«داریوش امانی» روز سهشنبه در نشست خبری در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره آخرین مذاکرات با جمهوری آذربایجان برای تسهیل عبور کامیونهای ایرانی از این کشور برای رسیدن به اوراسیا، افزود: پرداخت عوارض به جمهوری آذربایجان برای تردد کامیونهای ایرانی ادامه دارد که در مذاکرات به دنبال حل این موضوع هستیم.
وی توضیح داد: کامیونهای ایرانی برای رسیدن به اوراسیا ابتدا وارد جمهوری آذربایجان میشوند و با طی مسافتی از جمهوری آذربایجان خارج و به سمت ارمنستان می روند.
امانی با اشاره به جلسات مشترک با مسولان ارمنستان، گفت: مسائل دو طرف هم اکنون از سوی وزارت خارجه پیگیری می شود و ما به دنبال راه جدیدی هستیم تا از جمهوری آذربایجان عبور نداشتیم باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت ارمنستان تصمیم دارد از ظرفیت شرکتهای راهسازی ایران برای ساخت مسیر جدید استفاده کند.
به گفته رییس سازمان راهداری مسیر فعلی به دلیل خاکی بودن قابل استفاده نیست و حدود ۷۰ کیلومتر این مسیر راهسازی نیاز دارد.
وی به سفر ماه گذشته مدیرعامل شرکت ساخت به ارمنستان برای ساخت جاده جایگزین اشاره کرد و گفت: ما به دنبال مذاکره برای راه جایگزین هستیم.
امانی با ابراز بی اطلاعی از اینکه عملیات ساخت راه جایگزین آغاز شده است یا خیر، گفت: مذاکرات آن در حال انجام است و همزمان با جمهوی آذربایجان نیز در حال مذاکره هستیم.
به گزارارش ایرنا بررسی گزینههای جایگزین برای کامیونهای ایرانی مطرح است و ایران یک مسیر زمینی با محوریت ارمنستان را دنبال میکند تا مشکلاتی که برای عبور کامیونهای ایرانی از جمهوری آذربایجان به وجود آمده بود، سد راه صادرات و ترانزیت کشور نشود.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رئیس اتاق مشترک ایران- ارمنستان اخیرا جزئیات بیشتری از مسیر جایگزین ایران را ارائه کرده است.
نظر شما