ایرانشهر نماد سوزن‌دوزی سیستان و بلوچستان است

زاهدان- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: ایرانشهر با وجود زنان و دختران هنرمند و ماهر سوزن‌دوز به عنوان نماد سوزن‌دوزی این استان مطرح است.

رحمان ریگی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: هنر سوزن دوزی در این شهرستان به بلندای تاریخ مطرح است بطوریکه در اکثر منازل زنان و دختران منطقه به این صنعت مشغول به کار هستند به همین سبب ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی نامگذاری شده است.

وی افزود: با وجودی که هنر سوزن دوزی در اکثر مناطق سیستان و بلوچستان وجود دارد اما انتخاب این شهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی به علت تعداد کارگاه‌های بیشتر و تکنیک‌های متداول و رایج این شهر بوده است. 

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایرانشهر گفت: کیفیت سوزن‌دوزی و وجود زیرساخت‌های شهری در ایرانشهر باعث شده این شهرستان در سال 97 به عنوان شهر ملی سوزن دوزی کشور به ثبت برسد.

وی ادامه داد: سوزن دوزی یکی از غنی ترین داشته های زنان بلوچ محسوب می‌شود و ملی شدن این شهر حاصل زحمات صنعتگران و کیفیت محصولات تولیدی این شهرستان و استقبال آن در کشور و جهان است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایرانشهر اظهارداشت: هرسال از سوی میراث فرهنگی کلاس های آموزشی برای دوستداران این صنعت زیبا در ایرانشهر تشکیل و به شرکت کنندگان با همکاری سازمان فنی و حرفه ای گواهینامه مهارت اعطا می‌شود.

وی افزود: به هنرمندان سوزن دوز از ٣٠٠ تا ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات در قالب طرح اشتغال خانگی پرداخت می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha