کاهش آلام مراجعان به پزشکی قانونی خراسان رضوی در گرو ارتقای خدمات

مشهد- ایرنا- خدمات‌رسانی به مراجعان در مراکز پزشکی قانونی که به دلیل جنس مشکلاتشان با درد ناشی از کمبودهای مختلف گریبانگیر هستند از اهمیت بسزایی برخوردار است، از این رو پذیرش و رسیدگی محترمانه و منصفانه به این گروه از شهروندان نقش مهمی در کاهش آلام آنها دارد.

سازمان پزشکی قانونی در استان خراسان رضوی سالانه با رسیدگی سالانه به ۱۷۰ هزار فقره پرونده، یکی از پر مراجعه‌ترین مراکز پزشکی قانونی کشور به شمار می‌رود.

پرونده‌های مراجعان به پزشکی قانونی در قالب چهار شعبه این سازمان شامل "بخش معاینات، بخش کمیسیون، بخش آزمایشها و بخش تشریح" مورد رسیدگی کارشناسان زبده قرار می‌گیرد.

گرچه "رعایت اخلاق حرفه‌ای، مسؤولیت‌پذیری و وجدان کاری، تکریم ارباب‌ رجوع  و عدالت محوری" محورهای سند چشم‌انداز ۲۰ ساله سازمان پزشکی قانونی جمهوری اسلامی ایران تعیین شده اما مشاهدات و گفت و گوی خبرنگار ایرنا با برخی از شهروندانی که برای دریافت خدمات به مراکز پزشکی قانونی در مشهد مراجعه کرده‌اند حاکی از برخی نارضایتمندیها نسبت به خدمات این حوزه و گاه  گلایه‌هایی در باب بی‌توجهی به تکریم ارباب رجوع است.
مرکز شرق پزشکی قانونی مشهد واقع در بلوار راه‌آهن که یکی از شلوغترین مراکز این نهاد به شمار می‌رود از ابتدای امسال به خاطر فرسودگی بنا  به یک مکان استیجاری انتقال یافته است زیرا مسوولان ادامه خدمات‌دهی در مکان قدیمی را پرمخاطره عنوان کرده بودند.  
مسوولان پزشکی قانونی خراسان رضوی از بابت متناسب نبودن فضا با حجم مراجعان، کمبود اعتبارات و کمبود شدید نیروی انسانی دل پر دردی دارند و  در خصوص تخلیه یکی مرکز پزشکی قانونی بلوار راه آهن مشهد بر این باورند که اگر  این مرکز تخلیه نمی‌شد مخاطراتی را برای مردم در پی داشت و به همین دلیل مکان دیگری به صورت استیجاری جهت خدمات‌رسانی مناسب و در خور شان شهروندان فراهم شده است.

یک سالن تشریح به کل جمعیت خراسان رضوی خدمات می‌دهد
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مشکلات این حوزه در خدمات رسانی به مردم اشاره و بیان کرد: مشکلات این سازمان در سه بخش کمبود زیرساختها، کمبود شدید نیروی انسانی و کمبود اعتبارات خود را نمایان ساخته است.
دکتر آریا حجازی افزود: نبود فضای لازم برای تشریح و معاینات در خراسان رضوی یکی از مشکلات مهم در پزشکی قانونی استان است به طوری که اکنون تمام شهرستانهای استان به جز مشهد فاقد سالن تشریح  هستند و کمبود اعتبارات پروژه های عمرانی در این راستا را متوقف کرده است.
وی ادامه داد: در سالن تشریح پزشکی قانونی مشهد روزانه بیش از ۱۰ جسد کالبد شکافی می‌شود که بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از آنها مربوط به سایر شهرستانهای استان خراسان رضوی است.
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت: هم‌اکنون عملیات احداث سالن تشریح نیشابور که از سال ۱۳۹۴ آغاز شده است با پیشرفت ۴۵ درصدی به علت کمبود امکانات متوقف مانده است.
حجازی افزود: تکمیل سالن تشریح پزشکی قانونی نیشابور در فضایی به مساحت هزار و ۳۰۰ متر مربع، نیازمند ۳۰ میلیارد ریال اعتبار است که ۱۰ میلیارد ریال آن را خانم چنارانی نماینده مردم این شهرستان از محل اعتبارات ویژه نمایندگان وعده داده است.

وی ادامه داد: شهرستانهای سبزوار، تربت‌حیدریه، قوچان و کاشمر در خراسان رضوی بیشترین نیاز را به سالن تشریح دارند و هم‌اینک اجساد نیازمند تشریح پزشکی قانونی از این شهرستانها به مشهد انتقال داده می‌شود.

کمبود فضای فیزیکی یکی از مشکلات در مراجعان پزشکی قانونی مشهد  

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی به فعالیت ۲۳ مرکز پزشکی قانونی در سطح این استان اشاره و بیان کرد: چهار مرکز از این تعداد در شهر مشهد دایر است. 
حجازی افزود: سالانه ۱۷۰ هزار پرونده در پزشکی قانونی خراسان رضوی مورد رسیدگی قرار می گیرد که نیمی از آنها مربوط به شهر مشهد است و تا زمانی  که زیر ساخت‌ها توسعه نیابد نمی توانیم به درستی مردم و مراجعان را تکریم کنیم داشته باشیم هر چند که در جهت پاسخگویی بهتر شیفت‌های کاری پرسنل تا ساعت هشت ادامه یافته است.
وی ادامه داد: کمبودهای زیرساختی برای خدمات به مراجعان پزشکی قانونی به ویژه در کلانشهر مشهد از مشکلات عدیده است به طوری که امکان پذیرش به این حجم ارباب رجوع در فضای مناسب و در خور شان شهروندان وجود ندارد. 
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی چهار مرکز پزشکی قانونی در مشهد را شامل ۲ واحد مستقر در مناطق شرقی و غربی این کلانشهر ذکر و بیان کرد: بخش تشریح اجساد و آزمایشگاه پزشکی قانونی مشهد جنب بیمارستان امام رضا(ع) این کلانشهر بوده و مرکز ستادی پزشکی قانونی مشهد هم امور کمیسیونها را بر عهده دارد. 
حجازی افزود: در مرکز شماره یک یا مرکز ستادی پزشکی قانونی خراسان رضوی با وجود این که هزار متر مربع به فضای این سالن از ساختمان‌های مجاور اضافه شده است اما هنوز برای تعداد مراجعان کافی نیست و همچنین در مرکز شماره  ۲ بخش تشریح اجساد و آزمایشگاه نیازمند توسعه است و فضای مناسب ندارد.
وی ادامه داد: به دنبال تلاشهای انجام شده، ساختمان مرکز پزشکی قانونی شماره سه واقع در شرق مشهد که درحال تخریب بود با مساعدت رییس قوه قضاییه و ریاست سازمان پزشکی قانونی در سال جاری در مکان استیجاری مستقر شده است که شهرداری دراین زمینه کمک‌رسان بوده است.
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت: ساخت بنای مناسب پزشکی قانونی شرق مشهد که روزانه دست کم ۱۵۰ مراجعه  کننده دارد و بیشترین مراجعه در بین سایر مراکز را تشکیل می‌دهد نیازمند همکاری و حمایت مسوولان اعم از استاندار خراسان رضوی و شهردار مشهد است.
حجازی افزود:ساختمان شماره چهار پزشکی قانونی مشهد نیز در بلوار وکیل آباد و غرب مشهد واقع شده که نیاز به توسعه فضا برای پذیرش مراجعان در این مرکز داریم. 

کمبود شدید نیروی انسانی در پزشکی قانونی خراسان رضوی 

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت: ۵۰ درصد از چارت سازمانی نیروی انسانی پزشکی قانونی این استان هم‌اینک خالی است و همین نقصان مشکلات بسیاری را در پاسخگویی به مراجعان ایجاد کرده است. 
حجازی افزود: کارمندان شاغل در پزشکی قانونی خراسان رضوی بیش از ۲۵۰ نفر هستند و از بابت نیروی انسانی با کمبود و مشکلات فراوانی رو به رو هستیم و کمبود اعتبارات اجازه جذب نیروی انسانی را نمی‌دهد.
وی اضافه کرد: این در حالی است که در راستای کمبود فضای فیزیکی و حجم بالای مراجعان به مراکز پزشکی قانونی در مشهد سعی شده است با از خودگذشتگی پرسنل، نوبتهای کاری آنها تا ساعت ۲۰ هر روز یک سره شود تا بدین طریق از تنش مراجعان و تعداد آنها در یک شیفت کاسته شود.
او ادامه داد: پزشکی قانونی خراسان رضوی اکنون در بخشهای سم‌شناسی و آسیب‌شناسی دارای تجهیزات به روز است و در قسمت ژنتیک نیز در حال به روز شدن است.

نزاع، بیشترین موضوع پرونده‌های پزشکی قانونی 

مسوول واحد آمار اداره‌کل پزشکی قانونی خراسان رضوی نیز می‌گوید: یک سوم از پرونده های پزشکی قانونی مربوط به مراجعان نزاع است که بیشترین معاینات پزشکی را شامل می شود.
حسن نورچناربو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد کل معاینات نزاع در استان خراسان رضوی طی نیمه نخست امسال بیش از ۳۰ هزار نفر بوده است که دو سوم آنها مرد و بقیه زن بوده اند.
وی ادامه داد: سازمان پزشکی قانونی ۸۰ نوع خدمت انجام می دهد که این خدمات در خراسان رضوی از طریق چهار مرکز پزشکی قانونی در مشهد و ۱۹ مرکز در شهرستانهای این استان ارائه می شود.
مسوول واحد آمار اداره‌کل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در خراسان رضوی آمار فوت‌شدگان بر اثر حوادثی مانند تصادفات، برق گرفتگی، مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، سوختگی، نزاع و غرق‌شدگی در مردان بین ۲ تا سه برابر زنان است.
نورچناربو افزود: طی ۶ ماهه اول امسال ۷۹ تن بر اثر سوختگی،  ۱۵ تن بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن، ۳۸ تن بر اثر غرق‌شدگی و  ۵۷۳ تن بر اثر تصادفات درون شهری، برون شهری و جاده ای روستایی فوت کرده‌اند.
وی ادامه داد: در همین مدت ۱۴ هزار و ۳۳۱ نفر بر اثر حوادث ناشی از تصادفات در خراسان رضوی مجروح و مصدوم شده‌اند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha