برنامه‌های علمی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی در قم آغاز شد

قم-ایرنا- برنامه‌های علمی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی روز دوشنبه طی مراسمی به مناسبت چهلمین سالگرد رحلت آن عالم ربانی، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز شد.

رییس هیات مدیره مجمع حکمت اسلامی در ابتدای این مراسم بیان کرد: علامه طباطبایی هدف و بنای خود را بر این گذاشته بود که بنده خدا باشد و بر همین اساس دنیا را در حدی می خواست که خدا برای او مقدر کرده بود.

آیت الله غلامرضا فیاضی ابراز داشت: طبق روایات اسلامی و صریح آیات قرآن کریم، زندگی و معیشت این دنیا را خداوند متعال تضمین کرده در حالی که آخرت را خداوند تضمین نکرده و هر فرد بر مبنای اعمال و کردارش آخرت خود را می سازد.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده اند که بنده هر شب یک سوره قرآن کریم را به نیت هدیه به روح علامه طباطبایی قرائت می کنم و از برکات وجودی این شخصیت الهی کسب فیض می کنم.

وی تصریح کرد: عرفا و اولیای الهی به خوبی این را می دانند که آنچه خداوند از سختی و گرفتاری در دنیا مقدر کرده بخشی از مسیر تعالی و رشد است و به همین دلیل به آن راضی و خشنود هستند.

تلاش برای ثبت روز حکمت اسلامی در تقویم رسمی کشور

دبیر کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی نیز در این جلسه، بیان کرد: از دی ماه سال ۹۹ طرح چهلمین سالگرد بین المللی ارتحال علامه طباطبایی با همکاری ۲۴ مرکز علمی و اجرایی کشور کلید خورده است.

محمدباقر خراسانی گفت: کمیته علمی کنگره بین المللی علامه طباطبایی با حضور ۴۰ شخصیت علمی حوزوی و دانشگاهی تشکیل شده است و از امروز فراخوان مقاله و پیش نشست های کنگره در داخل و خارج از کشور آغاز خواهد شد.

وی بیان داشت: جمع خاطرات شفاهی شاگردان، مرتبطین و دوستان علامه طباطبایی که تاکنون توجه کمتری به آن شده از اهداف مهم این کنگره است.

دبیر کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی ابراز کرد: ۲۲ برنامه در قالب کنگره بین المللی علامه طباطبایی دیده شده که بخش مهم آن مرتبط با عموم جامعه است و در بخش تخصصی نیز محورهایی در نظر گرفته شده است.

خراسانی یادآور شد: تلاش می شود روز ۲۴ آبان و سالروز رحلت علامه طباطبایی، به عنوان روز حکمت اسلامی در تقویم ملی کشور ثبت شود و جایزه ای نیز هر سال به برگزیدگان حکمت اسلامی در این روز طی مراسمی تقدیم شود.

دبیر کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی اظهار داشت: کتاب یادنامه علمی علامه طباطبایی در خصوص برنامه های برگزار شده در رابطه با علامه طباطبایی در حال تدوین است که تاکنون از این مجموعه علمی ۵ عنوان منتشر شده است./

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha