از حرکت «کتابگرد هدهد» تا عضویت رایگان در کتابخانه‌های شهرداری تهران

تهران-ایرنا-معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اعلام برگزاری ویژه برنامه «کتاب سایه‌بان شهر» به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی گفت: در این هفته اتوبوس «کتابگرد هدهد» با اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری در سطح شهر حرکت می‌کند و شهروندان می‌توانند به صورت رایگان عضو کتابخانه‌های سازمان شوند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سیدعلیرضا فاطمیان‌پور با تشریح برنامه‌های این سازمان به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی(۲۴ آبان تا یکم آذر) اظهارداشت: این برنامه‌ها با هدف ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین شهروندان در قالب ۱۶۵ عنوان برنامه با ۴۵۹ اجرا برگزار می‌شود.

وی از تدارک سه بسته با عنوان «کتاب سایه‌بان شهر» خبر داد و گفت: در بسته محتوای مجازی «کتاب سایه‌بان شهر» هر یک از فرهنگسراها یک عنوان محصول مجازی در قالب‌های گوناگون با موضوع ترویج فرهنگ کتابخوانی تولید و در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیان کرد: بسته تشویقی کتابخانه‌ها با عنوان «کتاب سایه‌بان شهر» نیز از ۲۴ آبان تا ۲۴ آذرماه اجرا می‌شود و شامل بخشودگی صددرصدی جرائم دیرکرد برای اعضای کتابخانه‌های سازمان و ثبت‌نام و عضویت رایگان شهروندان در کتابخانه‌هاست.

وی اهدای کتاب به مناطق محروم اطراف تهران و دیگر نقاط کشور را از دیگر برنامه‌های هفته کتاب عنوان کرد و گفت: طرح «کتاب در گردش» نیز با هدف دست به دست شدن کتاب بین شهروندان پیش‌بینی شده و در آن از شهروندان دعوت می‌شود پس از مطالعه کتاب، آن را به دوستان و نزدیکان خود هدیه دهند.

فاطمیان‌پور اظهارداشت: ۲۶ کتابخانه سازمان فرهنگی هنری با ایجاد غرفه‌های «کتاب در گردش» در اجرای این طرح مشارکت دارند و در پویش «هدیه کتاب» از کاربران اینستاگرام دعوت می‌شود ضمن معرفی یکی از کتاب‌های شخصی خود، آن را به یکی از دوستان خود هدیه دهند و او را به این چالش دعوت کنند، در پایان به ۱۵ نفر از کسانی که پست خود را به نشانی اینستاگرام دبیرخانه ارسال کنند، جوایزی اهدا خواهد شد.

وی درباره حرکت اتوبوس «کتابگرد هدهد» در سطح شهر بیان کرد: اجرای نمایش با موضوع کتاب، مسابقه‌های فرهنگی هنری، فروش کتاب با تخفیف، قصه‌گویی و توزیع محصولات فرهنگی ، تجلیل از نویسندگان و اصحاب رسانه از جمله برنامه‌های «کتابگرد هدهد» است.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به برگزاری آیین اختتامیه «باشگاه کتابخوانی صدتایی‌ها» در هفته کتاب اظهارداشت: اجرای این برنامه در فصل تابستان با حضور بیش از ۲ هزار مخاطب کودک و نوجوان آغاز شد و در آن ۹۲ هزار و ۲۴۶ کتاب مورد مطالعه قرار گرفت و نیز ۲هزار و ۵۹۸ نفر عضو جدید کتابخانه‌ها شدند که در آیین اختتامیه، ۳۰ مخاطب توسط دبیرخانه به عنوان نفرات برگزیده معرفی و تقدیر می‌شوند.

وی گفت: آیین نام‌گذاری کتابخانه و بزرگداشت دکتر مهری سویزی دیگر برنامه پیش‌بینی‌ شده است که به نامگذاری کتابخانه فرهنگسرای خانواده به نام ایشان اختصاص دارد، سویزی از کارشناسان بنام عرصه خانواده و تعلیم و تربیت و عضو شورای اندیشه‌ورز خانواده سازمان فرهنگی هنری بود.

فاطمیان‌پور افزود: در برنامه «زیست کتابخانه‌ای» سه کلیپ درباره معرفی بخش‌های مختلف یک کتابخانه، مزایای استفاده از خدمات آن و همچنین نحوه صحیح معرفی کتاب تولید و منتشر شده و سپس از مخاطبان کودک و نوجوان دعوت می‌شود در قالب یک ویدئو، به معرفی یک کتاب بپردازند و در پایان به صاحبان آثار برگزیده جوایزی اهدا می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه از اجرای سه برنامه تخصصی خبر داد و گفت: مدیریت امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی در اجرای ششمین کنگره «متخصصان علوم اطلاعات» که به همت انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران برگزار می‌شود، مشارکت خواهد داشت.

وی افزود: کتابداران سازمان فرهنگی هنری می‌توانند در پنل‌های تخصصی این کنگره با موضوع راهبردهای تحول دیجیتال در کتابخانه‌ها، آرشیوها و موزه‌ها شرکت کنند و به صورت رایگان عضویت یک ساله انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران را دریافت کنند.

فاطمیان‌پور با اشاره به برنامه «یار مهربان» اظهارداشت: با همکاری بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی، کتاب‌های کمک‌آموزشی مورد نیاز ۱۱۰ کتابخانه سازمان فرهنگی هنری به این مراکز اهدا می‌شود که ارزش این کتاب‌های اهدایی در مجموع بیش از ۲۵۰ میلیون تومان است.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: همچنین ۱۲۶ برنامه محله‌ای منطقه‌ای برای هفته کتاب و کتابخوانی تدارک دیده شده که شهروندان برای اطلاع از آن می‌توانند به نزدیک‌ترین فرهنگسرا به محل سکونت خود مراجعه کنند.

از حرکت «کتابگرد هدهد» تا عضویت رایگان در کتابخانه‌های شهرداری تهران

بیست‌ و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ آبان‌ تا یکم آذر ۱۴۰۰ با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُر کنیم» در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha