پیکر «کامبیز درم‌بخش» به سوی خانه ابدی تشییع شد

تهران- ایرنا- پیکر «کامبیز درم‌بخش»، هنرمند پرآوازه کارتونیست معاصر ایران، روز سه‌شنبه (۱۸ آبان) از مقابل خانه هنرمندان ایران به سوی خانه ابدی بدرقه شد تا در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، هادی حیدری هنرمند کارتونیست در مراسم تشییع پیکر کامبیز درم‌بخش هنرمند پرآوازه کارتونیست معاصر ایران، گفت: کرونا استاد کامبیز درم‌بخش کارتونیست و از هنرمندان پیشکسوت را از میان ما برد و ما را در اندوه نشاند. استاد کامبیز درم‌بخش مرد ایده‌های رنگی و کارتونیست جهانی و یکی از مهمترین قله‌های هنر معاصر ایران در سن ۷۹ سالگی درگذشت و جهان تصویر را ماتم زده کرد.

حیدری اظهار داشت: من به عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ تجسمی ایران این اندوه کمرشکن را به خانواده داغ‌دیده این استاد مرحوم همچنین به همه خانواده هنری ایران تسلیت عرض می‌کنم.

مرحوم درم‌بخش هنرمندی با حوصله و باریک‌اندیش بود

مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در این مراسم گفت: افتخار برگزاری بزرگداشت این هنرمند در خانه هنرمندان برای ما فراهم شد و متاسفانه مراسم تشییع هنرمند نیز در این خانه برگزار می‌شود.

وی افزود: کامبیز درم‌بخش هنرمند باحوصله و باریک‌اندیش بود. متاسفانه در این روزها تعداد از دست دادن چنین هنرمندانی کم نیستند و امیدوارم امید به جامعه هنری ایران بازگردد.

درم‌بخش، هنر کاریکاتور ایران را به جهان شناساند

احمد عربانی هنرمند پیشکسوت و از دوستان مرحوم درم‌بخش گفت: او فخر کاریکاتور ایران بود که با پرخاشگری میانه‌ای نداشت. استاد درم‌بخش، هنر کاریکاتور ایران را به جهان شناساند و با جوایز و نشان‌های ارزشمند باعث شد دروازه موزه‌های مهم هنری جهان به سوی آثار او گشوده شوند و نام ایران در میان بزرگان هنر این سرزمین حک شود.

وی در پایان چند خاطره در تشریح ویژگی های این هنرمند و رابطه صمیمی اش با کیومرث صابری مشهور به گل آقا ذکر کرد.

درم‌بخش از خلاقیت سرشار بود

ابراهیم حقیقی گفت: درم‌بخش همکاران خود را به دکترهایی تشبیه می‌کرد که آسیب‌های جامعه را شناسایی می‌کنند. من درم‌بخش را با رادیولوژیست‌ها مقایسه می‌کنم که درمانی انجام نمی‌دهند ولی می‌توانند به صورت جزئی، دردها را نشان دهند. در آثار درم‌بخش باید نگاه کرد و دردها را دید و پرسید چرا مداوا نمی‌شوند؟

وی افزود: درم‌بخش همچنان تا آخرین روزهای زندگی‌اش از خلاقیت سرشار بود و هر زمانی که قلم و کاغذی در جمع یا خلوت به دستش می‌رسید برون‌ریزی می‌کرد. امضای خود را چنان یافته بود که اگر خطی روی کاغذی می‌کشید می‌توانستیم آن را به کامبیز نسبت دهیم.

سید مسعود شجاعی طباطبایی در این مراسم پیام آرس کاریکاتوریست برجسته کوبایی و آنجل بولیگان هنرمند مشهور مکزیکی که برای بزرگداشت زنده‌یاد کامبیز درم بخش ارسال کرده بودند را خواند.
در پیام آرس آمده است: آثار کامبیز درم بخش را از نوجوانی دنبال می کردم و بعدها فرصتی برایم پیش آمد تا او را ملاقات کنم و ساعت ها در کنار یکدیگر، از کار و زندگی صحبت کردیم. نه تنها کارتونیست بزرگی بود بلکه یک انسان بزرگ نیز بود و شنیدن خبر درگذشت او بسیار غم انگیز است. اما خوشحالم که کارهایش برای ما باقی ماند و ماندگار خواهد شد.

در پیام آنجل بولیگان نیزآمده است: سال های اخیر با کامبیز درم بخش در ترکیه ملاقات کردم که برای داوری در یک رویداد دعوت شده بودیم. برای اولین بار بود که با این هنرمند دیدار کردم. بسیار خوشحال شدم که بالاخره کسی را دیدم که مثل کارهایش دوست داشتنی است. چون همیشه اینطور نیست. مردی متواضع و پر از مهر و محبت بود.
 

یاسمین مدقالچی خواهرزاده درم بخش به نمایندگی از خانواده ایشان گفت: دایی من بعد از ۲۰ سال از آلمان به ایران برگشت تا در کنار هم وطنانش زندگی کند. ایشان را در فرانسه به عنوان نابغه کاریکاتور ایران می شناختند. اولین کارش را در سن ۱۴ سالگی در روزنامه ارتش که پدربزرگم سردبیر آن بود چاپ کرد. او یکی از پرکارترین هنرمندان معاصر بود که آثارش به همه تعلق داشت؛ هر نسلی با هر ملیتی. کاریکاتور هنر اعتراضی است او نیز مشکلات دنیا را با طنز و لطافت می کشید که بیننده غمگین نشود.

وی گفت: دایی کامبیز با چندین خط ساده فلسفه دنیا را ترسیم می کرد و می گفت که بسیار زحمت کشیدم تا به این نقاشی های ساده رسیدم. امروز به جامعه هنری ایران تسلیت می‌گویم جای کامبیز درم بخش خالی ولی کارهای زیبایش جاودانه خواهد بود.
 

حسین نیرومند مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از طرف وزیر محمدمهدی اسماعیلی و محمود شالویی سرپرست معاونت هنری پیام تسلیتی را به جامعه هنری رساند و افزود: کامبیز درم بخش بزرگترین کاریکاتوریست صد و اندی سال ایران است و این اغراق نیست. آگاهانه آن را می گویم.

درم بخش خلاق‌ترین کاریکاتوریست ایران بود و کسانی که با ایشان محشور بودند می‌دانستند که همیشه قلم و کاغذ دستش بود و سرشار از ایده بود. 

وی افزود: بسیاری متاسفانه کاریکاتور را هنر نمی‌دانند چون معتقد هستند ویژگی های محتوایی آن به فرم آن غالب است اما می‌توان آثار درخشان درم بخش را نمود هنر دانست که آثار او را از دیگر هنرمندان ایران و جهان متمایز می‌ کرد. ویژگی های زیبایی شناسانه و استفاده صحیح از سطح و خط  سبب شد که ههمترین هنرمند حوزه کارتون نام بگیرد.

پیکر «کامبیز درم‌بخش» به سوی خانه ابدی تشییع شد

پیکر کامبیز درم بخش با پخش قطعه موسیقی از فردین خلعتبری و همایون شجریان وارد محل خانه هنرمندان شد و پس از اقامه نماز به امامت حجت الاسلام محمود دعایی با دستان هنرمندان حاضر، به سوی خانه ابدی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.

محمود شالویی سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، مجید رجبی معمار  مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در کنار هنرمندانی چون مسعود شجاعی طباطبایی، محمود کلاری، هوشنگ گل‌مکانی، لیلی گلستان، بهمن فرمان‌فرما، بزرگمهر حسین‌پور، جمال رحمتی، آروین، سیف الله صمدیان، احسان آقایی و سید محمد طباطبایی در این مراسم حضور داشتند.

به گزارش ایرنا، کامبیز درمبخش، هنرمند پیشکسوت کاریکاتور، شنبه گذشته (۱۵ آبان) در سن ۷۹ سالگی و بر اثر ابتلا به بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت. وی (۸ خرداد ۱۳۲۱ تا ۱۵ آبان ۱۴۰۰) طراح، کاریکاتوریست و گرافیست بود. او برنده چندین جایزه بزرگ معتبر جهانی است و تاکنون چند نمایشگاه مستقل از آثارش در کشورهای مختلف جهان برگزار  کرده است.

وی از جمله نوادر هنرمندی محسوب می شد که در نیم سده، فعالیت هایش به طور مستمر ادامه داشت و دستاوردهای ارزشمندی را به دست آورد. آنچه در حوزه کاری درم‌بخش به عنوان یک هنرمند کاریکاتوریست حائز اهمیت است، جنبه شناخت جهانی از آثار اوست و امروزه در هر جای دنیا که صحبت از کاریکاتور باشد، بدون شک نام او با احترام آورده می شود. او برنده جایزه‌های مختلفی در بزرگترین و معتبرترین مسابقات بین‌المللی کاریکاتور ژاپن، آلمان، ایتالیا، سوئیس، بلژیک، ترکیه، برزیل و یوگسلاوی است.

بدون شرح، مینیاتورهای سیاه، دفتر خاطرات فرشته‌ها، کتاب کامبیز، المپیک خنده، سمفونی خطوط از کتاب های درم‌بخش است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha