردادهای علمی و پژوهشی با مراکز و سازمان های مختلف به منظور قطع وابستگی کشورمان طرح های تحقیقاتی بسیاری را برای استفاده در بخش های مختلف به صورت کاربردی در قالب فناوری پیاده سازی و به سرانجام رسانده است.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی در خصوص اینکه، آیا جهاد دانشگاهی در حال حاضر محصول قابل استفاده ای دارد که از خرید آن خودداری می شود، گفت: در حال حاضر جهاد بسیاری از محصولات قابل استفاده در بخش های مختلف صنعت کشور را بومی سازی کرده است.

حمیدرضا طیبی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، بازوهای بارگیری نفت را از جمله تجهیزاتی نام برد که از سوی جهاد دانشگاهی برای صادرات محصولات با ویژگی مایع، بومی سازی شده است و تصریح کرد: با وجود اینکه برخی صنایع نیازمند تعدادی زیاد از بازوهای بارگیری هستند اما آن را از خارج از کشور خریداری می کنند.

وی افزود: این درحالی است که جهاد دانشگاهی تحت سخت ترین استانداردهای شرکت پایانه های نفتی، بازوهای بارگیری نفت را تولید کرده است و هنگامی که در کشور آزمایشگاه مرجع، محصولات تولیدی را تایید می کند، باید بهره برداران داخلی به این محصولات اعتماد کنند.

رییس جهاد دانشگاهی به ساخت دکل‌های حفاری در داخل کشور نیز اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت حمایت از تولید داخلی افزود: درست نیست در شرایطی که گروهی با زحمت فراوان فناوری را تولید و تجاری سازی می کنند، برخی سازمان ها و مراکز نیازمند به این تکنولوژی ها، تجهیزات مورد نیاز خود را از خارج از کشور تامین کنند.

طیبی اظهار داشت: اگر بخواهیم اقتصاد کشورمان بر پایه اقتصاد دانش بنیان استوار باشد، باید نظام ملی نوآوری و فناوری از یک گردش روان در داخل کشور برخوردار باشد و این نیز در گرو حمایت و عزم همه مسوولان از تولید داخلی و جلوگیری از واردات محصولاتی است که مشابه آن در داخل کشور بومی سازی شده است.

صاحبان صنایع از محصولات بومی‌سازی شده به جای نمونه خارجی استفاده کنند

رییس سازمان جهاد دانشگاهی می گوید: در حال حاضر ما نگران بی توجهی در استفاده از نتایج پروژه های تحقیقاتی در کشور هستیم. در پروژه های کشور یک جدایی بین تولیدکنندگان تکنولوژی و محصولات دانش بنیان و بهره برداران آن وجود دارد و برخی کاربران و استفاده کنندگان از این تکنولوژی ها هنوز به دنبال خریدهای محصولات خارجی هستند.

وی اضافه کرد: هنوز مشکل اتصال دو حوزه تولیدکنندگان محصولات دانش بنیان و بهره برداران به شکل مناسب رفع نشده است. بسیاری از شرکت های زیرمجموعه وزارتخانه های صنعتی و کشاورزی به بهانه سرعت در انجام پروژه ها و البته برخی مسائل هنوز چشم به بازار خارجی ها دارند.

طیبی اظهار داشت: کیفیت تجهیزات و محصولات تولیدی در کشور از سوی فناوران بومی سازی و شرکت های بهره بردار قابل استعلام و راستی آزمایی است. حتی اگر محصول ساخت کشور ایرادی داشته باشد که احتمال آن بسیار پایین است باید برای تولیدکنندگان داخلی فرصت خطا هم قائل شویم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha