منصوره شریفالحسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مهارت و آموزش آن صرفا به صورت حضوری امکان پذیر است بنابراین برپا نشدن کارگاههای آموزش مهارتی ظرف ۲ سال اخیر موجب عقبماندگی شدید آموزشهای فنی و مهارتی از برنامههای خود شده است.
وی ادامه داد: هیچ گونه مجوزی برای برپایی کارگاههای آموزش مهارتهای فنی و حرفهای ظرف ۲ سال اخیر حتی هنگامی که وضعیت شیوع ویروس کرونا در شرایط زرد و آبی قرار داشت صادر نشد که جای بسی تعجب و شگفتی است.
مدیرعامل مجمع خیران توسعه و ترویج آموزشهای فنی و حرفهای خراسان رضوی گفت: گرچه مجوز برگزاری کلاسهای آموزش مهارت اخیرا از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شد اما شرط الزام به رعایت پنج متر فاصله میان شرکتکنندگان در کارگاههای مهارتآموی، به طور عملی برپا نمودن هرگونه کلاس آموزشی را در این حوزه غیرممکن کرده است.
وی افزود: هماینک هر کارگاه آموزشی با توجه به شمار افراد در نوبت دریافت آموزش و برنامهریزیهای صورت گرفته، باید ضمن رعایت فاصله فیزیکی مناسب با حضور ۱۵ مهارتآموز برپا شود.
شریفالحسینی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا ادامه داد: این در حالی است که بر اساس مفاد مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا، برگزاری هر کارگاه مهارتآموزی فقط با حضور چهار نفر ممکن است.
وی گفت: ارائه آموزشهای مهارتی نه تنها به هیچ وجه از طریق فضای مجازی ممکن نیست بلکه قابلیت ارزیابی میزان مهارت کسبشده از سوی مهارتآموز نیز در قالب ارتباط مجازی و از راهدور قابل سنجش و امکانپذیر نیست.
مدیرعامل مجمع خیران توسعه و ترویج آموزشهای فنی و حرفهای خراسان رضوی افزود: با توجه به جمیع شرایط و وضعیت موجود این استان هماینک به طور رسمی و عملی مدت ۲ سال از هرگونه آموزش مهارتی فنی و حرفهای مورد نیاز شهروندان عقب مانده است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال بر اساس هدف گذاری صورت گرفته برای سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ میبایست ۲۰۰ هزار نفرساعت آموزش مهارتهای فنی و حرفهای به داوطلبان کسب مهارت برای اشتغال ارائه میشد اما این مهم محقق و تاکنون پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.
شریفالحسینی گفت: بحران مهارت در کشور مشهود و ضرورت مدیریت آن کاملا احساس میشود زیرا هیچیک از نهادهای آموزشی به شکل شایسته نسبت به حوزه مهارت و آموزش مهارتی بها نمیدهند و به همین دلیل کشور با فوجی از تحصیل کردگان بیکار و فاقد هرگونه مهارت فنی آن هم در بین افراد دارای مدارک تحصیلی بالا روبرو است.
وی افزود: پژوهشهای میدانی نیز در تایید همین موضوع نشانگر این است که درصد کمی از افراد مشغول کار هماینک در چارچوب مرتبط با تحصیلات خود، همراه با علاقه و انگیزه فردی لازم قرار دارند.
مدیرعامل مجمع خیران توسعه و ترویج آموزشهای فنی و حرفهای خراسان رضوی در ادامه گفت و گو با خبرنگار ایرنا "اجرای نشدن کامل برنامه هدایت تحصیلی در مدارس، دیدگاه اشتباه فرهنگی برخی از والدین نسبت به اهمیت و جایگاه رشتههای مهارتی، فنی و حرفهای، فقدان برنامهریزی کلان برای جهتدهی نیروها و آموزشها به سمت نیازهای کشور در بخشهای مختلف اقتصادی و اجتماعی و همچنین نبود هماهنگی لازم و موثر بین دستگاههای متولی حوزه آموزش" را موجب فاصله نامطلوب زیاد میان آموزشهای رسمی جاری با نوع و سطح مهارتهای مورد نیاز جامعه برشمرد.
وی یکی از اهداف بلندمدت "مجمع خیران توسعه و ترویج آموزشهای فنی و حرفهای" را سفارش محور شدن ارتباط میان آموزش و صنعت برای تربیت نیرو اعلام و بیان کرد: این بدان معناست که حوزه آموزش نیروهای مورد نیاز صنعت را تامین و تربیت کند تا جلوی هدر رفتن سرمایه در کشور گرفته شود.
شریفالحسینی ادامه داد: وجود دو هزار و ۶۰۰ دانشگاه در سطح کشور به هیچوجه نشانگر توسعه مهارتآموزی در ایران نیست بلکه صرفا افزایش میل به اخذ مدرک تحصیلی صرف و مدرکگرایی فاقد نتیجه عملی و ارزشافزوده اقتصادی را در پی دارد.
وی گفت: این شرایط سبب شده تا نه تنها مدیران و کارفرمایان بخش صنعت به کارآمدی نیروهای آموزش دیده اعتماد نداشته باشند بلکه اقدام به بازآموزی نیروهای مورد نیاز خود کنند. همچنین نظام آموزش کشور نسبت به کارایی، مفید بودن و ماندگاری نیروی تربیتشده خود تضمین نمیدهد لذا تا زمانی که این دو بخش هماهنگ و همراه نشوند همچنان شاهد بحران مهارت در کشور خواهیم بود.
مدیرعامل مجمع خیران توسعه و ترویج آموزشهای فنی و حرفهای خراسان رضوی در ادامه گفتگو با خبرنگار ایرنا وزارت آموزش و پرورش را تنها وزارتخانه برخوردار از سند و برنامه جامع و هدفمند توصیف و بیان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که ۲۰ سال برای تهیه و تدوین آن وقت و انرژی صرف شد، امروز به صورت کمرنگ و ناموزون در حال اجرا است در حالی که اجرای همین سند نیز اثرگذاری لازم را در پی نخواهد داشت.
۵۵ مرکز دولتی و هزار و ۵۵ آموزشگاه آزاد در زمینه آموزشهای فنی و حرفهای در استان شش میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی عهدهدار امر مهارتآموزی هستند.
این استان همچنین ۲۶۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی در سطح ۳۳ شهرستان، ۳۳۰ هزار دانشجو و سه هزار و ۷۵۷ نفر عضو هیات علمی دارد.
۳۷ موسسه علم و فناوری و ۹۸ شرکت دانشبنیان نیز در خراسان رضوی فعالیت دارند.
نظر شما