بومی سازی دستگاه تحریک مغناطیسی مغز برای نخستین بار در کشور

تهران- ایرنا- "دستگاه تحریک مغناطیسی مغز (rTMS)" برای نخستین بار و به طور کاملا بومی شده توسط یک شرکت دانش بنیان با هدف دستیابی به خودکفایی و تامین تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز در حوزه دانش علوم اعصاب طراحی و ساخته شد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، محمد محمدی مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در خصوص این دستاورد گفت: دستگاه تحریک مغناطیسی مغز این شرکت با نام تجاری Magsurve از نظرسطح تکنولوژی و کاربردی قابل رقابت با مشابه خارجی است و در برخی از امکانات مورد استفاده از این دستگاه از تجهیزات پیشرفته تری نیز برخوردار است. این دستگاه با دریافت مجوزهای لازم از اداره کل تجهیزات پزشکی در داخل کشور طراحی و ساخته شد. 

وی بیان کرد: این دستگاه که یکی از پیچیده ترین دستگاه ها در حوزه علوم اعصاب بشمار می آید و تکنولوژی طراحی و ساخت آن تنها در اختیار کشورهای معدودی است، با همکاری برترین متخصصان در حوزه های نوروساینس، مهندسی و برنامه نویسی برای نخستین بار در داخل کشور طراحی و ساخته شد.

محمدی افزود: این موفقیت سبب شد نیاز متخصصان در مراکز درمانی و پژوهشی به چنین دستگاهی تامین و ایران از نظر تجهیزات بالینی و پژوهشی نوروساینس به کشوری خودکفا تبدیل شود. دستگاه تحریک مغناطیسی مغز در موقعیت های بالینی و پژوهشی کاربردهای فراوان دارد، بطوری که در کاربردهای بالینی دستگاه می توان از اثربخشی آن در درمان و بهبودی بسیاری از اختلالات روانشناختی و نورولوژیک مانند افسردگی، اضطراب، وسواس، دردهای مزمن، اختلالات مربوط به ولع نام برد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه در مطالعات تحقیقاتی نیز از این دستگاه برای شناخت بیشتر عملکرد مغز در پروتکل های پژوهشی مختلف استفاده می شود، اظهار داشت: هر چه شناخت ما از مغز بیشتر باشد، طراحی مداخلات درمانی مختلف و حتی ارتقای عملکرد افراد با سرعت و اثربخشی بیشتری امکان پذیر است.

وی استقبال جامعه متخصصان از دستگاه تحریک مغناطیسی مغز طراحی داخل کشور را نشان دهنده کیفیت ساخت و کاربرد آن  دانست و یادآور شد: این دستگاه با هدف تسهیل در ارایه خدمات رسانی و درمانی به نیازمندان و با هزینه ای بسیار نازل تر نسبت به نمونه های خارجی آن تولید شده است.

محمدی گفت: رسالت و هدف این شرکت دانش بنیان افزایش دسترسی هر چه آسان تر متخصصان ایرانی به بهترین و با کیفیت ترین تجهیزات علوم اعصاب است و این شرکت می کوشد همپای پیشرفت در امر تولید و ساخت ابزارها و تجهیزات حوزه های دانش علوم شناختی و علوم اعصاب در دنیا مانند نوروفیدبک/بیوفیدبک، دستگاه تحریک الکتریکی فراجمجمه ای و دستگاه EEG، زمینه را برای پیشبرد اهداف بالینی و پژوهشی متخصصان و محققان در داخل کشور هموار سازد.

وی یادآور شد: این مجموعه دانش بنیان در چند سال فعالیت خود، در زمینه تجهیزات علوم اعصاب پیشرو بوده و افتخار این را داشته است که طراحی دستگاه تحریک الکتریکی مغز را از سال ۹۳ در دستور کار خود قرار داده و با کارشناسان، ناظران و متخصصان ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی نیز در تعامل مستمر است. برنامه شرکت این است که با کمک نهادهای دولتی و خصوصی بحث صادرات این محصول را مانند سایر محصولات و فناوری های شناختی خود در سال جاری آغاز کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha