به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، منوچهر منطقی روز یکشنبه در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با اتحادیه سازمانهای حمل و نقل همگانی کشور با طرح برخی پیشنهادها درباره هوشمند سازی حمل و نقل عمومی، افزود: یکی از پیشنهادها این است که باتری موتور سیکلتها به صورت سوآپ طراحی شود؛ به این معنا که موتورهای برقی برای شارژ باتری موجود را ارائه و باتری جدیدی دریافت کنند. این امر هزینههای باتری را کاهش خواهد داد.
وی بیان کرد: این طرح در دو پایلوت اجرایی میشود. طرح جدید دیگر استفاده از یک پلتفرم برای اتوبوس و کامیون است. این توانمندی در کشور وجود دارد و مدلهای خوبی در این زمینه توسعه داده شده است.
منطقی اضافه کرد: در حال حاضر بخش عمده خودروهای موجود در کشور تولید داخل و بخشی از آن چینی است و میتوان برای تولید آنها از یک پلتفرم استفاده کرد. در این راستا این پیشنهاد به وزیر کشور ارائه شده تا از این طرح برای نوسازی ناوگان حمل و نقل بهره ببریم.
طرح تاکسی هوایی برای بازسازی ناوگان حمل و نقل
دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی ادامه داد: تاکسی هوایی از دیگر پیشنهادها برای بازسازی ناوگان حمل و نقل است، پروژه تاکسی هوایی هنوز عملیاتی نشده است، ولی اجرای آن به خیلی از استانها اجازه تحرکات بیشتر به ویژه در حوزههای خدمات اورژانسی ارائه میدهد.
منطقی گفت: توزیع سریع دارو یا رساندن قطعات حیاتی در کارخانجات خط تولید از زمینههای کاربردی تاکسی هوایی است. مشکل اصلی اجرای این طرح ارائه مدل اقتصادی و مقرون به صرفه است، به عنوان مثال اگر بخواهیم گارد پرواز برای یک تاکسی هوایی با ظرفیت ۹ نفره تعریف کنیم، ظرفیت مسافران آن کاهش خواهد یافت.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل معاونت علمی ریاست جمهوری اظهار داشت: طولانی بودن فرآیند اخذ مجوز برای تاکسی هوایی از دیگر چالشهای این طرح است. برای رفع این چالش طرحی در این زمینه به شورای عالی هواپیمایی ارسال کردیم و در صورت تصویب، این فرایند کوتاه تر خواهد شد.
وی یادآور شد: تامین سوخت هواپیماها از دیگر چالشهای طرح تاکسی هوایی است، هواپیماها به سوخت خاصی نیاز دارند که در این زمینه با چند مجموعه برای تولید این سوخت در حال مذاکره هستیم.
نظر شما