نگاهی به مهم‌ترین رخدادهای آموزش و پرورش در ۱۰۰ روز گذشته

تهران- ایرنا- واکسیناسیون گسترده معلمان، کارکنان مدارس و دانش‌آموزان و بازگشایی تدریجی مدارس بعد از ۲۲ ماه، بررسی لوایح طرح رتبه بندی معلمان در مجلس شورای اسلامی و بحث انتخاب وزیر آموزش و پرورش از مهم‌ترین رویدادهای این حوزه در ۱۰۰ روز اخیر است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهوری خرداد ماه امسال در گردهمایی بزرگ فرهنگیان و معلمان و همچنین از زمان ریاست جمهوری خود، موضوعاتی مانند بازگشایی مدارس با حفظ سلامت دانش‌آموزان، تحقق عدالت آموزشی به ویژه در مناطق محروم، بهبود معیشت فرهنگیان و افزایش کیفیت آموزش را به عنوان اولویت های خود اعلام کرده است.

واکسیناسیون علیه کرونا اولین گام و شرط لازم و ضروری برای بازگشایی ایمن مدارس بود. در واقع واکسیناسیون دانش‌آموزان، دانشجویان و معلمان مطالبه‌ای مهم و منصفانه بود که پس از حدود ۲۲ ماه از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا در دولت سیزدهم محقق شد.

مدارس و مراکز آموزشی از اول اسفند ماه سال ۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند و آموزش دانش‌آموزان به ناچار از شبکه‌های مجازی از جمله شاد و مدرسه تلویزیونی دنبال شد.

هرچند در این مدت آموزش به واسطه شبکه شاد، مدرسه تلویزیونی و ارائه بسته‌های یادگیری تداوم یافت، اما تجربه ناشی از تعطیلی طولانی مدت مدارس و دوری دانش‌آموزان از کلاس درس و معلم نشان داد که علاوه بر افت تحصیلی، دانش‌آموزان دچار مشکلات روانی، عاطفی، جسمانی و اجتماعی بسیاری شده اند.

بازگشایی تدریجی مدارس پس از ۲۲ ماه با واکسیناسیون گسترده دانش آموزان و معلمان 

با توجه به نظرات کارشناسان و مسوولان آموزش و پرورش، بازگشایی مدارس نیاز مهم دانش آموزان است، اما این بازگشایی باید با حفظ ایمنی و سلامت دانش آموزان صورت گیرد تا در این راستا از نگرانی والدین و دانش‌آموزان در محیط درس کاسته شود.

ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به نگرانی‌های والدین، دانش‌آموزان و معلمان درخصوص ابتلا به بیماری در صورت بازگشایی مدارس، واکسیناسیون معلمان و کادر مدرسه را در وهله اول شرط بازگشایی دانست.

با توجه به کمبود واکسن در کشور در خرداد و تیر برنامه واکسیناسیون میسر نشد و همچنان نگرانی‌ها نسبت به بازگشایی مدارس ادامه داشت.

در نهایت با انتخاب ابراهیم رییسی به ریاست جمهوری، وی اولویت دولت خود را مهار کرونا و سرعت بخشیدن به واکسیناسیون مردم اعلام کرد و از مسوولان وزارت بهداشت خواست برنامه واکسیناسیون را سرعت بخشند.

پس از آن واردات گسترده واکسن در دستور کار قرار گرفت و واکسیناسیون معلمان، کارکنان مدارس و رانندگان سرویس‌های ایاب و ذهاب دانش‌آموزان در اولویت قرار گرفت. معلمان از اواسط مردادماه دز اول واکسن خود را دریافت کردند و واکسیناسیون آنها تا اواسط مهرماه پایان یافت.

رییس‌جمهوری روز دهم مهرماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با درک نگرانی خانواده‌ها در مورد سلامت فرزندان اعلام کرد که در کنار اقدامات انجام‌شده برای واکسیناسیون معلمان، کادر مدارس، والدین و رانندگان سرویس مدارس، لازم است واکسیناسیون دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال نیز با سرعت انجام شود.

رئیسی در مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ نیز در جمع دانش‌آموزان گفت: تلاش زیادی شده است که آموزش در هر جایی که امکان آن فراهم است حضوری باشد، اما به هر صورت صیانت از سلامت و جان فرزندان و معلمان اولویت اصلی دولت است. بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده به زودی به هدف واکسیناسیون ۷۰ درصدی در جامعه می‌رسیم و درخواست من از مسئولان آموزش و پرورش این است که به سمت گسترش آموزش حضوری با رعایت دقیق اصول بهداشتی حرکت کنند.

دولت با واردات سه میلیون دز واکسن برای دانش آموزان، واکسیناسیون دانش آموزان پایه دوازدهم در وهله اول و پایه های یازدهم، دهم، نهم، هشتم و هفتم را مورد توجه قرار داد.

به گفته اعظم گودرزی سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، تا هفته اول آبان ماه، چهار میلیون و ۷۲۹ هزار و ۱۵۵ نفر از دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله کشور واکسینه شدند.

وی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: واکسن می‌تواند به عنوان مقدمه‌ای برای تامین ایمنی دانش‌آموزان و راهی برای تسهیل مراحل بازگشایی مدارس باشد.

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش افزود: اکنون ۲۰۰ پایگاه تجمیعی واکسیناسیون وابسته به وزارت آموزش و پرورش با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال پوشش طرح واکسیناسیون دانش‌آموزان در سراسر کشور هستند تا تعداد بیشتری از دانش‌آموزان واکسن کرونا را دریافت کنند.

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: وزارت بهداشت برای تزریق واکسن سینوفارم به ۶ میلیون و ۳۰۵ هزار دانش آموز ۱۲ تا ۱۸ ساله مجوز صادر کرد و تاکنون این واکسن در پایگاه‌های تجمیعی و مراکز سلامت به دانش‌آموزان تزریق شده است.

وی خاطرنشان کرد: استقبال خوبی از سوی دانش‌آموزان برای تزریق واکسن کرونا صورت گرفت و اکنون تعداد کمی از دانش‌آموزان هنوز موفق به تزریق واکسن نشده‌اند. به همین منظور والدین دانش‌آموزان می‌توانند برای واکسینه کردن فرزندان خود به مراکز مشخص شده مراجعه و ایمنی فرزندان خود را در برابر این ویروس تامین کنند.

پس از واکسیناسیون گسترده دانش‌آموزان در نهایت بازگشایی مدارس در مناطق شهری نیز ممکن شد. آموزش و پرورش با همکاری وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی الگویی را به عنوان نقشه راه بازگشایی ایمن و تدریجی مدارس طراحی کردند که بر این اساس مدارس مناطق روستایی و عشایر فعالیت خود را از ابتدای مهر ماه به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز کردند.

همچنین بازگشایی مدارس برای دانش‌آموزان متوسطه دوم در ۱۵ آبان‌ماه و برای دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه اول در یکم آذرماه تعیین شده است.

بررسی رتبه‌بندی معلمان در مجلس

طرح رتبه بندی معلمان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.

رییس جمهوری در مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ نظر مثبت خود را نسبت به طرح رتبه بندی معلمان اعلام کرد و گفت: با توجه به جایگاه محوری معلم در نظام آموزش و پرورش‌ حفظ و ارتقای شأن و منزلت و معیشت معلمان بسیار مهم است و طرح رتبه‌بندی معلمان ناظر به تحقق همه این اهداف است و صرفا جنبه معیشتی و مالی ندارد.

طرح رتبه بندی معلمان برای اولین بار پس از تدوین سند تحول بنیادین در سال ۹۰ در این سند مطرح شد.

لوایح این طرح اوایل تابستان سال ۹۲  به مجلس ارائه شد که پس از بررسی به دلیل برخی اشکال‌ها از سوی مجلس به دولت بازگردانده شد و نمایندگان مشخص شدن منابع مالی برای اجرای آن را خواستار شدند.

اما مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند طرح رتبه‌بندی معلمان نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی ندارد، بنابراین در آخرین جلسه هیات دولت ۲۷ اسفند ماه ۹۳ در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب رسید.

بر این اساس مرحله اول طرح رتبه‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد، اما به منظور اعتباربخشی بیشتر، قانونی بودن اجرا و تامین اعتبار این طرح در قانون برنامه ششم توسعه (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰)، دولت مکلف شد طرح رتبه‌بندی را در مرحله نهایی در قالب یک لایحه تهیه و به مجلس ارائه کند.

طرح رتبه بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.

این طرح ویژه معلمان رسمی و پیمانی است. آن دسته از معلمانی که ۳۰ سال سابقه خدمت به بالا تا ۳۵ سال دارند نیز از امتیاز بیشتری نسبت به سایر مشمولان برخوردارند. در مجموع هر معلم رسمی و پیمانی با بیش از ۲ سال سابقه کار می‌تواند از مزایای طرح رتبه بندی برخوردار شود.

وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که این طرح شامل آموزگاران، دبیران، مربیان تربیتی، هنرآموزان، مربیان ورزش، مربیان پرورشی، مراقبان سلامت، مشاوران، معاونان و مدیران واحدهای آموزشی است یعنی حدود ۷۲۰ هزار نفر در سراسر کشور از امتیاز این طرح بهره‌مند خواهند شد.

بنابراین، معلمان با ۲ سال سابقه کار و بالاتر در پنج رتبه و با سنوات ۲، ۶، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ سال خدمت رتبه‌بندی خواهند شد و نظام رتبه‌بندی، سنجش صلاحیت معلمان طبق شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه ای انجام می‌شود.

شایستگی‌های عمومی شامل شرایط عمومی استخدام بر اساس مقررات استخدامی مورد عمل، شایستگی‌های تخصصی شامل رشته، مدرک تحصیلی، دانش موضوعی مرتبط با محتوای تخصصی دروس آموزشی و امور تربیتی، روش‌ها و فنون تدریس و هدایت و نظارت آن و شایستگی‌های حرفه‌ای شامل اخلاق حرفه‌ای، توانایی‌ها و مهارت های آموزشی، پرورشی و پژوهشی (کاربردی و مساله محور) بر اساس آزمون‌های الکترونیکی می‌شود.

مشمولان در صورت کسب صلاحیت‌ها و داشتن شرایط مربوط، می‌توانند به رتبه بالاتر ارتقا یابند و از مزایای جدول افزایش امتیازات موضوع این تصویب‌نامه برخوردار شوند. همچنین، به منظور ایجاد انگیزه برای معلمانی که براساس ضوابط و مقررات مربوط، آخرین طبقه و رتبه شغلی را اخذ کرده یا می کنند، به ازای هر سال سابقه تجربی که بعد از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویب‌نامه کسب می‌کنند.

مشمولان شاغل دوره ابتدایی و متوسطه، مشروط بر اینکه امتیاز ارزیابی عملکرد سالانه آنان نیز کمتر از ۹۰ درصد نباشد، به ترتیب از افزایش حقوق معادل (۱۰۰) و (۵۰) امتیاز ضربدر ضریب ریالی سالانه برخوردار می‌شوند.

معاون پارلمانی رییس جمهوری نهم آبان ماه امسال با تاکید بر پایبندی دولت به لایحه رتبه بندی و ارتقای معیشت معلمان، گفت: دولت به این لایحه پایبند است و رییس جمهوری بر ارتقای سطح معیشت معلمان تاکید دارد.  

سید محمد حسینی افزود: رییس جمهوری قائل به اجرای این لایحه است و در این که وضع معیشتی و منزلتی معلمان ارتقا پیدا کند هیچ تردیدی وجود ندارد و همه درباره آن اتفاق نظر دارند. معلمان مطمئن باشند که هم دولت و هم مجلس در کنار آنها هستند و درصدد هستند که شرایط به نفع آنها تغییر کند.

تغییرات شبکه شاد از اول مهر ماه

شبکه آموزشی شاد که ابتدای فرودین ماه سال ۹۹، یک سال پس از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا راه اندازی شد، مانند هر اقدام تازه در وهله اول با مشکلات زیرساختی همراه بود، اما به تدریج با به روزرسانی این شبکه قابلیت‌های بسیاری برای فعالیت‌های آموزشی دانش آموزان در مهر ماه فضایی ایمن مهیا شد.

شبکه شاد در دو سال گذشته به عنوان مدرسه تلویزیونی دانش‌آموزان بود. به گفته مسوولان آموزش و پرورش حدود ۹۹.۸ درصد مدیران مدارس یعنی ۱۱۶ هزار نفر در این شبکه احراز هویت شدند، همچنین هویت ۹۸ درصد معلم و  ۱۲ میلیون و ۷۹۳ هزار دانش‌آموز نیز احراز شدند که معادل ۸۳ درصد جمعیت دانش‌آموزان می شود.

این شبکه آموزشی امسال کار خود را با تغییراتی آغاز کرد.  شبکه شاد در سال اول به تشکیل کلاس و گروه های رسمی محدود شد، اما امسال امکان حضور و غیاب دانش آموزان، سرویس های اجرای آزمون، امکان پخش و ارسال پیام تصویری نیز با این اپلیکیش به قابلیت های این شبکه افزوده شد.

همچنین «پلتفرم آموزشی شاد» به منظور اختصاصی کردن امکانات برای مدیران، معلمان و دانش آموزان، نیازمند دریافت اطلاعات از سامانه وزارت آموزش و پرورش است. برای این کار ابتدا باید دانش آموزان، در مدرسه واقعی ثبت نام شوند، کلاس بندی صورت گیرد و معلم هر کلاس و هر عنوان درسی، مشخص شود و این اطلاعات پس از ثبت در سیستم های یکپارچه از طریق کد، به پلتفرم شاد، منتقل شود. همچنین در نسخه جدید امکانی برای تمام مدیران و معلمان فراهم شده که می توانند به تعداد مورد نیاز کلاس تشکیل داده و دانش آموزان خود را اضافه کنند.

افزایش ۱۷ کانال اختصاصی و تخصصی قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در بستر شبکه شاد نیز از دیگر اقدامات آموزش و پرورش بوده است، کانال حفظ قرآن کریم، محافل انس با قرآن، مناسبت های ولایی، انتظار و مهدویت، گفتمان دینی،  احلی من العسل، هیات های مذهبی، مصباح الهدی، اقامه نماز، پیوند مسجد، مدرسه و منزل، آموزش عملی نماز و طرح مبین، جشن عبادت، تقلید و مرجعیت، مسابقات دانش آموزی، مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان، مراکز دارالقرآن الکریم و امر به معروف و نهی از منکر از جمله کانال‌هایی است که در راستای تقویت بنیه دینی و مذهبی دانش آموزان ایجاد شد.

سکانداری آموزش و پرورش

موضوع دیگر این روزهای رسانه‌ها درباره آموزش و پرورش به انتخاب سکاندار این وزارتخانه مربوط می‌شود، آیت الله رئیسی رییس جمهوری در همان روزهای ابتدایی آغاز دولت سیزدهم، حسین باغگلی را به مجلس برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش معرفی کرد.

اما باغگلی نتوانست اعتماد مجلس را جلب کند و علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مسولیت سرپرستی این وزارتخانه را تاکنون عهده‌دار شد.

مسعود فیاضی گزینه دوم برای به دست گرفتن سکان هدایت وزارت آموزش و پرورش بود که او هم موفق به کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی نشد.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha