فعالیت شوراهای حل اختلاف حجم ورودی پرونده‌های قضایی را کاهش می‌دهد

سنندج‌ - ایرنا - نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: شوراهای حل اختلاف می توانند حجم ورودی پرونده ها به دادگستری را کاهش دهند و از این حیث باید کارکنان این نهاد از حمایت‌های بیشتری برخوردار شوند چرا که کارشان به نوعی مجاهدت محسوب می شود.

حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی روز چهارشنبه در جریان دیدار با مسوولین و کارکنان شوراهای حل اختلاف استان کردستان اظهار داشت کار شوراهای حل اختلاف را عام المنفعه است چون ایجاد صلح و سازش در بین مردم کار پرخیر و برکتی است که موجبات رضایت خدای متعال را در پی دارد.

 معاون توسعه حل اختلاف استان کردستان هم در این دیدار گفت: در حال حاضر ۳۸ درصد از پرونده های شورای حل اختلاف استان کردستان به صلح و سازش منجر می شود که بنا داریم با تلاش مضاعف همکاران این میزان را به ۴۵ درصد برسانیم.

بهادر اسدی با اشاره به اینکه در سند تحول قضایی قوه قضاییه اشاره ای ویژه به مقوله صلح و سازش شده است اظهار داشت: در معاونت توسعه حل اختلاف نهادهای شبه قضایی همچون نهاد داوری ، میانجیگری و ستاد ملی صبر فعال هستند و تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی از این طریق منجر به صلح و سازش می شود .

وی تاکید کرد: اخیرا ابلاغ ۴۳ نفر از صلح یاران شهرستان سنندج توسط ریاست کل دادگستری استان به آنها اهدا شده و مقرر است تا در تمامی شهرستانها و روستاهای استان کردستان این افراد بصورت خودجوش طرفین پرونده ها را به صلح و سازش هدایت کنند.

معاون توسعه حل اختلاف استان کردستان ادامه داد: همچنین بنا داریم تا در تمامی مساجد سطح استان کردستان یک هیأت صلح و سازش مستقر کنیم.

فعالیت شوراهای حل اختلاف حجم ورودی پرونده‌های قضایی را کاهش می‌دهد

کارکنان شوراهای حل اختلاف کردستان امروز همچنین با نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سنندج هم دیدار کردند.

شوراهای حل اختلاف افتخار دستگاه قضایی هستند

ماموستا فایق رستمی اظهار داشت: تقویت فرهنگ مصالحه و اصلاح ذات البین در قرآن کریم بارها اشاره شده و از منظر دین مبین اسلام صلح و سازش اهمیت والایی دارد .

وی افزود: شوراهای حل اختلاف افتخار دستگاه قضایی هستند و وظیفه خطیر و سنگینی را برعهده دارند و مشاجرات و منازعات را در جامعه کاهش می دهند و کارکنان این نهاد مقدس باید با بردباری ، اخلاق مداری و صبر مشکلات مردم را حل و فصل کنند.

ماموستا رستمی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت تحکیم بنیان خانواده اشاره کرد و افزود: شورای حل اختلاف با ایجاد صلح و سازش میان زوجین و ایجاد وحدت ، رحمت ، مودت و الفت از رشد آمار طلاق در جامعه جلوگیری می کنند .

وی بر نقش این نهاد در کاهش اطاله دادرسی در محاکم اشاره کرد و ادامه داد: جلوگیری از سرازیرشدن پرونده ها به محاکم قضایی در کاهش زمان رسیدگی به پرونده ها بسیار تاثیرگذار است و جلب رضایت مردم را در پی خواهد داشت.

ماموستا رستمی اهمیت کار کارکنان شوراهای حل اختلاف را یادآور شد و بر لزوم ارتقای سطح معیشتی کارکنان شاغل در این مجموعه تاکید کرد.

در ابتدای این دیدار ، بهادر اسدی معاون توسعه حل اختلاف استان کردستان از رهایی چهار محکوم به قصاص در استان کردستان با تلاش شوراهای حل اختلاف استان کردستان در سال جاری خبر داد و افزود : ائمه جماعات و ماموستایان استان کردستان نقش ویژه و منحصر بفردی در ایجاد صلح و سازش در استان دارند که امیدواریم این جایگاه بیش از پیش تقویت شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha